Lukke porte
Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 14-08-03 10:34

Hej

Jeg har en redhat 9.0 kasse, som jeg gerne vil bruge som gateway på et stort
netværk.
Der sidder to netkort i (eth0 og eth1).
Det jeg gerne vil, er at lukke for alle porte fra Lan til Wan undtagen dem
jeg definerer som åbne, og selfølelig også udefra og ind.
Hvordan kan jeg gøre dette ?

Fra : Ove Lie

Dato : 14-08-03 10:56

"[TR]Fido_linux" <Fido_linux@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> Det jeg gerne vil, er at lukke for alle porte fra Lan til Wan undtagen dem
> jeg definerer som åbne, og selfølelig også udefra og ind.

Ved hjelp av iptables

-Ove

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 14-08-03 22:42

> Ved hjelp av iptables

Bliver det ikke utrolig bøvlet, jeg mener, sakl der ikke skrives en masse
linjer før at det er muligt ?
Man skal vel ind og angive hver enkelt port, hvad den må, og ikke må ?

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-08-03 22:50

[TR]Fido_linux wrote:

> Bliver det ikke utrolig bøvlet, jeg mener, sakl der ikke skrives en masse
> linjer før at det er muligt ?
> Man skal vel ind og angive hver enkelt port, hvad den må, og ikke må ?

man kan åbne nogle få porte og så nægte adgang til alle andre.

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 14-08-03 23:21

> man kan åbne nogle få porte og så nægte adgang til alle andre.

hmmm, noget der findes en vejledning til ?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-08-03 08:40

[TR]Fido_linux skrev:

> hmmm, noget der findes en vejledning til ?

De har lidt på debianfuiden, den har jeg før brugt med succes
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 15-08-03 09:08

On Fri, 15 Aug 2003 00:21:10 +0200, [TR]Fido_linux wrote:

> hmmm, noget der findes en vejledning til ?

Du kan også prøve denne generator som laver et script der kan det
allermest basale: http://iptables.linux.dk/index1.php

--
/Kasper

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 14-08-03 11:03

[TR]Fido_linux skrev:
> [...]
> Det jeg gerne vil, er at lukke for alle porte fra Lan til Wan undtagen dem
> jeg definerer som åbne, og selfølelig også udefra og ind.

Se http://www.gnuskole.dk/router/
Det skulle vist lige præcist være skræddersyet til dig.

Gunner.

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 14-08-03 22:41

> Se http://www.gnuskole.dk/router/
> Det skulle vist lige præcist være skræddersyet til dig.

Hmmm, det kræver så til gengæld KDE, men jeg er tiltrukket af den GUI den
har ;)

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 15-08-03 06:56

[TR]Fido_linux skrev:

> Hmmm, det kræver så til gengæld KDE, men jeg er tiltrukket af den GUI den
> har ;)

Ja Guarddog er meget flot og let at finde rundt i.

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk