Skrubtudser..
Fra : Tømreren

Dato : 12-08-03 22:07

Jeg er på det seneste blevet "indvaderet" af skrubtudser i min have,ca.
15-25 stk hver nat,jeg ved godt at alle padder er fredet,men det er ikke så
lækkert at sidde ude i haven og så er der sådan en karl der møffer rundt på
ens fødder.

Jeg har hidtil lagt dem i en spand og lagt dem over i et skovområde ca. 1
km. fra hvor jeg bor,men er der et eller andet man kan gøre for at de hopper
videre når de kommer til min have?

Kvæk kvæk
Tømreren

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-08-03 22:30

"Tømreren" == Tømreren <Bilhifi@ofir.dk> writes:

> [...]
> lækkert at sidde ude i haven og så er der sådan en karl der møffer rundt på

Det ville ellers glæde mig. Jeg har to tudser i min have, og jeg er
glad for dem begge. Tudser er det bedste snglebekæmpelsesmiddel du kan
få, og så er det endda både økologisk og gratis.

> Jeg har hidtil lagt dem i en spand og lagt dem over i et skovområde ca. 1
> km. fra hvor jeg bor,men er der et eller andet man kan gøre for at de hopper
> videre når de kommer til min have?

Nok ikke. Katte virker ikke, og de tager ellers både firben og
stålorm.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-08-03 05:37

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message
-snip-
> Nok ikke. Katte virker ikke, og de tager ellers både firben og
> stålorm.
>
> --
> /Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

===

Hej Wegge.

Det er sørme' da klart at kattene ikke vil tage en tudse:

Sakset fra www.zoo.dk:
Når skrubtudsen føler sig truet, udskiller den en giftig, ildesmagende væske
fra øjenkirtlerne.
Også æg og haletudser er giftige, og tudsen kan derfor yngle i søer med
mange fisk, da fiskene ikke æder yngelen.
Giften er ikke dødelig - heller ikke for mennesker - men giver stort ubehag,
hvis den kommer i forbindelse med slimhinderne.
Rovdyr, der har ædt tudser eller haletudser, spytter dem øjeblikkeligt ud.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : tomov

Dato : 14-08-03 21:30

"Aragorn Elessar" <aragorn@NOSPAMwelles.dk> skrev i en meddelelse
> Det er sørme' da klart at kattene ikke vil tage en tudse:

Jep - jeg havde en kat som sprang på en stor skruptudse. Et godt bid i
nakken af tudsen og katten sprang væk. Så fik den fråde om munden og var
totalt forstyrret. Vi gav den vand - det ville den ikke have. Dernæst mælk -
det blev slubret ind.

Tom

Fra : Lasse Smidt

Dato : 20-08-03 13:09

> [...]
> hvis den kommer i forbindelse med slimhinderne.
> Rovdyr, der har ædt tudser eller haletudser, spytter dem øjeblikkeligt ud.

Hej Aragorn !

Det er muligt min hund ikke er et "rigtigt" rovdyr, men hun har spidst
tudser (ikke med største fornøjelse men alligevel......) Første gang
spyttede og hvæsede hun lidt, men tudsen kom ned. Bagefter gik hun rundt i
en times tid og sagde "sjove" lyde. Dagen efter greb jeg hende i at fange og
spise endnu en tudse, så klogere er hun ikke blevet. Lige siden holder jeg
øje med hende og vores tudser, da vi jo gerne vil beholde dem. Kan det være
fordi, jeg giver hende for lidt mad !

mvh

Lasse
ls@ami.dk

Fra : Mari

Dato : 12-08-03 23:09

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke så
> lækkert at sidde ude i haven og så er der sådan en karl der møffer

Heldige asen......... her hos os værner vi om hr.og fru Tudse. F.eks.
gennemgås plænen før den klippes.
Og ser vi dem på vejen, så bliver de lodset tilbage i baghaven, hvor
de tjener til livets ophold ved at holde bestanden af dræbersnegle
på et rimeligt niveau.

Når dine tudser vender tilbage - så skyldes det at de er standfaste.

/Mari

Fra : Anette

Dato : 12-08-03 23:22

Tømreren <Bilhifi@ofir.dk> wrote:
> [...]
> have,ca. 15-25 stk hver nat,jeg ved godt at alle padder er fredet,men
> det er ikke så lækkert at sidde ude i haven og så er der sådan en

Som andre allerede har beskrevet så er tudser et glimrende naturligt middel
til at holde meget andet kryb nede på et acceptabelt niveau, især snegle og
biller.
Vi er også så heldige at vi har mange , både frøer og tudser i haven.
Normalt er der højest en enkelt eller to der får sig forvildet op på terasse
eller ind i drivhuset, men de seneste par uger har der været mange.
Det er muligt vi tager fejl ( ved ikke ret meget om padder men vi tror
det er fordi der er så varmt at de søger skyggerne omkring huset. Især
fugtigheden under de store planter i drivhuset - og i alrummet - er
åbenbart attraktive.
Så- måske ved at sørge for at de har skygge og fugtighed et andet sted i
haven, ville - måske holde dem væk fra der hvor I opholder jer?
Vores tudser holder ellers til i jordbærbedene og ved stensætningerne under
iris, ribs og rhododendron. - sååååe hvis man holder de områder fugtige???

Bare et forslag
Søren og Anette

Fra : Tømreren

Dato : 13-08-03 06:37

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
middel
> til at holde meget andet kryb nede på et acceptabelt niveau, især snegle

Jeg glemte lige at skrive at min have kun er 100m2 og består af 57m2
træterasse og resten er belagt med fliser..(jeg er ikke det store
havemenneske) så et par stykker ville være ok,,,meeeenn 15-25 er lige i
overkanten.

Mvh
Tømreren

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 14-08-03 09:14

Den 13/08-2003 klokken 00:22, skrev "Anette" <anette@snotmail.com> i
<bhbpa9$41m$1@sunsite.dk>:

> Vi er også så heldige at vi har mange , både frøer og tudser i haven.
> Normalt er der højest en enkelt eller to der får sig forvildet op på
> terasse eller ind i drivhuset,

Min nabo og jeg 'samler' på tudser i drivhuset. Normalt overvintrer de
også dér.

Forleden dag viste han mig et kosteligt syn:
Han havde tilsyneladende også et myrebo i drivhuset, og det var én af de
varme dage, hvor flyvemyrerne forlod boet.
Tre store tudser sad i rundkreds om hullet og fik alle tiders festmåltid!
De var ret selektive. Myrerne skulle have en vis størrelse, men så kom
deres lange tunger også ud som et lyn.

Ih hvor vi ærgrede os over, at ingen af os havde et videokamera

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-08-03 11:02

Tømreren wrote:
> Jeg er på det seneste blevet "indvaderet" af skrubtudser i min
> have,ca. 15-25 stk hver nat

Jeg ville selv have skrevet "Heldige Asen", men det har Mari allerede
gjort.
Jeg er noget misundelig på din tudsebestand, og ville ønske det var mig.
Jeg kan kun præstere 2-3 stk, og de er ganske små (5 cm). Jeg forsøger
at tiltrække tudser og padder ved at have fugtighed og skygge i hjørner
af haven. Jeg har maaange snegle og kunne godt bruge lidt hjælp til
bekæmpelsen.
Desværre ser det ud til at tudser og snegle kan lide de samme forhold,
og indtil videre er det sneglene der vinder

Hvis du bor i nærheden (se signatur) vil jeg med glæde huse nogle
'tilflyttere'

At tudserne er så glade for din grund, kunne tyde på at der også er
meget mad. Er du sikker på at du ikke også huser en masse snegle? En tur
i haven med en lommelygte efter at mørket er faldet på og duggen er
faldet kan afsløre dette.

Og så lige et spørgsmål til NG:

Spiser tudser og padder også de store nøgensnegle ('dræbersnegl' og Grå
Snegl)?

Har disse store snegle nogle naturlige fjender ud over pindsvin (som jeg
desværre heller ikke har nogen af)?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Anette

Dato : 13-08-03 12:11

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> wrote:
> Og så lige et spørgsmål til NG:
>
> Spiser tudser og padder også de store nøgensnegle ('dræbersnegl' og
> Grå Snegl)?

Ikke her hos os. Vi har et par store tudser der passer godt på vores
jordbærbede.
De rydder godt ud i æg og unger ( hedder "sneglebørn" unger?),
men fuldt udvoksede nøgensnegle tager de ikke.

/ Anette

Fra : Tømreren

Dato : 13-08-03 19:54

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bor i nærheden (se signatur) vil jeg med glæde huse nogle
> 'tilflyttere'

Jeg kan se vi næsten er naboer Fredriksund-Ølstykke
Jeg smutter ud med havehanske og spand i aften og finder de "bedste"
Kan du ikke lige maile et tlf. nr. på Bilhifi@ofir.dk så skal du satanma få
tusser..

> [...]
> meget mad. Er du sikker på at du ikke også huser en masse snegle? En tur
> i haven med en lommelygte efter at mørket er faldet på og duggen er

Jeg har en del skovsnegle,så det kan jo være dem der trækker.

Mvh
Tømreren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-08-03 09:22

"Tømreren" skrev

> Jeg kan se vi næsten er naboer Fredriksund-Ølstykke
> Jeg smutter ud med havehanske og spand i aften og finder de "bedste"
> [...]

Jeg kunne også godt tænke mig et par stykker

Peter Schrøder (3600)
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Mari

Dato : 13-08-03 20:20

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du bor i nærheden (se signatur) vil jeg med glæde huse nogle
> 'tilflyttere'

Og hvis de så springer hjem til tømreren igen - så kan du prøve at
omplacere nogle af dem, der bor i området omkring Topsøe.......
Dér møder man altid mange, har jeg hørt.........

/Mari

Fra : Tømreren

Dato : 14-08-03 13:56

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er på det seneste blevet "indvaderet" af skrubtudser i min have,ca.
> 15-25 stk hver nat,

Jeg har nu fundet ud af et det er det rene "guld" jeg har i haven...
Igår aftes var det en af mine venners far forbi og hente 12 tusser til hans
gartneri,han var glad så et barn til jul.

Jeg har fået 5 mails herindefra fra folk der også gerne vil have et par af
mine venner,dem samler jeg en af de næste aftener og så kontakter jeg jer.

Jeg har fundet ud af at jeg nok selv skal have et par stykker,men der er jo
nok at tage af..

Mvh
Tømreren

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 16-08-03 13:30

Heksemutter lod en tudse
riste som en ren karudse
rimmerum rimmerum osv.

Og det gjorde hun fordi hun skulle bruge bufotoxin, et af verdens kraftigste
giftstoffer til sin heksebryg. Når den bliver provokeret "sveder" den giften
ud af kirtler på ryggen. I øvrigt det samme system som de sydamerikanske
pilefrøer har.

Jeg har selv 2 tudser i mit drivhus på 250 m2 og jeg kunne godt bruge flere.
De er helt fantastisk effektive til at rydde op i snegle og andet skadeligt
kryb.

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk