Betonforbrug
Fra : Guitarman

Dato : 11-08-03 10:01

Hej

Jeg skal lægge et 2-3 cm lag beton ovenpå et eksisterende gulv.
Jeg regner med et blandingsforhold på 1 del cement og 4 dele grus, men
hvordan regner jeg ud hvor meget cement og grus jeg skal bruge ialt?

Gulvet er 36 m2 - dvs jeg skal bruge ca 1 m3 færdig beton

På forhånd tak

/Guitarman

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-08-03 10:09

Guitarman wrote:
> [...]
> hvordan regner jeg ud hvor meget cement og grus jeg skal bruge ialt?
>
> Gulvet er 36 m2 - dvs jeg skal bruge ca 1 m3 færdig beton

Det har portland løst for dig:
http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-08-03 12:12

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in

> Det har portland løst for dig:
> http://www.aalborg-portland.dk/ap01.html

muligvis, kender ikke siden.

Men når grus og cement blandes forsvinder cementet ind imellem de små sten
i gruset. Har du støbe grus med nøddestore sten foirsvinder gruset imellem
stenene.

Blandingen der passer er 1-4-7 mener jeg, fordelt på cement-grus-sten.

Derudover svinder blandingen med op til 40%, igen er jeg ikke sikker.

men du skal bruge 1 kubikmeter.

så skal du indregne svindet 1kubikmeter/0,6=1,66 kubikmeter beton

Er det kun cement-grus blandet 1-4
Skal du have 1,66 kubik meter grus og 1/4*1,66 af cement. => 10,5 poser
cement

Har du sten med, 1-4-7, er det så 1,66 ccm sten 4/7*1,66 kubikmeter grus
og 1/7*1,66 kubikmeter beton, du skal købe hjem, for at få en ccm beton.
5,9 poser cement.

Alt dette er taget fra hukommelsen, som oplyst af ham der hjalp med at
støbe mit værkstedsgulv, for nogle måneder siden.
Jeg kan ikke huske nøjagtig hvor meget af hvert materiale vi brugte.
men det var noget over 10 sække cement.

Jeg kan ikke huske hvad en kubikmeter af det forskellige vejer.
Men en pose cement er typisk 40liter som direkte kan omsættes til
kubikmeter.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-08-03 13:01

Jens Borchert Pedersen wrote:

> muligvis, kender ikke siden.

Hvis du havde slået siden op, ville du have set at der under
Brugerservice > Gør det selv > Mængdeberegneren
er et beregningsmodul der kan udregne mængderne for dig. Modulet tager
højde for div. svind m.v. Mængderne kommer i 'købbare' størrelser;
sække, m3.