Annoncehajer på TV I MORGEN TORSDAG
Fra : Jesper Brock

Dato : 13-08-03 17:00

Så er det dagen før den store dag... så nu kan jeg godt røbe, hvad der har
været svært at holde mund med de sidste 14 dage...

I morgen (torsdag) klokken 21.25 vil Mogens Rubinstein og DR1's
Pengemagasinet lave en udsendelse om annoncehajer. Blandt dem, der har
bidraget med research til programmet er såmænd ingen ringere end
undertegnede, OG jeg har kendskab til en del af udsendelsens indhold... og
JA, det bliver interessant.

Jeg kan afgjort anbefale alle med bare den mindste interesse i emnet at tune
ind på DR1 i morgen... det bliver yderst interessant... )

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-03 17:14

Hvis jeg træder nogen over fødderne, så beklager jeg meget, men dit indlæg
er vist nok OT.

fut dk.admin.netikette

--
Punani: "poo-na-nee (pü-no-nE)"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-08-03 18:51

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
> Hvis jeg træder nogen over fødderne, så beklager jeg meget, men dit indlæg
> er vist nok OT.
>
> fut dk.admin.netikette

Så futter vi lige tilbage igen

Både dk.erhverv og dk.videnskab.jura modtager jævnligt indlæg fra små
erhvervsdrivende, som er i kløerne på annoncehajer - et udtryk, som dækker
over sælgerne hos fup-telefonbogsselskaber og internetportaler.

De erhvervsdrivende - ofte nystartede - lokkes med floskler og tomme ord til
at købe et produkt, de egentlig slet ikke er interesseret i - og når køber
finder ud af, at han er blevet narret, køres hajernes egen inkassoadvokat
(Lars Tjæreborg) så i stilling for at skræmme livet af småskyldneren (trust
me - jeg har 4 års research at læne mig op ad indenfor dette emne)

Problemstillingen - og dermed tv-udsendelsen - har i allerhøjeste grad
relevans for både erhvervsdrivende og juragruppen, da spørgsmålene som sagt
jævnligt dukker op i disse grupper. Jeg kender en del af udsendelsens
indhold, og det bliver ikke kedeligt...

Fra : Per H

Dato : 13-08-03 19:18

On Wed, 13 Aug 2003 19:50:48 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev:

> [...]
>(Lars Tjæreborg) så i stilling for at skræmme livet af småskyldneren (trust

Er det så ikke her vi alle skal ringe og sælge ting til ham.
eller bare sende en fakture, det er jo påstand mod påstand?

Jaja han kan vel ikke få andre kunder.

Mvh.

PH-BYG

Per Hansen
icq 8212837

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-08-03 19:18

"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
> Hvis jeg træder nogen over fødderne, så beklager jeg meget, men dit indlæg
> er vist nok OT.

Du har vist ikke fulgt med her gruppen særlig længe. Annoncehajer har været
oppe og vende jævnligt de sidste par år, i reglen fordi en eller anden
stakkel er kommet i kløerne på en af slagsen og nu bliver turet med bål,
brand, inkasso, RKI, sagsanlæg osv. Hajerne går efter små erhvervsdrivende
(og dem er vi nogle stykker af her i gruppen) og enhver advarsel mod dem er
tiltrængt.

Ebbe

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-03 19:32

[klip]

> Du har vist ikke fulgt med her gruppen særlig længe.

Det er ligegyldigt. Når noget er OT, så er det vel OT.

[klip]

> enhver advarsel mod dem er tiltrængt.

Det har jeg absolut fuld forståelse for, men det har bare ikke noget med
en "videnskabelig" diskussion af juridiske emner.

fut dk.admin.netikette

/Rune Wold

Fra : Jesper Brock

Dato : 13-08-03 19:42

> Det er ligegyldigt. Når noget er OT, så er det vel OT.

Jeps - men dette er absolut ikke OT, jvf. min forklaring ovenfor (og
nedenfor)

> Det har jeg absolut fuld forståelse for, men det har bare ikke noget med
> en "videnskabelig" diskussion af juridiske emner.

Det er jeg ikke enig i - da det absolut er af interesse for et emne, som
diskuteres forholdsvis tit i dette forum.

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-03 19:58

Efter flere forsøg på at få denne diskussion over i dk.admin.netikette,
så må skrive dette overordentlige OT indlæg.

Jeg beklager, at mit første indlæg også blev sent til dk.erhverv, hvor
dit indlæg næppe var OT.

Anmeldelsen af tidspunktet for et *tv-program* uanset indhold er ift.
denne NG *klart* OT. Det bør ethvert fornuftigt menneske kunne indse.

Jeg er sikker på, at der lige nu sidder nogen derude og tænker: "sikke en
analfikseret paragrafrytter". Men hvis jeg ønsker, at kende indholdet af
et tv-program, så slår jeg op på tekst-tv eller et andet velegnet medie,
ikke en NG der vedrører det videnskabelige aspekt af juraen.

Hvis det dog er blevet kutyme, at alle indlæg af almindelig interesse må
postes i denne NG, så skal jeg gerne stikke piben ind.

FUT dk.admin.netikette

/Rune Wold

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-08-03 22:57

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

>Det er jeg ikke enig i - da det absolut er af interesse for et emne, som
>diskuteres forholdsvis tit i dette forum.

Vi er vel enige om, at bare fordi juraen omkring annoncehajer er
on-topic her i gruppen, betyder det ikke, at _alt_ vedr.
annoncehajer er on-topic her i gruppen?

Derfor:
Vil udsendelsen kunne bibringe gruppens deltagere ny juridisk
viden paa omraadet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-08-03 06:47

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Vil udsendelsen kunne bibringe gruppens deltagere ny juridisk
> viden paa omraadet?

Ja, det er så absolut min opfattelse - da programmet iflg. det programoplæg,
jeg har kendskab til, vil besvare en del af de spørgsmål, som ofte stilles
her i gruppen (jeg har bidraget med research til programmet, så derfor har
jeg lidt "insider-viden" omkring indholdet).

Fra : alexbo

Dato : 13-08-03 20:13

"Ebbe Kristensen" < skrev i

> Annoncehajer har været oppe og vende jævnligt de sidste par år,

Ja,
og hvis Jesper havde skrevet et indlæg om anoncehajer havde det også været
fint, men det gjorde han ikke.

Han skrev et opslag om en TV udsendelse.
En ganske almindelig annonce.
Der kommer forbrugerprogammer hele tiden, også med juridisk indhold, skal
det også anonceres i god tid.

Der findes nok ikke en TV udsendelse hvor man ikke kunne finde et
tilsvarende NG.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-03 21:42

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det også anonceres i god tid.
>
> Der findes nok ikke en TV udsendelse hvor man ikke kunne finde et

Ah, skal vi nu ikke lige lade være med at tage os selv så satans
højtidelige?

Der er godt noget, der hedder noget i retning af dk.opslag, men hvor en
sådan meddelelse ville drukne. Dette "opslag" er så selektivt, at hvis
effekten af det skal være optimal, synes henvisningen af TV programmet her i
gruppen at være mere hensigtmæssig.

Hvor mange af os, der godt kunne tænke os at se TV-indslaget, læser i øvrigt
DK.opslag?

Men nu er det så nok gået op for de fleste af denne gruppes læsere, så ikke
et ord mere om det.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-08-03 22:02

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev:

> Hvor mange af os, der godt kunne tænke os at se TV-indslaget, læser i
> øvrigt DK.opslag?

mig... men jeg er muligvis den eneste

Jeg mener dog ikke den vil drukne der... for der er god plads og svømme
på... den er ik så brugt... men jeg vil give dig ret i at den nok ikke blev
set af målgruppen!
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 14-08-03 08:50

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Ah, skal vi nu ikke lige lade være med at tage os selv så satans
> højtidelige?

Ja for pokker, hvorfor holde os til nogle regler...

> Der er godt noget, der hedder noget i retning af dk.opslag, men hvor en
> sådan meddelelse ville drukne.

Nope for så mange indlæg er der ikke i den gruppe.

> Dette "opslag" er så selektivt, at hvis
> effekten af det skal være optimal, synes henvisningen af TV programmet her
> gruppen at være mere hensigtmæssig.

Nej nej nej, hør dig selv, hvis jeg nu vil reklamere for min fotografiske
hjemmeside, så kan jeg med rette smide et indlæg i alle danske NG FORDI jeg
ønsker at ramme bredt og derfor er mit indlæg mere hensigtmæssigt hvis jeg
skriver til mange forskllige NG.

> Hvor mange af os, der godt kunne tænke os at se TV-indslaget, læser i
øvrigt
> DK.opslag?

Hvem siger at mine mulige kunder læse den opslags gruppen??? Kan du selv det
vilde i det.

Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 13:47

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nope for så mange indlæg er der ikke i den gruppe.

Anede det ikke. Det var baseret på en formodning med baggrund af a l l e
de indslag i div. NG's, der gennem tiderne er blevet henvist detil.

> [...]
jeg
> ønsker at ramme bredt og derfor er mit indlæg mere hensigtmæssigt hvis jeg

De to ting kan ikke sammenlignes - har jeg hørt mig selv om -

> www.tholofoto.dk
> www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
> www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Har i øvrigt smugkikket på din hjemmeside.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : alexbo

Dato : 14-08-03 09:11

"Karsten Jensen" skrev

> Der er godt noget, der hedder noget i retning af dk.opslag, men hvor en
> sådan meddelelse ville drukne.

I virkeligheden opfører Jesper sig præcis som de annoncehajer, han
formentlig er imod, han pådutter folk noget de ikke vil have.

Hvis jeg vil læse annoncer er der NGér til det, der kan annoncørene boltre
sig.

For mig har udsendelsen allerede tabt sin seriøsitet.

mvh
Alex Christensen

Fra : xXx www.1902.dk xXx

Dato : 14-08-03 10:03

alexbo wrote:
> [...]
> boltre sig.
>
> For mig har udsendelsen allerede tabt sin seriøsitet.

Skal vi ikke lige tage det roligt nu. Jeg kender mange som kun abonnerer på
en eller to grupper, så derfor er det vel i orden, at han sender oplysningen
her. Jeg er enig med jer i, at oplysninger generelt om hvad der kommer i
fjernsynet er OT, men annoncehajer og deres metoder er meget aktuelt lige
nu, så derfor er det vel en hjælp til dem, som er blevet "bonde"fanget af
annoncehajer.

Alternativt kunne han have fundet alle de poster, som omhandler
annoncehajer, og skrevet et indlæg til dem om, at der kommer en udsendelse i
aften, så havde det ikke været OT.

med venlig hilsen
martin callsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-08-03 18:45

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
> I virkeligheden opfører Jesper sig præcis som de annoncehajer, han
> formentlig er imod, han pådutter folk noget de ikke vil have.

Sikke da noget ævl. Spørgsmål om annoncehajer er TIT oppe og vende i denne
gruppe og i dk.videnskab.jura... men tit er det for sent, når spørgeren når
her til grupperne... da sidder han allerede i fælden, og din indstilling kan
i hvert fald ikke hjælpe nogen. Derimod kunne det være særdeles nyttigt for
erhvervsdrivende at vide noget om annoncehajernes salgsmetoder, FØR man
ryger i fælden - og der kommer TV-udsendelsen ind i billedet.

> For mig har udsendelsen allerede tabt sin seriøsitet.

Det har dine indlæg så sandelig også hos mig.

Mit indlæg "risikerer" i værste fald at redde nogen fra at gå i fælden, og
dermed være til direkte hjælp for nogle af gruppens brugere. Dine indeholder
derimod udelukkende ubrugeligt bro(c)keri.

Fra : alexbo

Dato : 14-08-03 18:59

"Jesper Brock" skrev i

>men tit er det for sent, når spørgeren når her til grupperne...

Hvad skal det så hjælpe at annoncere her, dem der har brug for hjælp er jo
ikke kommet endnu.
Og dem der er her i forvejen har jo TIT læst om det.

Den slags "hensigten helliger midlet" kan man bruge til næsten hvad som
helst.

I Rene ord for pengene, der kommer her kl.20. på DR.1 er der noget om
CDkopiering, det er tit diskuteret i juragruppen, husk at se det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-08-03 19:19

> Hvad skal det så hjælpe at annoncere her, dem der har brug for hjælp er jo
> ikke kommet endnu.

Vrøvl - igen!

Der er masser af nystartere i dk.erhverv.

Fra : Carsten H

Dato : 14-08-03 21:45

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> I Rene ord for pengene, der kommer her kl.20. på DR.1 er der noget om
> CDkopiering, det er tit diskuteret i juragruppen, husk at se det.

Fjols!
Så smut over i juragruppen!

*PLONK*

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-08-03 21:56

"Carsten H" <news@FJERNdigitalforum.dk> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Fjols!
> Så smut over i juragruppen!

Hvad brokker du dig over?
Jeg følger tråden i news:dk.videnskab.jura Denne tråd er x-postet i news:dk.erhverv og news:dk.videnskab.jura så slap lige af

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten H

Dato : 14-08-03 21:43

> [...]
> sig.
>
> For mig har udsendelsen allerede tabt sin seriøsitet.

Penge magasinet omhandler en stor del Erhverv og det her er en Erhvervs
gruppe!
Aften indslag omhandler noget rigtig mange selvstændig erhvervs drivende har
stødt på og denne gruppe er til for at hjælpe hinanden og derfor har aftens
indslag stor interesse for rigtig mange erhvervsdrivende.

Du skal ikke sige at Jesper pådutter folk noget de ikke vil have, jeg vil
godt have det, hvis du ikke kan lide det så kan du bare fise videre i
teksten og lade det ligge, det er muligt at blokere for at modtage
yderligger fra denne tråd hvis det stængt nødvendigt for dig at læse alt
hvad der bliver hivet ned for news sever.

For mig er du uden seriøsitet!

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-08-03 21:59

> Penge magasinet omhandler en stor del Erhverv og det her er en
> Erhvervs gruppe!

Og en jura gruppe. Se hvilke grupper du skriver til.

Fra : Carsten H

Dato : 14-08-03 22:51

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Carsten H" <news@FJERNdigitalforum.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og en jura gruppe. Se hvilke grupper du skriver til.

Fint havet ikke set jura gruppen!
Men den er også meget passene da indslaget omhandlet inkasso og en tumpet
advokat!

Carsten

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-08-03 19:18

Prøv at se http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

--
Reino

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-08-03 17:14

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så er det dagen før den store dag... så nu kan jeg godt røbe, hvad der
har
> været svært at holde mund med de sidste 14 dage...

[snip]

> Jeg kan afgjort anbefale alle med bare den mindste interesse i emnet
at tune
> ind på DR1 i morgen... det bliver yderst interessant... )

Måske et dumt ? , men hvad er en *annoncehaj* ?
--
Brian Sørup

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 13-08-03 18:13

> Måske et dumt ? , men hvad er en *annoncehaj* ?

Med du virkelig ikke det!. Det er da en haj som spiser annoncer!

Slut her fra
Allan Bach

Fra : Per H

Dato : 13-08-03 19:16

On Wed, 13 Aug 2003 18:14:19 +0200, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> skrev:

>Måske et dumt ? , men hvad er en *annoncehaj* ?

En person der som andre har beskrevet, og som kun kun gør det
ireterende for de erhvervsdrivende. Synd for det går også ud over de
seriøse.

Sørgeligt at de ikke kan finde andet at fordrive tiden med.

Mvh.

PH-BYG

Per Hansen
icq 8212837

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-08-03 21:18

> Måske et dumt ? , men hvad er en *annoncehaj* ?

Sorry for at fortsætte OT men jeg futter så lige i dk.erhverv, da den er
lidt mere relevant end jura

Jeg talte sidst med en i torsdags. Hun ringede for at checke at vores
firmafakta stadig var korrekte og snakkede om fornyelse af abb. Hun
havde ikke mit navn/tlf nummer men var blevet stillet videre. Da jeg
alligevel var blevet afbrudt og kunne bruge en pause gav jeg mig til at
"spille med". Jeg kendte ikke lige noget til dem - spurgte til hvem de
var og fik URL'en til deres katalog. Der kunne jeg så (men hun ventede i
røret slå os op) og se at de ikke havde mere information end jeg kunne
finde i telefonbogenk. Jeg kendte jo ikke noget til at vi skulle have et
abb hos dem, så. Så vores hyggelige samtale sluttede med at hun ville
faxe papirerne på at hvem der i sin tid skulle have bestilt abb..... Fin
udvej for hende - der er selvfølgelig ikke kommet nogen fax ....

Det ord der dækker bedst er vist BONDEFANGERI - men deres sælgere er
dygtige ...

/A

Fra : Leonard

Dato : 13-08-03 22:55

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Jeg talte sidst med en i torsdags. Hun ringede for at checke at vores
>firmafakta stadig var korrekte og snakkede om fornyelse af abb.

Og hun havde den mest irriterende skingre stemme?
Fra IT-registeret ... hun ringede til mig i tirsdags, skulle bare lige
tjekke om oplysningerne var korrekte, mit firmanavn, navn, adresse og
tlf-nr. var vel det hun havde ringet til?
- jeg spurgte lige til hvilket register det var og hvorfor jeg var
der.
Jeg var der med en 12-mdrs prøveregistrering, der nu skulle fornyes.
- nåh, og nu skal jeg så til at betale for noget jeg ikke ved hvad er?
Glem det og var det ikke mere interessant med et job, hvor du kan
sælge rigtige, virkelige og brugbare varer?
hun blev helt stille og sagde ikke så meget, så sagde hun
"Nå. men du vil altså ikke være i registeret?"
- Nej, det vil jeg ikke.
Nå, men så farvel.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-08-03 06:39

Brian Sørup <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

> [...]
> >
> [snip]

> at tune
>
> Måske et dumt ? , men hvad er en *annoncehaj* ?

Det er en der forsøger at sælge dig en tvivlsom annonce fra et
kælderfirma, som aldrig tager telefonen og sender faxes med
ordrebekræftelser, som du aldrig har bedt om at modtage. Derefter
indgives der en inkassosag mod dig, fordi du ikke betaler regningen på
annoncen i den telefonbog, som er Danmarks bedste, men ingen har hørt
om.

Tilsidst ender det med at du betaler regningen alligevel, da den er så
lille at det ikke betaler sig at gøre noget ved det, men den er stor nok
til at ærgre dig i månedsvis.

Sælgeren som lokkede dig i uføre sidder imellemtiden på en fortovscafé i
Paris for den provision som salget til dig udløste.

Det er en annoncehaj.

PS. Ejeren af firmaet har været gået konkurs 21 gange og er
pisseligeglad med moral og etik.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-08-03 20:54

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message
> [...]
tune
> ind på DR1 i morgen... det bliver yderst interessant... )

Helt ærligt, jeg synes ikke, jeg hørte noget, som jeg ikke havde hørt før...

--Martin

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-03 21:04

Martin Christiansen wrote:
> Helt ærligt, jeg synes ikke, jeg hørte noget, som jeg ikke havde hørt før...

Enig - en dum advokat, en journalist der prøvede på at få journalisten
til at indrømme han var dum, og en fra erhvervslivet som forsøgte at
støtte journalisten.

Gid det havde været lidt mere nyhed over det. Så var den gamle
udsendelse med Jens Olaf Jersilds Rapporten (tror jeg det var) bedre -
hvor de tjekkede de forskellige folk bag de mange underlige
telefonbøger. Den kunne iøvrigt godt klare en genudsendelse ;)

mvh
Johan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-03 21:12

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
> telefonbøger. Den kunne iøvrigt godt klare en genudsendelse ;)

Det føltes som en genudsendelse. Intet nyt under solen.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-08-03 21:22

Uffe Kousgaard wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> Det føltes som en genudsendelse. Intet nyt under solen.

Jeg ønskede en genudsendelse af Rapporten med Jens Olaf Jersild... ikke
det program som lige blev sendt ;)

mvh
Johan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-03 21:29

> Jeg ønskede en genudsendelse af Rapporten med Jens Olaf Jersild...
ikke
> det program som lige blev sendt ;)

Det ved jeg godt, men jeg synes at én genudsendelse er rigeligt.

Fra : Rune Wold

Dato : 14-08-03 21:13

Du skulle søge ansættelse hos annoncehajerne. Jeg følte mig i hvert fald lige
så røvrendt, da jeg havde set udsendelsen.

/Rune Wold