Manglende fugt-spærre over sokkel ?
Fra : Test

Dato : 06-08-03 09:42

En bekendt har købt et hus fra ca. 1920 - der er ikke nogen form for
sokkelpap nederst i muren, og fugten trækker op og giver skjolder m.v.

Mon der findes noget til at sprøjte ind i væggen, så der laves en form for
"flydende" spærring ?

ab

Fra : Mogens

Dato : 06-08-03 14:56

Man kan ikke komme ind under soklen da huset står derpå, så selvom de fyldte
noget i ville det ikke gøre nogen forskeld. Jeg så noget om det i tv engang
og det nærmeste man var kommet, udover at undgå dette problem i byggefasen,
var at bore nogle voldsomme huller i ydermuren med et bor noget nær 1m. Det
er vist begrænset funktion og vistnok hamrende dyrt og blev udført af
intreprenør primært på gamle libehaverboliger.

Mvh ;Mogens

Fra : Test

Dato : 06-08-03 14:38

"Mogens" <mogenhanse@tele2.mail.dk> skrev i en meddelelse

> .............. Det er vist begrænset funktion og vistnok hamrende dyrt og
blev udført af intreprenør primært på gamle libehaverboliger.

Min "teori" med at sprøjte noget ind i muren har jeg fra en bekendt, der
mener at der skulle være tale om en vandglas-lignende vædske ?

Operationen skulle ledsages af nogle huller boret ind udefra til at
ventilere / dræne hulmuren.

ab

Fra : Keld Nygaard

Dato : 06-08-03 15:02

> Mon der findes noget til at sprøjte ind i væggen, så der laves en form for
> "flydende" spærring ?

"Gør det selv" beskrev for nogen tid siden en metode hvor man borer en række
huller i bunden af muren, og stopper nogle siliconestænger ind...

/Nygaard

Fra : Stefan

Dato : 06-08-03 16:31

> [...]
> sokkelpap nederst i muren, og fugten trækker op og giver skjolder m.v.
>
> Mon der findes noget til at sprøjte ind i væggen, så der laves en form for

Vi kigger på et hus med samme problem, vi har fundet et produkt der er lavet
af Vandex. Men forlydende er at det ikke virker helt så godt som tiltænkt,
se evt.www.vandex.dk. Man kan også banke rustfri stål plader ind mellem
fugerne. Men vi overvejer den trælse vej, men at pille 1 meter sten ud af
gangen, lægge pap ind og sætte stenene på plads.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 22:19

Stefan wrote:

> [...]
> plader ind mellem fugerne. Men vi overvejer den trælse vej, men at
> pille 1 meter sten ud af gangen, lægge pap ind og sætte stenene på

Min svoger påstår, at han har haft held til med en sløv fukssvans at save en
rille i fugen - en 40-50 cm ad gangen - og så skubbe pap herind. Har dog
aldrig selv prøvet.

Tomas

Fra : Stefan

Dato : 07-08-03 16:01

> [...]
en
> rille i fugen - en 40-50 cm ad gangen - og så skubbe pap herind. Har dog

Jeg har tænkt på noget af det samme, bare med en vinkelsliber med
diamantklinge, men stadigt væk er det et hestearbejde. Men det undgår man
nok ikke hvis man vil på landet og ikke har til et istandsat hus.

Stef