HJÆLP.....padderokke
Fra : knoglen

Dato : 31-07-03 13:18

hej
er der her nogen der har et godt råd mod padderokke , da de er ved at
indtage min have jeg har forsøgt med lugejernet men det er næsten
uoverkomligt da det drejer sig om 750 m2

hilsen
knoglen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 31-07-03 14:10

Hej,

"knoglen" <knoglen@get2net.dk> wrote in message

> er der her nogen der har et godt råd mod padderokke , da de er ved at
> indtage min have jeg har forsøgt med lugejernet men det er næsten
> uoverkomligt da det drejer sig om 750 m2

Måske en buskrydder, men det gror jo nok op igen?
Round-Up? (hvis der ikke er andet grønt der skal overleve altså), tager det
med statsgaranti
En ged (ved egentlig ikke om de spiser dem...)

** Lars

Fra : Mars

Dato : 31-07-03 14:39

Hej

Jeg kan så fortælle dig at round up IKKE slår padderokker ihjel.... de ser
svækket ud til at starte på men et par dage senere " still going strong !!
"

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-03 16:31

On Thu, 31 Jul 2003 15:38:46 +0200, "Mars" <no@name.com> wrote:

>Jeg kan så fortælle dig at round up IKKE slår padderokker ihjel.... de ser
>svækket ud til at starte på men et par dage senere " still going strong !!

Det kommer så an på ens padderokker. Her dør de nemlig fint af det, men
der går dobbelt så lang tid som andet der rammes tager inden de dør. Og
de første par uger kan man slet ikke se der er noget i vejen med dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-08-03 08:00

Hej,

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Det kommer så an på ens padderokker. Her dør de nemlig fint af det, men
> der går dobbelt så lang tid som andet der rammes tager inden de dør. Og
> de første par uger kan man slet ikke se der er noget i vejen med dem.

Ja - samme erfaring har jeg. Men det virker altså fint nok - med
tålmodighed. Ukrudt er noget sejlivet noget

** Lars

Fra : F. Hansen

Dato : 31-07-03 16:11

"knoglen" <knoglen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> er der her nogen der har et godt råd mod padderokke , da de er ved at
> indtage min have jeg har forsøgt med lugejernet men det er næsten
> uoverkomligt da det drejer sig om 750 m2

Toxan plænerens det bruger jeg selv på gravstederne.

Finn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 09:25

> [...]
> indtage min have jeg har forsøgt med lugejernet men det er næsten
> uoverkomligt da det drejer sig om 750 m2

Det er en kendt sag i landbruget, at padderokken er
svær at bekæmpe, specielt da rødderne kan findes
1/2 - 1 m nede.
De effektive midler er forlængst udfasede ( aminitriazol).
Roundup går ned i rødderne, men har en usikker
effekt, som også fremgår af svarene.
Rodukrudt kan bekæmpes uden brug af kemi,
hvis man sørger for at fjerne de grønne dele -
herved bruger planten oplagsnæring og dør uf
efterhånden - men det kan godt nok tage lang tid.
Derfor skal man være over de små skud med
skuffejernet eller roehakken når de bryder frem -

Jo dybere, der behandles, des færre forsøg har
planten til at etablere sig i lyset.

Per A. Hansen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-08-03 10:23

"Per" == Per A Hansen <xxper.hansen@get2net.dk> writes:

> [...]

> svær at bekæmpe, specielt da rødderne kan findes
> 1/2 - 1 m nede.
> De effektive midler er forlængst udfasede ( aminitriazol).

MCPA angives at være virksomt mod paderokker, men det er ikke lige et
middel jeg vil opfordre private til at bruge.

> [...]
> Derfor skal man være over de små skud med
> skuffejernet eller roehakken når de bryder frem -

> Jo dybere, der behandles, des færre forsøg har

Dobbelthegn og frilandssvin lyder umiddelbart som en god metode til
at opnå ovenstående.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-03 13:45

Min svoger giver dem en 'cocktail' af Roundup og Toxan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 20:12

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-03 20:20

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> MCPA angives at være virksomt mod paderokker, men det er ikke lige et
> middel jeg vil opfordre private til at bruge.

Det er korrekt, at midlet foreslås anvendt ved skudmodning.
Man skal ikke regne med nogen sikker virkning, men er sikkert
det bedste middel efter at aminotriazol udgik.
MCPA går også ned i rødderne. Kemisk bekæmpelse
kan ikke anbefales på nuværende tidspunkt - og slet ikke
i en have.

> Dobbelthegn og frilandssvin lyder umiddelbart som en god metode til
> at opnå ovenstående.

Ager- Padderokke er ikke giftig som den nærstående art
Kær-padderokke, så svinene tager ingen skade af dem.
Men de smager ikke ret godt, mon ikke svinene
vrager dem?
I stedet for at hakke dem om kan man også dække dem
til så snart de dukker op. Hvis forholdene er gode er
det en fin løsning - men kuren varer længe - men bør
foretrækkes frem for kemisk behandling.

Per A. Hansen