Summen fra højspændingsledninger
Fra : Anders Christensen

Dato : 19-06-03 12:49

Hvad er årsagen til, at man ofte kan høre en summen fra
højspændingsledninger?

../Anders

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 19-06-03 12:56

"Anders Christensen" <anders_postkasseKEINEJUNK@hotmail.com> wrote in
message news:3ef1a3b0$0$24676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvad er årsagen til, at man ofte kan høre en summen fra
> højspændingsledninger?

Og hvorfor virker lyden højere, når det er tåget ?? Har det noget med den
fugtige luft at gøre, eller er det blot fordi lyd transporteres lettere
gennem tågen (ligesom når man står på en strand i tåget vejr - hvor det
kan lyde som om bølgerne bruser lige foran fødderne, selv om de i
virkeligheden er 50 m væk).

mvh
Gitte

Fra : Peter Lind

Dato : 19-06-03 13:31

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.dk> wrote in message
> "Anders Christensen" <anders_postkasseKEINEJUNK@hotmail.com> wrote in
> message news:3ef1a3b0$0$24676$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Det er fordi strømretningen veksler 50 gange i sekundet. Du kan høre den
samme summen hvis du lægger øret tæt på en clockradio eller et andet
elektrisk apparat med en transformator.
Når strømretningen skifter, sker der også en ændring i magnetfeltet, og det
sker med nogen modstand, så alt magnetisk i nærheden bevæger sig lidt. Det
indebærer blandt andet ledningen selv. Så højspændingsledningerne vibrerer
med 50 hertz.

> [...]
> gennem tågen (ligesom når man står på en strand i tåget vejr - hvor det
> kan lyde som om bølgerne bruser lige foran fødderne, selv om de i

Det kan have noget med luftens densitet at gøre, tågen gør luften tykkere,
og lyden bevæger sig derfor lidt hurtigere, men jeg ved ikke hvor meget det
egentlig giver.
Men tågen gør også luften til en meget bedre elektrisk leder, og det
elektromagnetiske felt omkring højspændingsledningerne er derfor noget
større i udstrækning, så en ændring i strømretningen for lidt større
modstand, og vil medføre en større svingning (større amplitude) og derfor
lyder det højere.
En anden mulighed er at selve tårnet, der holder ledningerne også begynder
at svinge, men det burde være så godt isoleret at det ikke er tilfældet.

Mvh
Peter Lind

Fra : Jakop Nielsen

Dato : 19-06-03 15:41

> [...]
> og lyden bevæger sig derfor lidt hurtigere, men jeg ved ikke hvor meget

Lad mig da lige tilføje at i let regn kan man høre dels en højere brummen
men også en let knitren som om der springer utallige små gnister. Jeg vil
tro det er samme fenomen og i så fald er det ikke fordi fugt bare forstærker
lydene. Jeg ved at hvis man i tørvejr er en ca meter fra de meget store
ledninger, så er der kun en let brummen.
Ved ikke præcis hvor mange volt de ledninger, jeg kender, fører, men
kablerne er omkring 10cm i diameter og mener svagt at huske 50kv.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 17:24

Peter Lind wrote:

> [...]
> indebærer blandt andet ledningen selv. Så højspændingsledningerne vibrerer

Hm, svjh er de fleste større højspændingsledninger ikke vekselstrøms,
men jævnstrøm, bl.a. pga af de problemer du beskriver.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : EH-Fniller

Dato : 21-06-03 18:33

Erik G. Christensen wrote:

> Hm, svjh er de fleste større højspændingsledninger ikke vekselstrøms,
> men jævnstrøm, bl.a. pga af de problemer du beskriver.

Ikke just.
Den eneste Højspændings kabel der kører med jævnstrøm er den
fra Tjele til Norge.
Har du et link der kan bevise din teori?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-06-03 21:24

EH-Fniller skrev:
> Den eneste Højspændings kabel der kører med jævnstrøm er
> den fra Tjele til Norge.

"Kontiskan" via Læsø til Sverige er mig bekendt også jævnstrøm.
Også Falster-Tyskland skulle være 400 kV jævnstrøm.

Her i Nordsjælland (ved Saunte) er Sverigesforbindelsen 400 kV
*vekselstrøm*. Jeg hører også mest summen fra isolatorerne i
tåge og fugtigt vejr. Til gengæld knitrer det ofte ret meget i
min lommeradio, når jeg cykler under luftledningerne.

Nogle gange om vinteren, når der er let rimfrost, er det nemt at
følge et af jordkablerne gennem Hornbæk Plantage. Så kan der
være en stribe hvor rimfrosten mangler.

Er der forresten nogen som kan fortælle, hvorfor der er *olie* i
søkablerne?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Torben Simonsen

Dato : 21-06-03 23:59

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> writes:

> Er der forresten nogen som kan fortælle, hvorfor der er *olie* i
> søkablerne?

Jeg ved det ikke, men jeg kan da komme med et gæt: Olie er et udmærket
dielektrikum. Man fremstiller f.eks. også kondensatorer, hvor det isolerende
lag består af olievædet papir. Samtidig er olie jo vandskyende, hvilket
også må være en glimrende egenskab i et søkabel. Jeg kunne forestille
mig, at disse to ting i forening gør olie til et godt valg: Det isolerer
godt, og det hjælper med til at holde vandet ude.

--
-- Torben.

Fra : Peter Lind

Dato : 24-06-03 11:22

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message

> "Kontiskan" via Læsø til Sverige er mig bekendt også jævnstrøm.
> Også Falster-Tyskland skulle være 400 kV jævnstrøm.

Mig bekendt har man kun brugt jævnstrømsforbindelser, når det var over vand.
Jeg mindes at have hørt noget om at man førte den ene pol ned i vandet, og
lod den anden pol gå i ledningerne. Jeg er dog ikke sikker på at det er helt
rigtigt, og ved heller ikke helt hvorfor - men ensrettere og vekselrettere
har jeg kun hørt om i forbindelse med søkabler. (Og luftledninger over
vand - men hedder de ikke også søkabler ?)

Mvh
Peter Lind

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-03 14:53

Peter Lind skrev:
> [...]

Ovennævnte oplysninger har jeg fra SDE's artikel om elforsyning.

> Mig bekendt har man kun brugt jævnstrømsforbindelser, når det var
> over vand.

Skagerrakforbindelsen er 400 kV jævnstrøm fra Norge og langt ned
i Midtjylland. Kontiskan over Læsø er ligeledes 400 kV jævnstrøm fra
Sverige til Aalborg.

> [...]
> ikke sikker på at det er helt rigtigt, og ved heller ikke helt
> hvorfor - men ensrettere og vekselrettere har jeg kun hørt om i

Sådan er den nævnte Falster-Tysklandsforbindelse indrettet. Det
er også 400 kV jævnstrøm fra Bjæverskov til Rostock. Og med en
pol i vandet i Køge Bugt. Den hedder "Kontek"-forbindelsen.

> (Og luftledninger over vand - men hedder de ikke også søkabler?)

Nej. Søkabler ligger på havbunden og er afmærket på søkort samt
med "kabelbåker" ved kysterne.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas D

Dato : 19-06-03 14:39

> [...]
> gennem tågen (ligesom når man står på en strand i tåget vejr - hvor det
> kan lyde som om bølgerne bruser lige foran fødderne, selv om de i

Ved ikke om det er helt det samme, men hvis du bor i nærheden af havet som
jeg gør, så kan du nogle gange opleve at der er kommet salt på isolatorerne
mellem lederne og det er ledende.
Derfor vil det lyde lidt højere i sådanne tilfælde.
Nogle gange vil der endda slå nogle små gnister mellem lederne. Det er ret
flot om aftenen.

Mvh
Thomas

Fra : Thor

Dato : 20-06-03 13:06

> [...]
> gennem tågen (ligesom når man står på en strand i tåget vejr - hvor det
> kan lyde som om bølgerne bruser lige foran fødderne, selv om de i

Vand er polariseret og har derfor dielektriske egenskaber.
Vandmolekylerne/partikler begynder
derfor at vibrere i et skiftende elektrisk felt. Luft (overvejende O og N)
er ikke polariseret.

/Thomas Riedel .-)

Fra : Villy Kruse

Dato : 20-06-03 08:06

On Thu, 19 Jun 2003 13:48:59 +0200,
Anders Christensen <anders_postkasseKEINEJUNK@hotmail.com> wrote:

>Hvad er årsagen til, at man ofte kan høre en summen fra
>højspændingsledninger?

Korona udladning kaldes det. Omkring en højspændingsledning med 120 kV
er den elektriske feltstyrke stor nok til at der udlades små gnister,
og det er dem man kan høre. Ved 400 Kv ser man ofte at ledningerne
er to-dobbelt eller fire-dobbelt, netop for at nedsætte den elektriske
feltstyrk og dermed korona udladningen. Den elektriske ledningsevne af
luften bliver nedsat i tåget vejr og koronan vil derfor blive kraftigere.

Villy

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 21-06-03 19:35

> Korona udladning kaldes det. Omkring en højspændingsledning med 120
> kV er den elektriske feltstyrke stor nok til at der udlades små
> gnister, og det er dem man kan høre.

Jeg mener der er tale om en ionisering af luften som følge af
at den elektriske feltstyrke lige omkring lederen er større end
luftens dielektriciteskonstant - men da dette forhold ikke gør sig
gældende hele vejen ned får man ikke nogen "jordslutning" -
feltstyrken falder med afstanden, jeg mener det er i 2.kvadrat.
Samme princip anvendes til industriel fremstilling af ozon -
og så ser det i øvrigt godt ud.

> Ved 400 Kv ser man ofte at
> ledningerne er to-dobbelt eller fire-dobbelt, netop for at nedsætte
> den elektriske feltstyrk og dermed korona udladningen.

Kan du forklare det nærmere ?

> Den elektriske ledningsevne af luften bliver nedsat i tåget vejr og
> koronan vil derfor blive kraftigere.

Du mener vel at den elektriske ledningsevne af luften bliver øget
i fugtigt vejr ?

Fra : Villy Kruse

Dato : 23-06-03 11:17

On Sat, 21 Jun 2003 20:34:34 +0200,
Poul Bundgaard <poul.bundgaard@mail.dk> wrote:

> [...]
>feltstyrken falder med afstanden, jeg mener det er i 2.kvadrat.
>Samme princip anvendes til industriel fremstilling af ozon -

Vi kender jo også korona tråden i laserprintere. Her er ozonproduktionen
en uønsked sideeffekt.

>Kan du forklare det nærmere ?

To parallelle ledere tæt ved hinanden øger den effektive radius og vil
derved nedsætte den maksimale feltstyrke. Da den elektrisk feltstyrke
aftager med aftstanded fra centrum af en leder vil man kunne mindske den
maksimale feltstyrke ved at øge afstanden fra centrum til overfladen
af lederen. Fire ledere med en afstand af 10 cm vil dog være letter
end en massiv leder med en radius af 10 cm.

Naturligvis.

Villy