Drama i haven
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 16:21

Vi har stor glæde af mange forskellige fugle i haven, hvor der er
adskillige "fuglerestauranter" og spisepladser med godt besøg.
De sidste dage har skovspurvene lokket i hvert fald deres andet hold
unger ud af redekasserne. De gamle fik herefter igen kortere vej til
ungerne ved fodring, fordi de små var med på "restaurant"...

Vi sad og nød seneriet mens vi drak eftermiddagskaffe.
Vi så godt en større fugl i glideflugt stryge ind og gemme sig i en
stor rhododendron.
Pludselig kom den frem som et lyn fra en klar himmel, slog ned og greb
en skovspurveunge, hvorefter den i rasende fart forsvandt over hegnet
til naboens have.
Åh... nej .... hvor den skreg den lille. Det var næsten ikke til at
holde ud.
Der blev et spektakkel fra de andre spurve...
De var under optrinet hurtigt oppe i en række høje malus, hvor der
også er reder og et naturligt spisekammer af bær, der snart bliver
fint røde.

I dag er jeg sikker på at deres spektakkel var et møde om ikke at
blive hos os mere -for vi ser ikke ret mange fugle i dag.
Nå... De kommer vel igen, når de opdager, at der stadig bliver lagt
mad til dem i "fuglerestauranterne" og der bliver hængt mejsekugler
op.

Det bæst...!!
Jeg er sikker på, det var en spurvehøg. Vi har set den sidde og lure
forskellige steder i haven, og det har spurvene givetvis også, men
hvad.... naturen er dramatisk, spurvehøgen har sikkert også sultne
unger, og der må være en grund til at den hedder en spurvehøg.
Kunne jeg måske finde på noget at fodre den med, så den ikke tager de
små spurveunger, der ikke er hurtige nok til at komme væk fra den ?

Fortsat god sommer
Kærlig hilsen
Gerda

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-08-03 16:43

> [...]
> Kunne jeg måske finde på noget at fodre den med, så den ikke tager de
> små spurveunger, der ikke er hurtige nok til at komme væk fra den ?

Spurvehøgen kan godt forveksles med en due. Så hvis det lignede lidt en due
så var det spurvehøgen.

Jeg forstår din glæde over småfuglene i haven, men jeg glædes faktisk over
den spurvehøg vi har i området, som også snupper en masse småfugle. Jeg kan
godt lide spurvene, men endnu mere at naturen i Danmark er begyndt at
fungere lidt igen, efter årtiers tilbagegang. Og det er helt utroligt så
mange rovfugle jeg har set i år.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

Som ikke er ornitolog, men glædes over de mange rovfugle.

Og svalerne og mursejlernes kamp om aftenen.

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-08-03 18:50

<gerda (gerda)> wrote in message news:3f2fc82d.12740121@news.sonofon.dk...

> Det bæst...!!

Sådan er naturen jo, og du giver jo selv spurvehøgen en hjælpende hånd ved
at fodre de andre fugle.

> Kunne jeg måske finde på noget at fodre den med, så den ikke tager de
> små spurveunger, der ikke er hurtige nok til at komme væk fra den ?

Musvitter måske?

mvh
Preben