altid skriftligt tilbud fra håndværkere?
Fra : cool

Dato : 01-08-03 12:01

Har lige haft nogle dårlige oplevelser og nu mener jeg at det er vigtige
at få et tilbud på skrift (som ikke må overskrides uden consent ...).

Her er en af dem: fik vand igennem taget ved regnvejr forleden, og så
fik jeg fat i et lille tagefirma.
Chefen kom ud og kiggede lidt, og anbefalede,
at jeg bruge 1 til 1.5 timer af hans tid for at se
under eternit pladerne for at lokalisere årsagen.

Men han har ikke sagt hvor mange mænd han sender! Nogle dager efter dykkede to
drenge op hos mig; i alt var de på sagen 3.5 timer, som inkluderede lidt
reparation af det, som de syntes var årsag for utætheden. Undervejs kom
chefen også; han gjorde ikke noget, bare snakkede lidt med drengene
i ca. 20 minutter.

Og så fik jeg regningen: ca. 3000 Kr. for lidt materielle plus 2 gang 3.5 timer
løn for drengene plus 1 timer løn for chefen!

Det, som gøre mig sur:

1) Når han siger til mig 1-1.5 timers tid kan jeg selv regne ud at det er
omkring 1-1.5 gang 300 Kr. timerløn. Men han glemt at sige at der
kommer to mænd på jobbet. At der var to til stedet er måske behagelige for dem,
men slet ikke nødvendigt for at udføre jobbet! Hvorfor skal jeg betale for
to? Jeg kan ikke lade være med at tænke på den blikkenslager og den murer
som jeg bruger regelmæssigt; begge to kan klare næsten alle jobs helt
alene,
og så betaler
jeg kun for 1 gang timeløn. Bare fordi de to drenge ikke er erfaren nok at
kunne klare det alene (jeg mener, at kigge under eternit pladerne kan ikke være så
svært) hvorfor mon skal jeg betale dobbelt?

2) Hvorfor en time ekstra for chefen? Jeg har ikke bedt ham at komme ud;
to af hans drenge var mere end nok! han var hellere ikke der 1 time. Og jeg
mener ikke at jeg skylder ham penge for at komme ud og kigge på problemet og
give tilbud.

3) Heldigvis var jeg hjemme den dag de var der. Men hvis ikke jeg var,
hvor mange timer udover den aftalte 1.5 ville de har brugt uden at
spørger mig?

Det er klart at det er mig som har lavet den fejl her: at jeg ikke har
forlængt et tilbud på skrift! Nu har jeg lært det; det er var ærgerligt at det skal
være på skrift for hvert eneste lille job.

/Steve

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 01-08-03 13:49

Øv. DEt er da træls.

Men hvis det trøster har jeg nu læst din historie og ved nu at jeg selv skal
være MEGET emsig med det når jeg en gang selv skal have fat i en
håndværker.

Så noget var det måske godt for.... trods alt.

Medfølenden hilsner,
Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-03 16:09

On Fri, 01 Aug 2003 13:00:57 +0200, cool
<coo@goaheadjusttrytospamme.com> wrote:

> [...]
>men slet ikke nødvendigt for at udføre jobbet! Hvorfor skal jeg betale for

Historien er jo ikke specielt god, og selvfølgelig står håndværkeren
skidt hvis han har sagt 1- 1,5 time og det i stedet bliver til 8 timer.

Men sådan lidt af princip syntes jeg ikke du skal begynde at blande dig
i hvor mange folk han sender. Det må være håndværkerens opgave at styre
den slags. Men selvfølgelig skal de timetal som du får oplyst først,
passe. Ellers er det jo nærmest at tage røven på folk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : kermit

Dato : 01-08-03 16:51

Hej Mads,

jo, det kan godt diskuteres hvor mange mænd der skal vær til for en
opgave. Jeg er ikke sur fordi jobbet måske havde brug for 2 i stedet for
1, men det er jo uret at chefen ikke oplyse det til mig, når han har
fremlagt opgaven således at den lydede rimelige med prisen (kun 1-1.5
timer har han sagt). Men da timelønnen viser sig at være 600 Kr plus
moms, er han alt for dyre for så en slags hurtige besigtelse!

Jeg kan ikke sige at jeg kender nok til de forskellige håndværkers
arbejde for at kunne sige hvor mange mænd der skal til. Men hvis det er
mig som betale, skal jeg selvølgelige blande mig ind i det!!! Hvis jobbet
kræver mere end en person ville jeg ikke sige nej, men jeg ville gerne
ved hvorfor. Hvis f.eks. det drejer sig om en lærling som ville være der
ved siden af, kunne jeg tænke mig at betale mindre en 2 gang fuld løn.

Jeg siger denne her på baggrund af min egen oplevelser. Som sagt i min
oprindelige mail, jeg har en meget dygtige blikkenslager og en meget
dygtige murer, og de arbejder for det meste alene; jeg fik tilbud fra
murer for at mure op under et vindue, et tilbud som svarede til 1 man i
lidt under
to dager. Inden jeg mødte ham fik jeg et tilbud fra et andet firma
for samme opgaven - og dette tilbud svarede til to mænd i
lidt mere end to dage, altså mere en 2 gang så dyre. Nu ville jeg spørge
mig, hvorfor det tager den ene 2 mænd i to dager og den anden mindre end
2 dager med kun en mand? Det betyder utrolige meget til tilbuds prisen;
jeg er jo ikke en virksomhed som kan afskriver dette her, det drejer sig
om mine alt for få penge. Jeg ville hellere bruge håndværkere end gøre
det selv fordi de er eksperterne, og jeg er ikke uddannet til det.
Men så blander jeg mig gerne i, hvor meget det koster og hvorfor.

I dette konkrete tilfæld så det ud til mig at den ene dreng var lidt mere
erfaren og den anden var bare en medhjælper; de arbejdede ikke parallelt
til hinanden, der var ikke plads til på taget, altså der var ingen grund
for at jeg skulle betale 2 gang lønnen.

Men igen igen, det drejer sig her ikke om at der var 2 i stedet for 1
mand, det drejer sig om at jeg var dum nok ikke at forlænge prisen på
skrift i forvejen; jeg har jo en ret til at ved i forvejen at arbejdet
koster 3000 eller 10000 kr. i stedet for 1000 eller 5000 Kr.

/Steve

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-03 22:04

On Fri, 01 Aug 2003 17:50:41 +0200, kermit <sti@localhost.localdomain>
wrote:

> [...]
>ved hvorfor. Hvis f.eks. det drejer sig om en lærling som ville være der
>ved siden af, kunne jeg tænke mig at betale mindre en 2 gang fuld løn.

Hvis du får at vide det tager halvanden time, så kan du da være
bedøvende ligeglad med om han sender en mand som arbejder i halvanden
time, eller om han sender tre som hver arbejder en halv time.

Håndværkeren skal også anvende sine folk hensigtsmæssigt. Og grunden til
du i første omgang tager fat i en håndværker er vel at du går ud fra at
han ved hvad det drejer sig om.

Det jeg vil hen til er, at selvfølgelig skal de timetal og priser du får
oplyst holdes så vidt muligt, og selvfølgelig skal du brokke dig over
dette tilfælde. Men lad være med at starte med at beklage dig over
mesterens valg af folk osv. Det svarer til at sige han ikke kan sit kram
- indirekte måske. Men får han først fornemmelsen af at du, måske mellem
linierne mener, at han ikke kan sit arbejde, så er din sag tabt på
forhånd. Ingen bryder sig om at få at vide de ikke kan deres arbejde.

Selvfølgelig er der nogen som ikke kan deres arbejde, og de skal da også
have det at vide - men jeg har ike i din udlægning hørt noget om
kvalitetet af det udførte arbejde - kun at fakturaen ikke stemmer
overens med det du blev lovet.

Du vil gøre dig selv en pænt stor tjeneste ved i første omgang at
'nøjes' med at holde mesteren op mod det han har lovet dig og høre hans
forklaring. Hvis den forklaring nu lyder at 'vi sender jo altid to mand'
og 'de timetal jeg siger er altid pr. mand', ja, så har han jo gjort
tingene dårlige for sig selv - og så kan du brokke dig over hans valg af
folk til opgaven.

> [...]
>erfaren og den anden var bare en medhjælper; de arbejdede ikke parallelt
>til hinanden, der var ikke plads til på taget, altså der var ingen grund

Nu skal det jo nok også passe at det er et lovkrav at der skal være to
mand hvis den ene skal klatre på en stige eller gå på et tag. Den slags
skulle det i hvert fald undre mig hvis der ikke var regler for.

> [...]
>skrift i forvejen; jeg har jo en ret til at ved i forvejen at arbejdet
>koster 3000 eller 10000 kr. i stedet for 1000 eller 5000 Kr.

Selvfølgelig. Du gør bare dig selv en bjørnetjeneste hvis du starter med
at brokke dig over mesters valg af folk og antal folk. Det du skal hænge
dig i et den en til halvanden time du blev fortalt det ville tage, og de
8 timer det faktisk tog. Det er trods alt en 5 til 8-dobling af tiden og
dermed regningen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : cool

Dato : 02-08-03 13:37

Mads,

godt nok, jeg er enige i det meste af det, du skriver, men der er noget
ting som jeg ikke er. Jeg er ikke den opfattelse at alle virksomheder
prøver at gøre ting mest økonomisk for mig; det er klart at nogen prøver
at lave opgaverne dyrer en andere, ikke fordi det er nødvendigt men fordi
de mener at de kan det - og det er disse firmaer som gøre for, at jeg nu
fremover ville forlænge det på skrift selv for de mindste opgaverne. At
det tager 2 mænd i 1.5 timer i stedet for 1 mand i 3 timer er for mig
lige meget, men i disse tilfæld var det lige meget hvis det var 1 eller 2
mænd; at udføre arbejded ville have taget samme tid, men så er timepris
dobbelt.

Men lade os bare stoppe her. Igen er jeg enig med det meste du har
skrevet, også det at jeg har stor respekt for sikkerhed og lovgivnings
krav her, og jeg har utrolige stor respekt for håndværkerne og deres
kunst generalt.

/Steve

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 16:23

On Sat, 02 Aug 2003 14:36:39 +0200, cool
> [...]

>de mener at de kan det - og det er disse firmaer som gøre for, at jeg nu
>fremover ville forlænge det på skrift selv for de mindste opgaverne. At

Den slags mestre kender jeg også - som snakker om "åh, de er så rige, de
har penge nok, de skal rigtigt have lavet noget" - og jeg hader (også)
den slags.

Husk forøvrigt at selv et skriftligt tilbud kan give bagslag. Hvis du
siger ja til et tilbud på 20 timer som koster måske 10.000 kroner, men
arbejdet så alligevel kun tager 10 timer, så hænger du svjv stadig på de
10.000 som tilbuddet lød på. Så der er både gode og dårlige ting ved
faste tilbud.

At du så efter denne historie vil foretrække at få tingene på skrift
forstår jeg udmærket godt.

> [...]
>skrevet, også det at jeg har stor respekt for sikkerhed og lovgivnings
>krav her, og jeg har utrolige stor respekt for håndværkerne og deres

Det regnede jeg også med - siden du i første omgang tog fat i en
håndværker i stedet for selv at tage fat.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per H

Dato : 01-08-03 17:42

<coo@goaheadjusttrytospamme.com> skrev:

>Det er klart at det er mig som har lavet den fejl her: at jeg ikke har
>forlængt et tilbud på skrift! Nu har jeg lært det; det er var ærgerligt at det skal
>være på skrift for hvert eneste lille job.

har du taget en snak med mestere, han kan sikkert godt huske hvad han
sagde. så find en løsning, og hør hans historie hvorfor denne
overpris.

Det behøver nemlig ikke alle steder at være på skrift.

Men jeg har en ligende historie.. En murer skulle beklæde en lille
væg med fliser. Han sagde det ville koste ca 2000 kr. lige inden han
skulle til at fuge fliserne, spurgte jeg igen om prisen, og der
regnede han med ca 2300 med det hele.

Men regningen lød på 4700 kr . Da jeg ringede sagde han at " ja der
går hurtigt længere tid end man troede"

så der mistede han mig som kunde...

Mvh.

PH-BYG
www.ph-byg.dk

Per Hansen
icq 8212837

Fra : Lasse

Dato : 02-08-03 14:31

"cool" <coo@goaheadjusttrytospamme.com> wrote in message
> [...]
det skal
> være på skrift for hvert eneste lille job.

Det er ikke altid det hjælper at få noget på skrift.
Jeg har lige fået lavet stophaner, og havde forinden fået et skriftligt
overslag på kr. 5.280 + moms.

Nu er regningen så kommet... 8.297 + moms.

Og, ja - jeg skal helt sikkert have fat i ham på mandag!

Lasse
Kig på min mailadresse før du bruger den.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-08-03 21:57

On Sat, 2 Aug 2003 15:30:41 +0200, "Lasse"
<Indsaet_mit_navn_her@lonesome.dk> wrote:

>Det er ikke altid det hjælper at få noget på skrift.
>Jeg har lige fået lavet stophaner, og havde forinden fået et skriftligt
>overslag på kr. 5.280 + moms.
>
>Nu er regningen så kommet... 8.297 + moms.

Husk at der er forskel på et tilbud og et overslag.
Et tilbud er en fast pris, mens et overslag svjh er +/- 10%

/Henrik

Fra : Lasse

Dato : 02-08-03 22:14

"Henrik Jensen" <henrik@*i_hate_spam*ishuset.dk> wrote in message

> Husk at der er forskel på et tilbud og et overslag.
> Et tilbud er en fast pris, mens et overslag svjh er +/- 10%

Enig, og havde det været 20% over havde jeg nok også bare betalt uden at
blinke, men regningen er altså 60% over overslaget.....