Jordbærsæsonen slut - hvad nu?
Fra : MC

Dato : 10-08-03 19:18

Hej alle,

Håber, at I kan hjælpe mig.

Jeg flyttede i hus sidste år - og fik jordbærbed! Nu er sæsonon slut, og
hvad skal jeg så gøre. Jeg ved, at planterne er anden- og tredjeårsplanter,
og jeg har fået fortalt, at man skal have første- og andenårsplanter, og så
udskifte dem, men mine tredjeårsplanter gav betydelig bedre end
andenårsplanterne.

Jeg har læst mig til, at man skal udskifte planterne hvert 5. eller 6. år,
men det fremgik ikke af teksten, om det er sorten eller planten, man skal
skifte.

Kan nogen hjælpe mig

På forhånd tak

Michael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-03 20:25

On Sun, 10 Aug 2003 20:18:21 +0200, "MC" <ln4444@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men det fremgik ikke af teksten, om det er sorten eller planten, man skal

Her hedder det sig at planterne skal skiftes når de har givet bær tre
år. Første år giver de ikke så meget, andet år er rigtig godt og tredie
år syntes jeg at bærrene begynder at blive lidt mindre men til gengæld
lidt flere. Man kan sikkert også vente og tage fjerde år med, hvis man
da er glad for små jordbær.

Herefter skal de skiftes med nye planter som plantes et nyt sted hvor
der ikke har været jordbær i nogle år. Du kan sagtens tage aflæggere fra
dine nuværende jordbærplanter ( de udløbere de sætter) og bruge dem,
hvis ellers dine planter er sunde og raske. Sæt de nye planter her i
sensommeren/efteråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mimi

Dato : 12-08-03 12:48

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote:
> Du kan sagtens tage aflæggere fra
> dine nuværende jordbærplanter ( de udløbere de sætter) og bruge dem,
> hvis ellers dine planter er sunde og raske. Sæt de nye planter her i
> sensommeren/efteråret.

Hej Mads,
Nogen idé om, hvornår det er bedst at flytte udløberne fra moderplanten og
over på den nye vokseplads?
Mvh Mimi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-03 21:59

On Tue, 12 Aug 2003 13:48:06 +0200, "Mimi" <mimi@hotmail.com> wrote:

>Nogen idé om, hvornår det er bedst at flytte udløberne fra moderplanten og
>over på den nye vokseplads?

I løbet af august måned plejer at være fint. Især hvis man kan få det
itl at passe så der jævnligt kommer regn så man slipper for at vande.

http://www.gartneriet.dk

Fra : MC

Dato : 10-08-03 21:11

Tak for det hurtige svar!

Michael

MC <ln4444@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f368bd3$0$32460$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Lene Pedersen

Dato : 12-08-03 08:12

Hejsa.

Her er jeg ganske uenig i det svar du fik. Jeg har ladet mig fortælle, at
nye planter skal
helst plantes inden 1. juli. Venter man til 1. august har man allerede
reduceret næste
års høst af bær til det halve .... øv.

Jeg ved også at 1. års planter giver det største udbytte rent
størrelsesmæssigt, og jo ældre
planten er, des mindre bliver bærrene. Jeg har selv her i år fået plantet
mine nye jordbær-
planter lidt for sent, men vil til næste år udelukkende have 1-års planter.
Alle mine andre planter
har jeg fjernet, og håber nu på en lidt bedre høst næste år. Jeg har dog
husket i år at plante
planterne med en lidt større afstand dels mellem rækkerne og dels mellem
planterne for at
undgå at der kommer skimmel i dem p.g.a. for stor fugtighed i dem.
Måske kan du også bruge dette råd til noget.

Lene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-03 21:59

On Tue, 12 Aug 2003 09:12:09 +0200, "Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>nye planter skal
>helst plantes inden 1. juli. Venter man til 1. august har man allerede

Ja, og sætter man dem første juni er de endnu større næste år...

Grunden til at man især gør det omkring august er at der er stiklingerne
fra de gamle jordbær ved at være så tilpas store at det kan klares - og
samtidig har man fået ryddet plads i køkkenhaven, f.eks efter tidlig
salat eller kartofler.

Og så er der jo det med vandet - juli er jo formentlig den tørreste og
varmeste måned i året.

Men ellers er det da klart at jo før planterne sættes jo større og bedre
bliver de til næste år.

>Jeg ved også at 1. års planter giver det største udbytte rent
>størrelsesmæssigt, og jo ældre

At man får de største bær på førsteårsplanterne? Eller det størtste
udbytte i vægt i alt?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-03 02:30

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev
> At man får de største bær på førsteårsplanterne? Eller det størtste
> udbytte i vægt i alt?

Jeg har også haft nogle helt abstrakt store bær på nye planter, men de
sætter kun enkelte af dem, så udbyttet er lille.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen