Trådalger!!!
Fra : Mars

Dato : 03-08-03 16:50

Hej

Nogen der kender en effektiv måde på at bekæmpe trådalger i havedammen???

Har prøvet algewizard, det er for så vidt også godt nok men jeg er ikke
begejstret for metoden !!!

ms

Fra : Torben Leander Ander~

Dato : 03-08-03 21:11

> Har prøvet algewizard, det er for så vidt også godt nok men jeg er ikke
> begejstret for metoden !!!
>
> ms

Hej !

Hvad er der i vejen med metoden?
I bogen Havedammens forunderlige verden, kan man læse at produktet har været
afprøvet i to år inden det kom i handlen. Jeg har ikke haft nogen negative
oplevelser med det.
Jeg har selv brugt det hvert forår og har aldrig haft problemer med
trådalger siden.

Hilsen
Torben L. Andersen.

Fra : Niels Larsen

Dato : 04-08-03 22:18

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der kender en effektiv måde på at bekæmpe trådalger i havedammen???
>
> Har prøvet algewizard, det er for så vidt også godt nok men jeg er ikke

Hej

Du har flere muligheder
1: græskarper, der er bare det minus at når der ikke er flere alger går de
i gang med dine planter i dammen.
2: mekanisk , hvor du enten lejer en vandstøvsuger eller manuelt med
fingrene eller en pind. et stort minus, manuelt arbejde er kedeligt og
algerne kommer igen.
3: der er kommet et nyt ( filter) i handlen der fjerner algerne, det heder
Velda I-tronic det fjerner algerne ved at udskille kobberioner i vandet det
skader værken fisk eller planter.
Jeg har med held afprøvet filtret de sidste par måneder og det ser ud til
at virke vi skal kigge meget godt efter for at finde alger i dammen.
hilsen Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-03 21:11

On Mon, 4 Aug 2003 23:18:26 +0200, "Niels Larsen" <oldgaard@mail.dk>
wrote:

> [...]
> Jeg har med held afprøvet filtret de sidste par måneder og det ser ud til
>at virke vi skal kigge meget godt efter for at finde alger i dammen.

Altsammen gode muligheder, men det er jo stadig kun symptombehandling.
Det vil være bedre at fjerne årsagen til algerne. Alger kommer hvis der
er for meget næring i vandet. F.eks hvis man fodrer sine fisk for meget
eller har for mange fisk. Eller fordi der er for få planter, eller
falder blade fra træer ned i dammen.

Det er dog stadig lidt en kunst at holde sin dam algefri.

http://www.gartneriet.dk