Autoformatering af typografier
Fra : BJ.DK

Dato : 11-08-03 15:14

Under skrivning i Word2000 oplever jeg, at hvis jeg markere et ord, og beder
om "Fed", bliver _al_ tekst fed. Beder jeg om centrering, bliver al tekst
centreret.

Jeg roder rundt i typografier, autokorrektur, autoformatering, og en gang
imellem lykkes det mig at slå det fra, men jeg er aldrig helt sikker på
hvorfor det lykkedes - og pludselig har jeg senere problemet igen.

Er der ikke en, der een gang for alle kan fortælle mig, hvordan jeg slår
dette fra, og om funktionen knytter sig til min wordinstallation eller
dokumentet.

Børgesen

Fra : pre

Dato : 11-08-03 16:44

Jeg forstår det ikke helt. Men normalt kan du dobbeltklikke et ord for at
markere det. Klikkerdu nu på F i værktøjslinien, så bliver ordet fedt.
Fortsætter du med at skrive, uden et mellemrum, så hængerdet fede fast
indtil du skifter igen. Det samme gælder for Kursiv, og for understregning.

Jeg tror du skal sætte dig for at gennemgå alle fanerne i
Funktioner/Indstillinger, og nok også kikke på de fire faner i
AutoKorrektur. Brug spørgsmålstegnet hvis det er der (Øverste højre
hjørne). Sørg for at Word viser Skærmtips, med eller uden genveje, i
tvivlstilfælde prøv at sætte begge indstillinger og bemærk forskellen.

Word er gennem mange år justeret mere og mere for at lette arbejdet for
brugerne, måske er det ved at være for meget, men i samme øjeblik du er dus
med de ting du bruger til hverdag, så begynder det at gå nemmere.

Prøv - ikke uden grund taler man om øvelse og mester.
pre

Fra : Lars Klintholm

Dato : 11-08-03 18:27

Den 11 aug 2003 skrev BJ.DK i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
>
> Er der ikke en, der een gang for alle kan fortælle mig, hvordan
> jeg slår dette fra, og om funktionen knytter sig til min

Under Funktioner, Autokorrektur, Autoformat under skrivning
Fjern flueben i Definer typografi ud fra formatering.

LarsK

Fra : BJ.DK

Dato : 12-08-03 08:13

"Lars Klintholm" <nospam2003@klintholm.com> skrev i en meddelelse

> Under Funktioner, Autokorrektur, Autoformat under skrivning
> Fjern flueben i Definer typografi ud fra formatering.

Er allerede væk - problemet består

Tak for forsøget. Andre forslag?

Børgesen

Fra : Jan

Dato : 11-08-03 21:17

"BJ.DK" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
beder
> om "Fed", bliver _al_ tekst fed. Beder jeg om centrering, bliver al

Øv, det kender jeg også kun alt for godt. Med dokumenter på ca. 1 mb.
tager det op til flere minutter inden Word - fejlagtigt - har ændret
hele teksten, og ikke kun den markerede.
Når jeg vil fortryde, så tager det ligeledes en krig, og pludselig
fylder dokumentet ikke 1, men f.eks. 2 eller 3 mb. Surt. XP og de to
foregående versioner har alle lidt af denne svaghed.
Endelig kan word - eller er det bare mig - rode helt vildt rundt i
liste-opstillinger og overskrifter med nummerering.
Kunne virkelig godt trænge til et godt råd.
Mvh
Jan

Fra : BJ.DK

Dato : 12-08-03 08:23

"Jan" <jrsimons@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> liste-opstillinger og overskrifter med nummerering.
> Kunne virkelig godt trænge til et godt råd.

Jeg er muligvis kommet på sporet af noget !

* Under "Formater - Typografi", marker den pågældende skrifttype.
* Klik på knappen [Rediger]
* Fjern flueben i "Opdater automatisk"
* Klik på [OK] og efterfølgende på [Anvend]

....Så vidt jeg husker, er typografier tilknyttet dokumentet. Det betyder,
dokumenter oprettet _før_ denne ændring er rettet i *.dot dokumentet, vil
indeholde denne "funktion".

Børgesen

Fra : pre

Dato : 12-08-03 11:44

1: Det vil ikke være et problem at slå alle/nogle af de funktioner fra der
driller dig. I værste fald kan du få en makro der håndterer det problem.
2: Du har betalt for et program, som selvfølgelig indeholder en vejledning.
For at få valuta for pengene klik på hjælpeikonet og er du smart, så vælg
den venstre fane hvor der er bogikoner for de enkelte emner. Altså kan du i
fred og ro kikke på muligheder/problemer evt, udskrive dem. Altså kan du få
svar på en mængde spørgsmål. Den viden du erhverver dig på denne måde
kommer til at sidde bedre fast end alverdens "gode råd". Den viden du har
brug for netop nu er grundlæggende for dit udbytte af Word.