Fjerne træolie fra vinduesglas
Fra : mrd

Dato : 05-08-03 18:39

Vi har lige fået monteret mahognivinduer og er ved at give dem olie
for første gang. Vi bruger den olie, som fabrikanten har anbefalet. Da
vi købte vinduerne, fik vi besked på, at olien ikke måtte komme på
vinduesglasset. Men da vi jo ikke er professionelle, og vi
selvfølgelig gerne vil ud i hjørnerne, skulle det jo gå galt. Vi har
fået olie på glasset og har prøvet at fjerne det med rensebenzin og
med sprit - ingen af delene var særlig effektive.

Jeg håber, at der er en derude, der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Dorthe

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 05-08-03 18:58

Hvad med at prøve med sæbe. Det plejer at virke ved andre vegetabilske
olier. Og også til linolie, som vi bruger til vinduerne.

mvh Lars

Fra : drm

Dato : 05-08-03 19:11

Hvilken slags sæbe?

Dorthe

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-08-03 20:13

"mrd" <sure500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med sprit - ingen af delene var særlig effektive.
>
> Jeg håber, at der er en derude, der kan hjælpe.

Kig på dåsen med olie, der vil ofte stå hvilke opløsningsmidler den
indeholder. Som regel vi de samme opløsningsmidler kunne opløse "tørret"
olie.

Ellers prøv med 3db salmiak i lidt vand det plejer at kunne opløse de fleste
teakolier.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : drm

Dato : 06-08-03 20:08

Hej alle

Tak for de forskellige råd.

Vi har i aften prøvet med 3 d salmiak i vand, og det ser nu ud til, at
ruderne er rene. Problemet var, at olien var "gnidret ud" på ruden, så der
blev ved at være en hinde på ruden, selv om vi har prøvet med jeg ved ikke
hvor mange forskellige rensemidler. Vi har faktisk prøvet 3 d salmiak
ufortyndet - det hjalp ikke.

Nu er vi (min mand) snart nået hele vejen rundt, og han er blevet god, det
var kun de første vinduer, det gik galt med. Skulle det ske igen, er det nok
en god idé at lade det sidde og så fjerne det med et barberblad, når det er
tørt.

Tak for hjælpen.

Dorthe

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-08-03 13:11

mrd <sure500@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5479b897.0308050938.25796edc@posting.google.com...

> Jeg håber, at der er en derude, der kan hjælpe.
>
> Med venlig hilsen
> Dorthe
_________

SVAR:

Intet problem. Et ganske almindeligt barberblad er løsningen. Drøn rundt med
det på vinduet. Så er den hjemme. Det tog mig ca. 1 minut pr. vindue.

Hilsen Åge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-08-03 16:42

> [...]
> fået olie på glasset og har prøvet at fjerne det med rensebenzin og
> med sprit - ingen af delene var særlig effektive.

Hvilken type olie?
Hvad hedder produktet?

Hvis det f.eks er en alkydbaseret olie, som er meget vejr bestandige. Så
skal det fjernes som var det maling, med et barberblad.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"