Badeværelse - indretning når rummet ikke e~
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-08-03 21:02

Jeg får besøg af en vvs'er en af de nærmste dage til at give et tilbud
på at lave installationer til et nyt badeværelse. Inden skal vi gerne
have fundet ud af hvad vi vil have lavet ....

Vi skal have et "rummeligt" badeværelse på et minimum af plads med
bruseniche, toilet og håndvask - og gerne lidt skabsplads. Toilettet ser
jeg også gerne væghængt

Rummet placeres på 1.sal ca. midt i huset da installionerne skal føres i
en gammel skorsten (der er fjernt til 1.salens gulv). Ahs til øvrig
indretning på 1.salen skal rummet maks være 2meter bredt (så smalt som
muligt) og helst heller ikke mere end 2 meter langt. Gulvet skal alligel
hæves noget for at få et stabilt underlag så der bør også kunne blive
plads til et 40mm afløb fra håndsvask eller bruser.

Hvis tømreren tror på at det kan blive solidt nok (ikke arbejder for
meget) vil vi have fliser på gulv og væg - ellers bliver det vinyl på
gulvet og kun fliser på vægene.

Se http://www.majland.org/hvolris/bad.gif for skitse. Døren skal helst
kunne placeres som på skitsen (eller ihvertfald på den side), og rummet
på tegningen er skåret lidt skråt af for at få mest muligt plads ved
trappen til 1.sal Skorstenen er ca. under skæringen mellem
installationsvæggen og skillevæggen (begge kun "halvhøje")

Jeg er klar over at der er særlig regler for "små vådrum" (defineret ved
sider under 1,30meter eller gulv under 3,25m2)

Nolge kreative ideer til indretning / placering porcelænet ?

/A

PS undskylder vist det kom 2 gange.

Fra : Nielsen

Dato : 06-08-03 21:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
og skillevæggen (begge kun "halvhøje")

> Jeg er klar over at der er særlig regler for "små vådrum" (defineret ved
> sider under 1,30meter eller gulv under 3,25m2)
>
> Nolge kreative ideer til indretning / placering porcelænet ?

Er det en væg du har mellem vask og toilet?....i givet fald hvorfor?

Et lille link til en online badværelsestegnefætter http://www.ebyg.com

Nielsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-08-03 21:57

> Er det en væg du har mellem vask og toilet?....i givet fald hvorfor?

Ja på en 1m-1,20m eller deromkring- for ikke at se toilettet som det
første når man kommer derind og for at man kunne sidde og lugte lidt i
fred selvom en anden i familien lige vil børste tænder eller lign.

> Et lille link til en online badværelsestegnefætter http://www.ebyg.com

Er på vej ...

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-08-03 22:12

> Er på vej ...

Nemt og simpelt at bruge - men det bliver jeg ikke mere kreativ af ...
Jeg er bedst til at tegne lige linier

/A

Fra : Nielsen

Dato : 07-08-03 23:14

> Ja på en 1m-1,20m eller deromkring- for ikke at se toilettet som det
> første når man kommer derind og for at man kunne sidde og lugte lidt i
> fred selvom en anden i familien lige vil børste tænder eller lign.

Den kunne man måske lave i de der glasbyggesten

Ellers er det vist begrænset med mulighedder du har i et så lille rum.
Nu ved jeg ikke hvor døren går hen (ud i noget gang i suppose) men jeg ville
nok trække den ned til skabet og vende den, så den åbner op "langs" skabet
men naturligvis ude i gangen

Nielsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-08-03 07:53

> Den kunne man måske lave i de der glasbyggesten

Ja - de er jo så moderne men det er da med i overvejelserne men
kommer til at afhænge af de andre materialer.

> Nu ved jeg ikke hvor døren går hen (ud i noget gang i suppose) men
> jeg ville nok trække den ned til skabet og vende den, så den åbner op
> "langs" skabet men naturligvis ude i gangen

Den er stadig til debat i det lille hjem :og ender nok også den vej
Men mit ny soveværelse ligger "ovenfor" så døren er vendt så det er
nemmest derfra - samtidig virker den som "skærm" hvis man lader døren
stå åben når man går fra badeværelset til soveværelset.

Ved at placere døren så langt nede kan væggen/døren til soveværelse så
den støder ind mellem dør og skab (Denne åbnes ind i soveværelset opad
badeværelsesvæggen.

> Ellers er det vist begrænset med mulighedder du har i et så lille rum.

Yep det er lidt svært at være kreativ....

Btw er der nogen her der har erfaring med vådsikring på lette
konstruktioner og har en anbefaling (Hvad er nemmest /sikrest for en
gds'er). I SBI 180 er der flere eksempler hvoraf den nyeste med svejst
PVC lyder spændende, men det kræver jo en med certifikat til at svejse
pvc'en og så er gds jo udelukket ...

/A

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-08-03 09:15

> [...]
> gds'er). I SBI 180 er der flere eksempler hvoraf den nyeste med svejst
> PVC lyder spændende, men det kræver jo en med certifikat til at svejse

Jeg har selv lavet/fået lavet badeværelse på 1. sal. Det springende
punkt er som jeg ser det om man vil have fliser eller ej på gulvet. Hvis
man vil det bør man nok lave et betongulv med vådrumssikring osv. =
tungt gulv, hvilket måske kræver forstærkning af bjælkelag, alt i alt en
dyr løsning - også i mandetimer, men måske også "Rolls Royce"-versionen.
Alternativet er som du skriver et let gulv med PVC. Her er selve PVC'en
vådrumssikring i sig selv, så det er nemt, men du skal have lavet det
af en fagmand - jeg tror nu ikke det vil være så dyrt med et så lille
rum som dit.

Man *kan* også lægge fliser på et "blødt" gulv ved brug af speciel
fleksibel fliselim, men de håndværkere jeg snakkede med rynkede lidt på
næsen ved tanken. Men det skulle kunne lade sig gøre.

Btw. hvis du skal forstærke bjælkelaget skal forstærkningerne ligge
mellem to bærende vægge i din stueetage, så da du vil lave dit lille
toilet mit i huset kan det også blive et problem at få på plads.

Det korte af det lange: Hvis jeg skulle gøre det om og ikke havde et
"krav" der hed fliser på gulvet, ville jeg nok vælge PVC-løsningen.

Mvh

Jesper.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-08-03 09:48

> Man *kan* også lægge fliser på et "blødt" gulv ved brug af speciel
> fleksibel fliselim, men de håndværkere jeg snakkede med rynkede lidt
> på næsen ved tanken. Men det skulle kunne lade sig gøre.

Yep det er også mit indtryk - men vi lægger nogle 10x10cm fliser ved
vasken på en træplade. Hvis det ikke holder tæt jeg hæller ikke på et
gulv. Holder det så er jeg ikke kommet videre

Mhs til styrke så kommer badeværelset til at ligge lige oven på en
bærende væg der står på langs af huset i dets midte. Jeg kan ikke lige
dimenssionerne i hovedet på bjælkerne i etageadskillesen, men de er "ret
kraftige" og der er jo kun ~60cm fra væggen de vil blive belastet... Men
det må jeg hav en til at regne på (med rådgiveransvar hvis der skal
tungt gulv deroppe.

Jeg har også kigget efter de her "færdige" badeværelser. Man kan få en
færdig "bund" og også færdige badeværelser - Men ingen af dem vil blive
nem at få derop.... Jeg kan dog ikke lade være med at spekulere på at en
glasfiber/epoxy bund - Det burde også kunne lade sig gøre... Altså lidt
ligesom de "kabiner" der typisk er i skibe. Hvis gulvet laves som noget
cellestruktur burde det nemt kunne blive stift nok til at beklæde med
fliser og det vil være helt vandtæt. Der skulle selvfælgelig være
10-15cm høje sider på... Men jeg kender ikke lige en bådebygger der er
med på ideen da det jo skal laves på stedet og jeg har ikke lige selv
mod på at gå igang med måtter og klæber ...

> Det korte af det lange: Hvis jeg skulle gøre det om og ikke havde et
> "krav" der hed fliser på gulvet, ville jeg nok vælge PVC-løsningen.

Yep - jeg er klar til at give køb på fliserne omend det nu ville være
rarest - men der er også noget med at man kan lave en let konstruktion
der vandsikres med pvc og stålplade hvorpå der kan lægges fliser. Jeg
har bare ikke flået muldvarpen til sbi anvisningerne endnu ..... Vi har
heller ikke helt skippet ideen med at lave en helt lukket brusekabine
(som dem der sættes op i soveværelse). Så er kravene til vådrumstætning
ikke så store og gulvafløbet kan endda spares væk (selvom det vil være
lidt trælst)

I tråden ny tagetage blev posted
http://www.boligtorvet.dk/boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X905F0661FD1683B2C1256C3D00434CCD
og der er et badeværelse ret tæt på det vi planlægger. Så det skal jeg
lige forsøge at opmåle ...

/A

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-08-03 10:38

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Yep det er også mit indtryk - men vi lægger nogle 10x10cm fliser ved
> vasken på en træplade. Hvis det ikke holder tæt jeg hæller ikke på et
> gulv. Holder det så er jeg ikke kommet videre

???? Ikke forstået!

> [...]
> kraftige" og der er jo kun ~60cm fra væggen de vil blive belastet... Men
> det må jeg hav en til at regne på (med rådgiveransvar hvis der skal

God ide - eller som ham vi rådførte os med sagde: Fordobbel antallet af
bjælker i samme størrelse så er det nok (han gad ikke regne på det.)
Til gengæld *skulle* jeg ud og have fat i de to bærende vægge på hver
side af badeværelset - også selvom det kun drejede sig om 0,5 M der
manglede (jeg har også en bærende væg gående under mit badeværelse)

> Jeg har også kigget efter de her "færdige" badeværelser. Man kan få en
> færdig "bund" og også færdige badeværelser - Men ingen af dem vil blive
> nem at få derop.... Jeg kan dog ikke lade være med at spekulere på at en

Er det ikke lidt synd? Nu ved jeg ikke lige hvordan "færdige
badeværelser" ser ud, men vil det ikke skæmme byggeriet? Husk nu på det
er en investering du er i gang med - det skal laves så det øger husets
værdi ikke sænker den!

> [...]
> med på ideen da det jo skal laves på stedet og jeg har ikke lige selv
> mod på at gå igang med måtter og klæber ...

Prøv lige at regne på prisen ift. at få lagt vinyl/PVC.
"håndværksmæssigt korrekt".

> [...]
> har bare ikke flået muldvarpen til sbi anvisningerne endnu ..... Vi har
> heller ikke helt skippet ideen med at lave en helt lukket brusekabine

Jeg henviser til min tidligere bemærkning om "investering". Gør det nu
ordentligt når I nu alligevel skal i gang.

Så er kravene til vådrumstætning
> ikke så store og gulvafløbet kan endda spares væk (selvom det vil være
> lidt trælst)

Det er f...... også grimt (synes jeg)

Mvh

Jesper.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-08-03 14:33

> ???? Ikke forstået!

Fliser skulle jo kunne lægges på en "flexibel" træplade med den rigtige
klæber. Jeg har indkøbt 10x10 cm hvide fliser til at lægge på det lille
køkkenbord jeg har ved vasken (120x60). Jeg kan ikk ehuske navnet på
klæberen men den kommer færdigrørt i en lille hvid spand.

Hvis det projekt ikke går godt er fliser afskrevet til et let
badeværelsesgulv..

> Er det ikke lidt synd? Nu ved jeg ikke lige hvordan "færdige
> badeværelser" ser ud, men vil det ikke skæmme byggeriet?

Ikke værre end vinyl.

> Prøv lige at regne på prisen ift. at få lagt vinyl/PVC.
> "håndværksmæssigt korrekt".

Jeg har idag ringet til GVK (Gulvbranchens Vådrumskontrol 38 34 35 00)
og fået navn/nummer på 3 lokale. Hvis prisen er til at sluge kan det nok
også blive "pænt nok" med vinyl over det hele - selvom det om nogle år
nok værdisættes som vi idag set på et brunt eller grønt badeværelse fra
70'ern...

Da mit badeværelse bliver formodenligt bliver under 3,25m2 er alle vægge
at regne for "vådzone". Det taler også for en løsning med vinyl på både
gulv og væg. Det er også nemt. Bare op med nogle vådrumsgipsplader og så
ringe efter noget vinyl

> Jeg henviser til min tidligere bemærkning om "investering". Gør det nu
> ordentligt når I nu alligevel skal i gang.

Yep

/A

Fra : Nielsen

Dato : 08-08-03 19:46

> [...]
> kraftige" og der er jo kun ~60cm fra væggen de vil blive belastet... Men
> det må jeg hav en til at regne på (med rådgiveransvar hvis der skal

Jeg har selv bad på 1. sal og ville egentlig gerne have fliser på gulvet,
jeg har ladet mig fortælle at det sagtens kan lade sig gøre.
Man skulle kunne anvende nogle svanehaleplader, de ligner trapezplader. dem
ligger man ned i mellem spærene og støber oven på dem. man skulle vist så
lige have en understøtning nedenunder medens betonen størkner, men ellers
skulle det være selvbærende

Nielsen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-08-03 07:47

> Jeg har selv bad på 1. sal og ville egentlig gerne have fliser på gulvet,
> jeg har ladet mig fortælle at det sagtens kan lade sig gøre.
> Man skulle kunne anvende nogle svanehaleplader,

*Svale*haleplader (profilen ligner Svalehaler).

>de ligner trapezplader. dem

De må endelig ikke forveksles!

> ligger man ned i mellem spærene og støber oven på dem. man skulle vist så

Ovenpå bjælkelag, ikke mellem, men det er vel også det du mener

> lige have en understøtning nedenunder medens betonen størkner, men ellers
> skulle det være selvbærende

Du behøver kun midlertidig understøtning hvis du har meget lang
afstand mellem dine bjælker i bjælkelaget (jeg kan ikke huske hvor
langt, se i dok.).

Det var også dem jeg brugte da jeg lavede mit betongulv på 1. sal.

Mvh

Jesper

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-08-03 08:01

Maria Frederiksen <mf@.....dk> skrev i email:
(Jeg synes at vi skal holde det i usenet - se evt www.usenet.dk hvorfor)

> Flyt wc over hvor skabet er, og drop væggene rundt om brusenichen -
> den bliver alt for lille til at kunne bruges. Lav en hel væg med
> vaskeskab mv langs hele væggen, med vask på midten og spejl henover.
> På den måde får du masser af skabsplads, god plads omkring wc, og en
> brugbar bruseniche.

Aht. installationerne skal det nok være omvendt. Altså toilet og bad
"nederst" på tegningen hvor faldstammen er og vask øverst. Så skal døren
selvfølgelig rykkes også.

> Lav dig en model med lagner, hvis du ikke tror på det med brusenichen
> - den bliver træls i den størrelse. Selv 90*90 er efter min mening
> for småt med den udformning.

I stuen har vi 1x1m til brusenichen, og ovenpå gælder det primært et
toilet/håndvask - men vi alligevel gerne vil have en bruser.
"Skabsbrusere" på 80x80 er rigtigtnok små.

Men med din indretning hvor lille tror du så rummet kan gøres ?

Men det er lidt at tænke videre på.

/A

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-08-03 06:32

> Hvis tømreren tror på at det kan blive solidt nok (ikke arbejder for
> meget) vil vi have fliser på gulv og væg - ellers bliver det vinyl på
> gulvet og kun fliser på vægene.

Jeg har lige fået lavet nyt badeværelse og valgte at nøjes med fliser inde i
brusenichen. Der var hvide fliser på alle vægge før!

Rummet ser meget større ud nu, hvor der ikke er fliser, men vævbeklædte,
hvidmalede vægge.

Før var min bruseniche opbygget af en massiv væg - nu er den lavet af
glasbyggesten.

Det har altsammen bidraget til at give et "større" og mere luftigt
badeværelse end jeg havde før.

Mvh. Lisbeth