Hvilket wireless LAN kort til Debian Linux~
Fra : Casper Angelo

Dato : 11-08-03 21:13

Hey,

Jeg er på vej ud for at købe et trådløst netkort til min bærbar computer.
Jeg vil helst købe et til <400kr, da jeg ikke har brug for den helt store fart (=11Mbit).
Så jeg har kigget på 3com, Belkin, D-Link og TRENDnet som alle er rimeligt kendte, men samtidigt tilpas billige

Men hvilket et skal jeg købe, når nu det skal spille sammen med Linux uden alt for meget bøvl?
Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med bestemte mærker eller kort?

Jeg kører Debian Sid 2.4.21 & 2.6.0, og den bærbare er en Toshiba Portege.

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 12-08-03 22:50

Casper Angelo wrote:

> [...]
> Så jeg har kigget på 3com, Belkin, D-Link og TRENDnet som alle er rimeligt kendte, men samtidigt tilpas billige
Det er primært chipsættet du skal kikke på, når du køber wireless til
Linux. Du skal også kunne kompilerer moduler og vide lidt om pcmcia i
tilfælde af bærbar computer.

Du kan evt. starte med denne side
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/

Jeg kører selv med et 3com x-jack (atmel) tror jeg det hedder, og det er
enda på håndoversatte drivere via pcmcia, men det er MEGET stabilt, og
performer meget fint.

Der er lidt bøvl mht. wifi, da der er nogle forhandlere der ikke bryder
sig om at åbne for meget driver source da deres kort så kan lave for
mange hemelige ting (af det jeg har forstået). Men hvis du køber billigt
kort er det ofte et mindre problem

> Men hvilket et skal jeg købe, når nu det skal spille sammen med Linux uden alt for meget bøvl?
Jeg tror prism/prism2 drivere er nogle af de mest stabile, plus et par
andre. Men gennerelt er det ikke svært at bygge ny driver moduler, da
udvilkerne ofter er flinke til at lave nyttige make filer.

> Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med bestemte mærker eller kort?
Pas på de nye Linksys kort, der er MEGET lidt forskæld i deres serie
nummer, men der er tale om to helt forskellige chipset !

> Jeg kører Debian Sid 2.4.21 & 2.6.0, og den bærbare er en Toshiba Portege.
Ok, hvis du kører 2.6 ... så kan du også lave moduler til kernen

/BL