Gelænder - regler
Fra : Jan Holm

Dato : 07-08-03 21:42

Under restauration af vores stue har vi åbnet op til 1 sal i.
Dvs der er en god stor hems i stuen. Findes der regler eller
gode råd til dimensionering af gelænderet.

Da vi i husets konstruktion har noget metal at arbejde videre
på bliver stolperne i gelænderet firkantede stålrør og så kører
vi stålwire imellem. Styrken er jeg ikke i tvivl om, j eg tænker
mere på om der er regler for hvor tæt stolper og wire skal sidde ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 08-08-03 12:51

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in

> [...]
> vi stålwire imellem. Styrken er jeg ikke i tvivl om, j eg tænker
> mere på om der er regler for hvor tæt stolper og wire skal sidde ?

Så tæt at et barnehoved ikke kan komme igennem og sidde fast.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : zigge

Dato : 08-08-03 18:11

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message
> Under restauration af vores stue har vi åbnet op til 1 sal i.
> Dvs der er en god stor hems i stuen. Findes der regler eller
> gode råd til dimensionering af gelænderet.

Bygningsreglemanget siger at for udvendige taresser, trapper og gelendere
skal højden være mindst 1,0 meter høje og afstanden imellem lodrette
elementer må ikke overstige 120 milimeter. Jeg kunne ikke lige finde det der
gælder for indvendige trapper, men jeg mener at der anbefales en højde på
min. 90 cm. Der er ikke et krav om gelændere på indvendige trapper i private
hjem. (??? - men sådan er der jo så meget.)
Jeg vil iøvrigt anbefale dig ikke at lave gelændere med vandrette elementer
i da de virker fint som stige for småfolk.

Mvh
//zigge

Fra : Jan Holm

Dato : 08-08-03 22:01

zigge wrote:
> [...]
> lodrette elementer må ikke overstige 120 milimeter. Jeg kunne ikke
> lige finde det der gælder for indvendige trapper, men jeg mener at

Hej Zigge

120 mm ? Det er jo en væg med store sprækker !!
Hvis der ikke er regler for gelænder på trapper, er der
mon så på en hems. Børnesikring er ikke så relevant
for os lige nu, men gelænderet bliver lavet så det er
forberedt til det.

Mine umiddelbare gæt var noget ala 70 cm mellem stolper
på 90 cm og så vandrette wire for hver 10 cm. Er det helt
forrykt ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-03 22:31

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse >
> Mine umiddelbare gæt var noget ala 70 cm mellem stolper
> på 90 cm og så vandrette wire for hver 10 cm. Er det helt
> forrykt ?

Ikke, hvis det skal bruges som klatrestativ med kvælningsmuligheder
Hvis du søger på Google - legepladssikkerhed, kan du se, at afstanden ikke
må være mellem 8,9 og 23 cm.
Som der tidligere er skrevet:
Lav lodret spærring. Vandrette wirer eller brædder gør blot faldhøjden
større.
Og lav afstanden enten så lille, at et barnehoved ikke kan komme ind - eller
så stor, at hele barnet falder ned.
Det ser så sjusket ud med et barn hængende der. Så hellere et brækket ben.

Hilsen Inger

Fra : zigge

Dato : 08-08-03 23:55

> [...]

> Mine umiddelbare gæt var noget ala 70 cm mellem stolper
> på 90 cm og så vandrette wire for hver 10 cm. Er det helt

Hej Jan

Grunden til at man laver sprækkerne så smalle er at små børn kravler baglæns
igennem og selv om hovedet ikke kan komme igennem så kan kroppen godt...
Regn selv resten ud. Målene er baseret på erfaring.

Ved at lave vandrette wirere kan børn bruge dem som stige alerede fra et års
alderen. Men hvis det ikke bekymre dig og du snakker jo om en hems, så kan
jeg ikke se noget problem i det. Du kan jo evt. forberede trappen således at
der er en aftagelig "børnelåge", der gør det umuligt at komme op på hemsen.
Jeg syntes at dine mål lyder ok, hvis stolperne er af en passende styrke.

Mvh
//zigge