Låge til indkørsel?
Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 13-08-03 19:52

Vi har fået hund og skal i den anledning til at indhegne vores have. Vi har
tænkt os at bruge et galvaniseret hegn med en højde på 90 cm. Til efteråret
vil vi så yderligere plante en hæk bagved hegnet. Vi er dog i bekneb med
hensyn til en låge til indkørslen.

Lågen skal jo nok have en rimlig højde så hunden ikke finder på at løbe væk,
og samtidig skal den være til at betale sig fra, hvilket smedejernslåger
ikke er (de koster vist omkring 15.000 kr. og opefter).

Jeg gætter på, det er noget man selv skal bygge i træ (det sagde Jem & Fix i
hvert fald), hvilket jeg håber at kunne lokke min far til, som engang i
fordums tid erhvervede sig som tømrer, men han skal nok i så fald have lidt
vejledning (han lød i hvert fald beklemt, da jeg spurgte ham). Hvis vi selv
skal bygge det, hvordan gør vi så det? Eller har I bedre forslag?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Jesper

Fra : zigge

Dato : 13-08-03 21:06

"Jette & Jesper Fontain" <fontain@mail.dk> wrote in message

> [...]
selv
> skal bygge det, hvordan gør vi så det? Eller har I bedre forslag?

Hvor bred skal lågen være? Hvis den skal være mere end tre meter er det nok
en god ide at dele den på midten.
Jeg ville købe nogle regler (ca 10.- meteren) og lave en ramme af, der skal
være en skråstiver inden i rammen så den ikke synker sammen. Rammen kan så
beklædes efter temperament. Jeg vil anbefale en fri højde over jorden på
min. 10 cm. så den ikke trækker fugt fra jorden og rådner.

Mvh
//zigge

Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 13-08-03 21:15

Zigge skrev:
> Hvor bred skal lågen være? Hvis den skal være mere end tre meter er det
nok
> en god ide at dele den på midten.

Vi skal alligevel have lavet indkørslen om, så tre meter lyder som en god
størrelse.

Tak for forslaget! Jeg vil give oplysningerne videre til min far, og se om
han kan finde ud af det.

Og lige lidt ekstra spørgsmål:
Hvordan bør lågen åbnes og lukkes?
Hvor høj bør lågen være?
Skal skråstiveren starter fra bunden eller toppen set fra stolpen af?

Venlig hilsen
Jesper

Fra : zigge

Dato : 13-08-03 23:15

> nok
>
> Vi skal alligevel have lavet indkørslen om, så tre meter lyder som en god
> størrelse.

Ehm, det jeg mente var at hvis den f.eks. skulle kunne tage en bil og være
fire til fem meter bred, så er det en god ide at dele den på midten. En bil
kan nemt være 2,5 meter bred og så er der ikke meget at give af...

> Tak for forslaget! Jeg vil give oplysningerne videre til min far, og se om
> han kan finde ud af det.

Selv om han er tømre, så skal det nok gå

> Og lige lidt ekstra spørgsmål:
> Hvordan bør lågen åbnes og lukkes?

Skaf en meget kraftig pæl eller betonstolpe og grav den min 1,5 meter ned,
støb hullet til med beton støbt af jord og cement blandet tørt og stampet
grundigt for hver 20 cm blanding der kommes i rundt om stolpen. Sørg for at
stolpen er 100% i vater. Jeg taler af erfaring, målene er ikke overdrevne!
Jeg vil foreslå at i kikker på kraftige hængsler i et byggemarked og en
kraftig skudrigle. Man kan få kraftige hængsler der kan justeres sådan at
man kan finjustere lågen. Skal lågen deles kan man få en skudrigle med
ekstra lang rigle til at montere lodret på den ene låge og lave en klods af
beton på 30x30x30 cm med et hul i den går ned og låser i, eller hvad i nu
kan finde på. Men husk at montere riglerne sådan at lågerne kan synke lidt
sammen uden at det hele kommer til at gå stramt.

> Hvor høj bør lågen være?

Ja det kommer jo helt an på hvad den skal holde ude/inde Hvis det er en
gravhund vil jeg mene at 45 cm er nok, men hvis det er en shæfer ved jeg at
de kan springe op til 2 meter!

> Skal skråstiveren starter fra bunden eller toppen set fra stolpen af?

Jeg plejer at sætte stiveren fra bunden ved stolpen mod toppen yderst. På
den måde vil stiveren spænde og ikke trække når den belastes. Det er vigtigt
at stiveren passer i rammen uden slup, helst så den skal monteres i rammen
med små slag af en hammer.

> Venlig hilsen
//zigge

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 13-08-03 21:19

On Wed, 13 Aug 2003 20:52:04 +0200, "Jette & Jesper Fontain"
<fontain@mail.dk> wrote:

> [...]
>vejledning (han lød i hvert fald beklemt, da jeg spurgte ham). Hvis vi selv
>skal bygge det, hvordan gør vi så det? Eller har I bedre forslag?

Du kan købe færdige havelåger i de fleste større byggemarkeder, som
også sælger flethegn og deslige. Det er dog lidt nemmere, end at bygge
det selv - og langt billigere end smedejern. Jeres arbejde består så i
at grave et par stolper ned og skrue nogle hængsler på.

Se eksempler her: http://www.plus.dk/dk/traehave/laager.asp
(der er sikkert andre, spørg i byggemarkedet - måske et andet end
Jem&Fix)

KS

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-08-03 00:39

Den 13/08-2003 klokken 22:14, skrev "Jette & Jesper Fontain"
<fontain@mail.dk> i <3f3a9c38$0$5190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Og lige lidt ekstra spørgsmål:
> Hvordan bør lågen åbnes og lukkes?
> Hvor høj bør lågen være?
> Skal skråstiveren starter fra bunden eller toppen set fra stolpen
> af?

Hej Jesper,
Jeg har lige bygget en trælåge, knap 3 m bred og 1 m høj.
Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig nogle billeder,
Ellers håber jeg at få dem lagt op på en hjemmeside i løbet af et par
dage.

Med venlig hilsen,
Kjeld