Farveforvirring
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-03 00:39

Jeg er efterhånden blevet en del i tvivl om, hvad man egentlig skal tro om
det der er i pakken, sammenlignet med farvebilledet udenpå, eller for den
sags skyld farvebetegnelsen.

Det startede med en mørkrød Nellike. Den var lyserød! Hrmf!

Så var der en orange Dahlia, den var gul. Iøvrigt pæn idet midten ser mere
mørkgul ud end kanten (uden at være det), og så giver den mange fyldige
blomster i god størrelse.

En anden rød Dahlia skulle have hvide spidser og af kaktustypen. Den er
snarere orange og af dekorativtypen, og de hvide spidser må jeg drømme mig
til....javelså.....

De tre pakker orange Begonier viser sig at være et bredt udsnit af
farvespektret orange-rød.

De laksrøde Lathyrus står nu i flot lilla, hvid, lyserød m.m.
blandingspragt. (Har klaget til Dælenfeldt, man får en ny pakke! Farve???).

Jah, så er der de orange Gladiolus, og de har da grønne blade som forventet,
men blomsterne er altså lyserøde.

Sluttelig er jeg (da) glad for min varmgule daglilje, der skulle have været
orange.

Når min røde Træpæon blomstrer til næste år, regner jeg da med.....ja, hvad
regner jeg egentlig med? Nok ikke rød. Det er s p æ n d e n d e at være
havedyrker.....

Årsagen til at der ikke var 'flere' farvefejl er med sikkerhed at jeg ikke
har købt flere, der ikke stod i blomst. Det bliver 'nok' købsmetoden
fremover.... Som i ser - dem i pakkerne kan man regne næsten 100% med....

Jeg dulmer min sorg, når jeg står og nyder sherrytomaterne ude i drivhuset,
fra de ti planter jeg lavede af en tidligt indkøbt: GEMINI !!!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-03 09:13

On Thu, 14 Aug 2003 01:39:14 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg er efterhånden blevet en del i tvivl om, hvad man egentlig skal tro om
>det der er i pakken, sammenlignet med farvebilledet udenpå, eller for den
>sags skyld farvebetegnelsen.

<klip uheldige sager>

Lige lidt kommentarer.
Nu ved jeg ikke hvor du har købt dine planter/løg/frø, men steder som
f.eks aldi og andet hvor de sælger løg/knolde helt afsindigt billigt,
der er jo tit en grund til de er så billige.... (Jeg har selv prøvet
det)

Dæhnfeldt plejer at have styr på sagerne, og det vil de da også gerne -
når de sender dig en ny pose frø. For selvfølgelig kan der ske fejl.

Og så lyder det i øvrigt som om du har været rigtig uheldig - jeg har
kun enkelte gange været ude for at få noget forkert. Til trods for at
jeg slæber _meget_ med mig hjem fra både her og der.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mars

Dato : 14-08-03 09:34

Prøv tag i bilka/bauhauss eller lign. og køb en Rhodo hybrid !!! så kan du
tale farveforviring,, og så er alle deres planter "ægte yakushimanum"
......not !!! de forveksler det jo nok med at det er en yak hybrid.

ms

Fra : michael

Dato : 18-08-03 13:23

Hej Preben !

Jeg kender det så udemærket godt. I år fik jeg overraskelsen over, at min
rosa daglilje var mørkerød. Den er meget flot, men den ligner en, jeg har i
forvejen og så passer den altså ikke så godt ind i mit rosa bed !!

Tidligere har jeg været ude for, at de laksefarvede gladiolus var gule og
orange og iøvrigt også meget flotte, men bare ikke lige det, jeg havde
regnet med.

Og så var der den hvide iris pumila købt på en planteskole, der viste sig at
være en blå iris germanica fuldstændig magen til dem jeg havde i forvejen.

Det er meget irriterende, men jeg vælger at se det fra den lyse side og
tænke på, at jeg på denne måde får nogle farver ind i haven, som jeg måske
ellers ikke ville have købt og selvom planten måske ikke lige er, som man
havde forventet, er den jo alligevel som regel meget flotte.

Iøvrigt har jeg masser af orange dagliljer, hvis du skulle være
interesseret.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-08-03 21:06

> Iøvrigt har jeg masser af orange dagliljer, hvis du skulle være
> interesseret.
>

> Mange hilsner
>
> Rebekka

Jeg skynder mig lige at svare inden øksen svinges, da dette jo ikke....osv.
(handel), at vi da kan bytte, da jeg vil til at have et udvalg af diverse
dagliljer. Måske du mangler en af dem jeg har, men vi må så poste privat.
Det vil også være en fordel hvis vi kan undgå at sende, jeg er fra Esbjerg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen