Snerler
Fra : khoms

Dato : 01-08-03 23:18

Det var dog s..... med alle de snerler der er i min have efterhånden.

Hvordan udrydder man disse? De ynder specielt at sno sig op ad min
ligusterhæk.

Mvh Thomas

Fra : Mari

Dato : 02-08-03 00:17

"khoms" <hshlabslet@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Det var dog s..... med alle de snerler der er i min have efterhånden.
> Hvordan udrydder man disse? De ynder specielt at sno sig op ad min
> ligusterhæk.

Pensle med RoundUp i rette opløsning

/Mari

Fra : Steen

Dato : 02-08-03 08:05

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse news:3f2af4d8$0$24679> >
> Pensle med RoundUp i rette opløsning
>
> /Mari

Findes der ikke en økologisk løsning, som ikke går ud på at sprede gift i
miljøet?

Steen

Fra : edob

Dato : 02-08-03 08:35

"Steen" <steen@FJERNbzd.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der ikke en økologisk løsning, som ikke går ud på at sprede gift i
> miljøet?

Nej, ikke en som virker! - Med en lille pensel er der tale om virkelige
små mængder.

Fra : Pia J

Dato : 02-08-03 08:42

"edob" <frankhan@mail.dk> wrote in message

> Nej, ikke en som virker! - Med en lille pensel er der tale om virkelige
> små mængder.

Men er det ikke hurtigere at flå dem op med håndkraft, end at prøve og ramme
et blad fra hver enkelt plante?

:Pia

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 02-08-03 09:29

Pia J skrev:

> Men er det ikke hurtigere at flå dem op med håndkraft,

Sådan! Du har den rette forsåelse

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Olsen

Dato : 02-08-03 20:01

Pia J wrote:
> Men er det ikke hurtigere at flå dem op med håndkraft, end at prøve
> og ramme et blad fra hver enkelt plante?

For år tilbage blev vi pludselig invaderet af snerler i urtehaven.
Jeg havde kompost fra genbrugen mistænkt.

Efter såning er det svært at hakke i rækkerne. Hvert forår graver jeg de
synlige snerler op, hvilket er et sent arbejde. Der skal graves virkelig
dybt!

Når jeg vender jorden i hønsegården finder jeg snerlerødder, så de er
sejlivede, da høns ikke tillader meget grønt at stikke op.

--
Hilsen fra Olsen

snipnospam@olsen.mail.dk

ikke fjerne nospam

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 10:20

On Sat, 2 Aug 2003 09:05:18 +0200, "Steen" <steen@FJERNbzd.dk> wrote:

>Findes der ikke en økologisk løsning, som ikke går ud på at sprede gift i
>miljøet?

Jern skulle være godt.

Især i store flade stykker, gerne i form af et hakkejern.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-08-03 09:43

"Steen" <steen@FJERNbzd.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der ikke en økologisk løsning, som ikke går ud på at sprede gift i
> miljøet?

Jo - man kan håndluge dem.

Dit indlæg indeholder en række misforståelser, som
ofte bliver fremført af ukyndige på området.

1. Roundup er ikke giftigt.
2. Det spredes ikke i miljøet, hvis den pensles på
planten.
3. Mange økologiske løsninger er mere giftige
end Roundup.
4. Roundup er godkendt som middel, når det anvendes
efter forskrifterne - og kan derfor fuldt lovligt anvendes.

Per A. Hansen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 02-08-03 09:26

Mari skrev:

> Pensle med RoundUp ...

Hvorfor skal man absolut bruge sådan noget forbandet skidt! Hvis
jeg var minister, så var det fjernet fra hylderne for længe siden!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-08-03 09:51

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal man absolut bruge sådan noget forbandet skidt! Hvis
> jeg var minister, så var det fjernet fra hylderne for længe siden!

> [...]

Fordi det virker og hvis det bliver brugt *korrekt* er det en af de mindst
farlige stoffer der findes.
Jeg er ikke tilhænger af gifte, men når "verden" nu har besluttet at vi skal
have den slags skidt er det da altid noget at man kan få produkter der er
mindte skadelige end f.eks. DDT og Bladan.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 10:18

On Sat, 2 Aug 2003 10:26:24 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> wrote:

>Hvorfor skal man absolut bruge sådan noget forbandet skidt! Hvis
>jeg var minister, så var det fjernet fra hylderne for længe siden!

Ihja, lad os få forbudt al hvad der er giftigt.

Men tror du ikke vi kommer til at savne vores daglige kartofler og
salten til maden?

(Uden at jeg dermed vil hænges ud for at gå og sprøjte i haven i tide og
utide. Det sker nemlig yderst sjældent, bortset fra med vandslangen. Og
selvfølgelig kan og bør man holde sin have uden at den skal være så
friseret at der skal kemi til.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 02-08-03 10:44

Mads Lie Jensen skrev:

> Ihja, lad os få forbudt al hvad der er giftigt.

Ja, til private!

> Men tror du ikke vi kommer til at savne vores daglige kartofler og
> salten til maden?

Det der irriterer mig, er, når private får en giftsprøjte i hånden,
så skal tingene have en ordentlig omgang - for lige at være helt
sikker ...

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 16:23

On Sat, 2 Aug 2003 11:44:14 +0200, Svend Erik Bertelsen

>Det der irriterer mig, er, når private får en giftsprøjte i hånden,
>så skal tingene have en ordentlig omgang - for lige at være helt
>sikker ...

Enig. Det er dog min fornemmelse at det er ufatteligt få private som
bruger kemikalier. Det er i hvert fald yderst begrænset hvad vi sælger
af den slags på mit arbejde, og jeg har ikke på fornemmelsen at det er
fordi folk får det andre steder fra.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mari

Dato : 03-08-03 00:36

> Enig. Det er dog min fornemmelse at det er ufatteligt få private som
> bruger kemikalier.

Og jeg er blandt dem, der ikke bruger kemikalier........ lige bortset
fra
pensling af snerler og padderok.
End ikke ukrudt i græsplænen og skvalderkål bruger jeg gift til.

Jeg har forsøgt at komme af med mine snerler i en stensætning i over 25
år,
jeg har fjernet og siet alt jord i 60 cm dybde - og de er der alligevel.
Så............ alle I, der mener at man kan klare at fjerne dem uden
gift,
til jer vil jeg sige - at I enten kommer I aldrig af med dem - eller
også
har i endnu til gode at få dem inden for jeres parceller.

/Mari

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-03 09:16

On Sun, 3 Aug 2003 01:35:35 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote:

> [...]
>også
>har i endnu til gode at få dem inden for jeres parceller.

Jeg må indrømme at jeg hører til de sidste. Vi har ikke snerler her. Der
pipler nogle få små planter op rundt omkring hvert forår, men når de
ikke er større er de nemme at pille op. Og det gør jeg så

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-03 09:34

Jeg vil gerne tro, at der under ganske bestemte forhold vil kunne opstå et
nederdrægtigt/uløseligt ukrudtsproblem. Og her er Roundup helt sikkert
berettiget. Pensling har intet med kemikaliemisbrug at gøre. Det er uhyre
små mængder på rette sted. Og så virker det, skader ikke andet, og det skal
ikke gøres igen og igen, dog skal man fortsætte sålænge der er frø i jorden.
Men at sammenligne det med landbrugets kemikalieforbrug er helt ude af
proportion. Også selvom man blander det lidt stærkere end angivet til græs,
hvilket er nødvendigt til tokimbladede.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen