Trådløst internet i trappeopgang
Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 11:03

Vi er nogle stykker i en opgang der går og overvejer om vi skal investere i
et trådløst netværk og dele en internetforbindelse.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

- Er det ikke rigtigt at Oncable har de billigste bredbåndsforbindelser? De
er ihvertfald billigere end både TDC og Tiscali's bredbåndsforbindelser.

- Er det nok med 128kbs i upload til deling mellem 5 mand hvis det primært
er til surfing? Dvs. ingen servere og den slags.

- Er der grund til at købe et AccessPoint fremfor en router med indbygget
accesspoint? Hvad er den primære forskel på de to produkttyper?

- Hvor mange trådløse computere kan tilsluttes et accesspoint? Fungerer et
accesspoint (eller en trådløs router med accesspoint) på samme måde som en
almindelig wired router mht. antallet af pc'ere der kan kobles på udstyret?

På forhånd tak,

Esben

Fra : Nic

Dato : 12-08-03 12:00

> [...]
> er ihvertfald billigere end både TDC og Tiscali's bredbåndsforbindelser.
Jo, men kun Tiscali tillader deling :)

> - Er det nok med 128kbs i upload til deling mellem 5 mand hvis det primært
> er til surfing? Dvs. ingen servere og den slags.
Det burde kunne gå, men forkert sted at sbare en 50'er per måned imho. I ER jo flere til at betale.

> - Er der grund til at købe et AccessPoint fremfor en router med indbygget
> accesspoint? Hvad er den primære forskel på de to produkttyper?
Øh - Routeren er sikkert fint nok...

> [...]
> almindelig wired router mht. antallet af pc'ere der kan kobles på udstyret?
Det mener jeg ja.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 12:47

Tak for rådet. Men er der nogle der lidt mere sikkert kan svare på specielt
spørgsmålet om hvor mange trådløse pc'ere man kan tilslutte til et
accesspoint?

Og som kan forklare forskellen på et accesspoint og en router med
accesspoint.

Esben

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-08-03 13:16

"Esben Kolind Laustrup" <esben(a)ezben.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for rådet. Men er der nogle der lidt mere sikkert kan svare på
specielt
> spørgsmålet om hvor mange trådløse pc'ere man kan tilslutte til et
> accesspoint?

Det afhænger af accespointet

> Og som kan forklare forskellen på et accesspoint og en router med
> accesspoint.

Tja, det ene er "kun" et accespoint det andet er både accespoint og router -
eller misforstår jeg spørgsmålet?

/BRian

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 13:29

> Tja, det ene er "kun" et accespoint det andet er både accespoint og
router -
> eller misforstår jeg spørgsmålet?

Grunden til at jeg undrer mig, er, at det er billigere at købe et access
point med indbygget switch end blot et access point.
Se fx:

Linksys Wireless Access Point 11Mbit
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787897
Pris: 692 kr.

vs.

Linksys Wireless Cable/DSL Router AP & 4 ports switch
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824787893
Pris: 691 kr.

Det lyder lidt mærkeligt i mine ører. Skyldes det at access pointet har
bedre rækkevidde end access point + switch? Hvorfor skulle man så nogensinde
blot købe access pointet fremfor access pointet + switchen? Man får jo en
switch oveni gratis! Forstår du hvad jeg mener?

Esben

Fra : Mads Bahrt

Dato : 12-08-03 22:23

Esben Kolind Laustrup wrote:
> [...]
> blot købe access pointet fremfor access pointet + switchen? Man får jo en
> switch oveni gratis! Forstår du hvad jeg mener?

Ved de to produkter er der specifikt følgende forskelle ved "access
point-delen": WAP11 har mulighed for at lave punkt-til-punkt og
punkt-til-multipunkt og opføre sig som en klient i forhold til andre
WAP11. Ingen af disse features er mulige på BEFW11S4.

Ydermere er der større frihed til at placere access pointet optimalt,
hvis det ikke samtidigt skal udfylde en masse andre funktioner. Hvis du
bruger switchen i den skal du trække op til 5 kabler hen til det punkt
hvor der er bedst mulig dækning. (Eller stille access pointet et
dårligere sted.)

Til et så lille netværk som i skal lave vil jeg mene at i lige så godt
kan købe løsningen med router i.

MVH
Mads Bahrt

P.S. du kan få BEFW11S4 hos proconsult til kun 649 kr.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-08-03 13:24

On Tue, 12 Aug 2003 13:47:09 +0200, "Esben Kolind Laustrup"
<esben(a)ezben.dk> wrote:

> Men er der nogle der lidt mere sikkert kan svare på specielt
> spørgsmålet om hvor mange trådløse pc'ere man kan tilslutte
> til et accesspoint?

Det afhænger af, hvor dårlig performance, man er villig til at
acceptere. Det wireless netværk er jo et delt medie, så som en
tommelfingerregel kan du sige 4 Mbps/antal brugere.

Den teoretiske begrænsning ligger i, hvor mange klienter (MAC-
adresser) det pågældende access point kan håndtere. Det kan fx.
være 2048. Men i praksis vil man naturligvis aldrig ønske det.

Der er ikke noget problem i at være 5 brugere på et trådløst net.
Et design-max kunne fx. være et sted mellem 15 og 50 brugere på
et AP, afhængig af trafikmønsker og krav til performance.

> Og som kan forklare forskellen på et accesspoint og en router med
> accesspoint.

En router med access point kan route, det kan et access point
uden router ikke. Se http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

-A

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 14:42

Jeg går pt. og kigger på to forskellige Access Points. Det ene AP kører
11mbit (802.11b) og det andet kører 54mbit (802.11g). Kan det betale sig at
investere i 802.11g-AP'en hvis man skal dele fx. en internetforbindelse
mellem 8 mand i en trappeopgang?

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 12-08-03 14:57

"Esben Kolind Laustrup" <esben(a)ezben.dk> wrote in

> [...]
> betale sig at investere i 802.11g-AP'en hvis man skal dele fx. en
> internetforbindelse mellem 8 mand i en trappeopgang?

Hvis det er et betonbyggeri skal du muligvis have mange flere AP.
Beton er en rigtig signalkiller.

Blot så du lige er opmærksom.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-08-03 22:10

On Tue, 12 Aug 2003 15:42:20 +0200, "Esben Kolind Laustrup"
<esben(a)ezben.dk> wrote:

> [...]
> at investere i 802.11g-AP'en hvis man skal dele fx. en internetforbindelse

Det afhænger jo li'som lidt af, hvor hurtig Internet-forbindelsen
er, ikke? No offence, men du er altså nødt til at opstille nogle
krav, før du giver dig til at lede efter svar.

Mht. trappeopganven, er du (som altid) nødt til at lave et site
survey for at finde ud af, hvor mange access points, der skal
til, hvor de skal sidde, hvilke kanaler, der skal bruges etc.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 12-08-03 21:32

<esben(a)ezben.dk> wrote:

>Tak for rådet. Men er der nogle der lidt mere sikkert kan svare på specielt
>spørgsmålet om hvor mange trådløse pc'ere man kan tilslutte til et
>accesspoint?

Det er forskelligt fra produkt til produkt, find det AP du vil bruge
og se hvad producenten siger.
Jeg kender APer hvor du kan tilslutte mindst 128 brugere.

>Og som kan forklare forskellen på et accesspoint og en router med
>accesspoint.

Fordelen ved at vælge et "løst" AP er at du har større frihed til at
placere det og kun behøver at føre 1 kabel frem til stedet.

Ofte vil du også kunne få bedre funktionalitet i adskildte produkter i
stedet for et kombineret produkt, til gengæld er det normalt dyrere at
købe flere boxe.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-03 08:13

Tak for alle jeres råd!! Det har hjulpet mig meget i min beslutning!

Esben

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-08-03 19:00

Husk at kontrollere om I må dele forbindelsen. Typisk må man ikke med de helt billigste - jeg ville personligt vælge en prof. løsning fra TDC (den der engang hed Pro@ccess).

> - Er det nok med 128kbs i upload til deling mellem 5 mand hvis det primært
> er til surfing? Dvs. ingen servere og den slags.

Det er rigeligt - hvis der er enkelte online-spillere imellem skal de måske bruge 160-180 kbit. Dit problem ligger nok i at få det delt ordentlig ;) - Jeg har efter lang tids søgen fået lavet en linux-router med HTB og det virker fint her.

> - Er der grund til at købe et AccessPoint fremfor en router med indbygget
> accesspoint? Hvad er den primære forskel på de to produkttyper?

Forskellen? At tingene er bygget i _en_ kasse :) - jeg ville bruge en linux router af ovenstående grund og så bare købe access points.

> [...]
> almindelig wired router mht. antallet af pc'ere der kan kobles på udstyret?

Det er vist meget forskelligt men jeg har ikke oplevet nogen der ikke kan klare det antal du skitserer her (plus en sikkerhedsmargen.)

Mit sidste råd: når du har fundet et sæt du påtænker at købe, så lån et fra butikken (eller køb med returret) og så gå lige en tur rundt i lejlighederne og se om der er signal nok. Der bor nogen grange nogen Gremlins i beton og de æder åbenbart radiobølger ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk