Bladlus i drivhuset
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 13:18

DOBBELT- AYARRRRRRGHH!

Jeg har tidligere beskrevet, hvordan horder af myrer har besat mit drivhus,
og udbedt mig råd om effektive våben mod dem.

Først nu forstår jeg missionen.

De sorte Khmyrer har ganske enkelt forvandlet mit drivhus til MD-Foods, idet
de har forsvaret en ganske lille men liderlig bladlusefamilie mod
edderkopper og evigglade mariehøns. Nu spurter Khmyrerne rundt og malker
både babylus og oldelus med det resultat at de bliver hundesultne. Og de kan
li' det, de grønne udyr! Nu puler de sateme løs, så selv min kælechili -
trods daglig nulren af samtlige blade - er blevet inficeret af de
skrupsultne grønne plageånder.

HVAD GØR JEG?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-08-03 14:26

Abildgaard 3140 wrote:
> [...]
> li' det, de grønne udyr! Nu puler de sateme løs, så selv min kælechili -
> trods daglig nulren af samtlige blade - er blevet inficeret af de

Er der ikke noget med nematoder eller noget lignende biologisk vaaben?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-08-03 14:51

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> DOBBELT- AYARRRRRRGHH!

[cutcutcut]

> HVAD GØR JEG?

Sprøjter bladlusene med sæbevand.

mvh
Preben

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 15:35

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
>
> [cutcutcut]

> Sprøjter bladlusene med sæbevand.

Brun sæbe?

Sker der noget, hvis sæbevandet skulle dryppe ned i jorden?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-08-03 15:44

> Brun sæbe?
>
> Sker der noget, hvis sæbevandet skulle dryppe ned i jorden?

Man kan købe speciel insektsæbe, men et par dråber opvaskemiddel i noget
vand burde også kunne gøre det. Vandet skal blot føles som om der er sæbe i
det. Sæben sætter sig i lusenes åndedrætsorganer og de dør øjeblikkeligt.
Jeg mener brun sæbe er ret basisk, så det tror jeg ikke er godt for
planterne. Selv har jeg ofte brugt en opløsning med brun sæbe til at fjerne
algebelægninger, og når det kan tage livet af alger, kan det sikkert også
gøre det med andre planter.

mvh
Preben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-08-03 16:42

Abildgaard 3140 wrote:
> [...]
> sateme løs, så selv min kælechili - trods daglig nulren af samtlige
> blade - er blevet inficeret af de skrupsultne grønne plageånder.

Var i formiddags på besøg hos nogle venner. På deres dahliaer fik jeg
øje på nogle små hvide skiver. Det viste sig st være hvidløg der var
bundet fast til grenene. 2-3 skiver på hver plante????

De bedyrede at planterne for et par dage siden var sorte af bladlus, og
havde læst at skiver af hvidløg skulle hjælpe. Jeg kunne ikke få øje på
en eneste bladlus.
Tilfældigt eller effektivt? Jeg ved det ikke, men måske et forsøg værd.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 17:00

scripsit "Carsten Finn Rasmussen"
> [...]
> en eneste bladlus.
> Tilfældigt eller effektivt? Jeg ved det ikke, men måske et forsøg værd.

Hæh!

Alene for humorens skyld. Så mangler jeg bare et par tudser, at kvadre
naboens morgengale hane og at smide en CD-spiller ind - med Anita
Baker/Sinatra-duetten Witchcraft . . .
--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-08-03 17:16

Abildgaard 3140 wrote:
> Hæh!
>
> Alene for humorens skyld. Så mangler jeg bare et par tudser, at kvadre
> naboens morgengale hane og at smide en CD-spiller ind - med Anita
> Baker/Sinatra-duetten Witchcraft . . .

Det er jo op til dig....
Jeg mente det seriøst.
Mine venner er troværdige mennesker, så jeg tror på deres historie.
Jeg har støvsuget min have for en plante der er angrebet af bladlus for
at afprøve ideen. Jeg kan desværre/heldigvis ikke finde en eneste, så
forsøget må vente til en anden gang.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 07-08-03 17:24

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo op til dig....
> Jeg mente det seriøst.

Jaeh, jeg har skam også helt seriøst tænkt mig at forsøge det, men jeg er jo
nød til at have en plausibel forklaring, når nu min lillebror står og tuder
af grin i mit pizzastinkende drivhus ;D

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-08-03 17:47

Abildgaard 3140 wrote:

> Jaeh, jeg har skam også helt seriøst tænkt mig at forsøge det, men
> jeg er jo nød til at have en plausibel forklaring, når nu min
> lillebror står og tuder af grin i mit pizzastinkende drivhus ;D

Jeg forstår din skepsis og havde også foretrukket at jeg kunne afprøve
det inden jeg gjorde mig offentligt til grin. Det kan jeg som sagt ikke,
så jeg vovede det ene øje
Jeg venter spændt (og lidt nervøst) på at høre dine resultater.

Når lillebror griner må du gerne give mig skylden. Du må gerne sige at
det var mig der lokkede

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-03 21:21

On Thu, 7 Aug 2003 18:23:47 +0200, "Abildgaard 3140"
> [...]

>nød til at have en plausibel forklaring, når nu min lillebror står og tuder

Så må du jo prøve at hæfte et par hvidløgsskiver på brormand og se om
det kan holde ham væk

http://www.gartneriet.dk

Fra : Georg

Dato : 20-08-03 23:41

> HVAD GØR JEG?
>
> --

Min kone ryger cigaretter - alt for mange, og jeg synes, at hele huset
stinker af det.
Jeg har i lang tid arbejdet på, at få hende til at sætte sig ud i drivhuset,
hver gang, hun vil ryge. Det er vist noget, bladlus ikke kan lide. Det er
måske dyrplageri?
Der ER elektrisk lys derude.
Men jeg har ikke haft rigtigt held med mig endnu. Min kamp fortsætter
ufortrødent
Mvh
Georg

Fra : Archon