"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse
>
> "Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> wrote in message
> news:bdacjo$dkr$1@sunsite.dk...
> > Nu er jeg ikke den store matematikprocessor, men metoden er nemlig GPS.
> Man
> > har en motorcykel med GPS, der kører ved de forreste ryttere og
> tilsvarende
> > ved feltet. Dermed har man kilometerafstanden mellem dem. Samtidig
kendes
> > hastigheden og man har dermed en tid mellem to grupper. Den varierer
altså
> > med hastigheden. Nogen gange har man også set (især i Spanien Rundt, der
> har
> > brugt "systemet" i mange år) at, hvis den foreste af grupperne kører op
ad
> > en mindre stejl bakke, hvorved hastigheden sæmkes, så sænkes
tidsafstanden
> > hurtigt (hvilket jo som regel er forkert).
> >
>
>
> Er du sikker på at dette er metoden. Det virker lidt fjollet at gøre det
på
> den måde. Jeg har forestillet mig at man sampler motorcyklernes position
> f.eks hvert sekund.
>
> M1 passerer et punkt til tiden 10.00.00
> M2 passerer det samme punkt (eller inden for en given afstand) til tiden
> 10.15.34
>
> Tiden mellem M1 og M2 er da 15.34
Der er godt nok slået et stort hul mellem de forreste og feltet
Jeg er ikke sikker på noget som helst.
Jeg ved blot, at der i Spanien Rundt grafisk er afbilledet to motorcykler på
skærmen, med en tid i mellem, der justeres løbende. Ovenover tiden står der
GPS.
Det kan godt være det nærmere er "din" metode. Det vil jeg ikke afvise. Men
"min" metode kan forklare hvorfor tiden går op og ned alt efter om om der
cykles ligeud, opad eller nedad.
Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker på hvilken metode det præcist er.
Metoden er måske også blevet mere udviklet igennem årene som teknologien og
prisen tillader det.
--
Niels