Bordplade i køkken
Fra : Marianne

Dato : 03-08-03 17:32

Hej

Vi skal til at bygge nyt køkken og skal i den forbindelse (selvfølgelig)
have ny bordplade. I mit nuværende køkken har jeg en massiv plade i lys ask.
Den er flot, men for besværlig at holde, synes jeg.

Jeg er derfor på udkig efter et alternativ - og så mit spg: de såkaldte
laboratoriebejdsede plader - hvordan er de at holde? Eller skal man over til
noget kunststof, for ikke at skulle være over det hele tiden med vand og
sæbespåner?

mvh
marianne

Fra : Søren M

Dato : 03-08-03 17:34

> [...]
til
> noget kunststof, for ikke at skulle være over det hele tiden med vand og

Hvad med noget stenplade?

Det er flot og MEGET holdbart.

/Søren

Fra : Marianne

Dato : 03-08-03 19:29

> Hvad med noget stenplade?
>
> Det er flot og MEGET holdbart.

Hej Søren

Stenplade synes jeg er fint, men nok mest i mindre mål. Jeg har tidligere
haft et sofabord i skifer, og det var bestemt ikke let at holde. Det blev
hurtigt plettet og grimt.

Du tænker måske på terracotta? Jeg tror nok, at jeg synes det er for
tidstypisk. Men tak for forslaget.

mvh
Marianne

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 03-08-03 21:07

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtigt plettet og grimt.
>
> Du tænker måske på terracotta? Jeg tror nok, at jeg synes det er for

Mon ikke Søren tænker på granit? Det er i hvert fald meget nemt at holde (og
flot, men det er jo en subjektiv vurdering)! Vores køkken blev lavet af
husets forrige ejer for ti år siden. Alderen kan ses på lågerne, men
granitbordpladerne ser ud, som var de lagt i går. De får blot en fugtig
klud, når de er beskidte.

MVH Mette

Fra : Marianne

Dato : 03-08-03 22:33

> [...]
> husets forrige ejer for ti år siden. Alderen kan ses på lågerne, men
> granitbordpladerne ser ud, som var de lagt i går. De får blot en fugtig

Hej Mette

Jo - det havde jeg ikke tænkt på. Har du granit som alm. bordplade? Sådan
4-5 * 0,7 meter bord ?? Er det så slebet glat (som en gravsten) eller hvad?

Det koster vel en herregård?

mvh
marianne

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-08-03 09:36

Hej Marianne,

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message

> Jo - det havde jeg ikke tænkt på. Har du granit som alm. bordplade? Sådan
> 4-5 * 0,7 meter bord ?? Er det så slebet glat (som en gravsten) eller
hvad?

Ja - vi havde en 2.5 x 0.7 meter plade hvor vi boede før. Meget dejligt,
meget nemt at vedligeholde, godt at ælte på.

> Det koster vel en herregård?

Ja helt billige er de ikke. Men det holder og ser godt ud. Det eneste de
ikke kan tåle er at man sidder på dem, så risikerer du at de knækker :->

** Lars

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 04-08-03 10:56

> [...]
>
> Jo - det havde jeg ikke tænkt på. Har du granit som alm. bordplade? Sådan
> 4-5 * 0,7 meter bord ?? Er det så slebet glat (som en gravsten) eller

Hej igen

Jeps, ligesom Lars har vi granit over det hele (altså, som bordplader ,
og ja, det er slebet helt glat.

Som sagt er det husets forrige ejer, der har lavet køkkenet, så prisen
kender jeg ikke. Helt billigt er dog næppe, til gengæld holder det sig som
sagt så flot som nyt i rigtig mange år. Et tip, der har været nævnt her i
gruppen tidligere, er at købe hos en stenhugger, fremfor et køkkenfirma. Det
skulle gøre det en hel del billigere.

MVH Mette

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 03-08-03 19:28

Hej Marianne.
For 32 år siden boede jeg et sted, hvor bordpladen i køkkenet var
rustfrit stål med en forhøjet kant, så man ikke så let blev våd på
maven. Sådan et køkkenbord har jeg ønsket mig igen lige siden. Men de er
vist meget dyre, så mit ønske går nok aldrig i opfyldelse.
Med venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-08-03 20:01

"Bente Holm Nielsen" <bentehn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Sådan et køkkenbord har jeg ønsket mig igen lige siden. Men de er
> vist meget dyre, så mit ønske går nok aldrig i opfyldelse.

Det kan jeg godt forstå - sådan et bord er en velsignelse!
Jeg fik det lavet i mit køkken i 80'erne, fordi "sådan ét havde vi, da jeg
var barn" - jeg var aldeles umoderne dangang, og jeg går og tumler med
tanken igen, der hvor jeg bor nu.
Da jeg fik det, var det ikke særligt dyrt, men når jeg kigger i
køkken-kataloger i dag!!!
- Er der nogen, der har et hint til et sted, hvor pris og kvalitet er i
rimelig sammenhæng?

Hilsen Inger

Fra : Felix

Dato : 03-08-03 22:07

On Sun, 3 Aug 2003 21:00:48 +0200, Inger Pedersen wrote:

>Da jeg fik det, var det ikke særligt dyrt, men når jeg kigger i
>køkken-kataloger i dag!!!
>- Er der nogen, der har et hint til et sted, hvor pris og kvalitet er i
>rimelig sammenhæng?

Et stålkøkkenbord omkring vasken er noget af det lækreste, og er
slet ikke dyrt sammenlignet med hvad en vask er prissat til.

Et eksempel fra Panda:
<http://www.franke-panda.dk/>
hvor du så selv skal vælge "bordplader"

BDK 1800 C Vejl. pris: 2.995,- kr. VVS nr. 686778.180
Tillæg for hul for bl. batteri Vejl. pris: 150,- kr.

Det er en 180 cm. stålbordplade med dobbeltvask. Den underlimede
træplade kan leveres i tykkelser fra 19 til 28 mm.

Pladen leveres i standardprofil med 6 mm høj vulst, men der kan
vælges mellem 7 andre profiler. Bl.a. skibsprofil med 30 mm høj
vulst.
Bordene kan leveres skræddersyede som vinkel- eller U-formede.

Jeg kan varmt anbefale også at indbygge en sæbedispenser til kr.
295,- (vvs.nr. 681288.400).

Nu vi er ved varme, så tåler stålbordet *IKKE* høje temperaturer,
da pladens udviddelse kan foråsage at den løsner sig fra den
underlimede træplade.

Jeg kan blive ved med oplysninger; men kig nu selv på
hjemmesiden.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-03 06:31

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Et stålkøkkenbord omkring vasken er noget af det lækreste, og er
> slet ikke dyrt sammenlignet med hvad en vask er prissat til.

> [...]

Tusind tak!
Hilsen Inger