linolie og terpentin...
Fra : Nynne

Dato : 30-07-03 16:03

Hej Gruppe!

Hvorfor anbefales det at man blander linolie og terpentin i 1:2 når det skal
bruges til fx. råt fyrretræ og ubehandlede møbler?
Er det fordi terpentinen fungerer som hærder?

Mvh Nynne Hansen

This mail and any attachments originate from a system scanned by the
latest available version of Norton anti-virus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-03 17:02

Nynne <nynne@nynnesen.dk> skrev i en news:bg8mnj$e3c$1@sunsite.dk...
> [...]
> This mail and any attachments originate from a system scanned by the
> latest available version of Norton anti-virus

Nej, det er for at virke som opløser, så det trænger bedre ind.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-07-03 17:59

"Nynne" <nynne@nynnesen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> bruges til fx. råt fyrretræ og ubehandlede møbler?
> Er det fordi terpentinen fungerer som hærder?

Hvis man bruger det udendørs fraråder www.raadvad.dk at man bruger
terpentin. Det har *ingen* gavnlig effekt, til gengæld trækker det trætjæren
med ud når det fordamper. Derved nedsættes træets modstandsevne overfor
vejrliget.
Bruges det på et køkkenbord eller lign. skal man ikke bruge terpentin da det
er giftigt (man kan købe vegetabilsk terpentin, men det er dyrt)
Hvis man ønsker at linolien skal hærde hurtigt op kan man bruge
linoliefernis, som er "kogt" linolie der er "oxideret" med ozon, det har en
hærdetid på ca. 12-24 timer.
Nu er det vigtigt at huske at linolie ikke skal tørre, det der sker er en
kemisk proces hvor linolien omdannes til linoxyn. Denne proces fremmes ikke
af luft, men af UV stråler, så hvis man skal have alm. linolie til at hærde
hurtigt kan man lægge det behandlede ud i solen (hvis det er til at flytte
med) det har desuden den fordel at det reducerer lugtgenerne.
Fidusen ved linoxyn er at det har en rumfylde der er ca 20% større end
linolie derved lukkes træet effektivt af.
Linolie har i sig selv en mindre molekylestruktur end vand og vil derfor
altid trænge længere ind i træ end vand, derfor mener jeg personligt (og det
mener raadvad også)at det er overflødigt at benytte noget til at fortynde
det med.
På mit køkkenbord gjorde jeg det at jeg smurte pladen ind (inden mont.) 4
gange på hver side og lod det hærde næsten helt op mellem hver behandling.

Håber den lange "afhandling" kan bruges...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Nynne

Dato : 30-07-03 20:35

<snip>

> [...]
> www.countryfan.dk
> _____________________________________
> This mail was scanned by Norton Antivirus

Det kan du tro den kan - tak for svaret til jer begge. Jeg har slebet et
fyrretræsbord af for gammelt lak - og nu har det fået to solide lag ren
linolie - det pyntede. Jeg nåede at prøve blandingen af - det er ikke pænt,
så det er droppet fremover!

Mvh Nynne

-------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-03 02:30

Thomas Nørgaard <nimbus39@hotmail.com> skrev > Bruges det på et køkkenbord
eller lign. skal man ikke bruge terpentin da det
> er giftigt (man kan købe vegetabilsk terpentin, men det er dyrt)

Vegetabilsk terpentin er ikke ugiftigt, fransk terpentin regnes vist for at
være direkte skadeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 31-07-03 09:17

> [...]
> eller lign. skal man ikke bruge terpentin da det
>
> Vegetabilsk terpentin er ikke ugiftigt, fransk terpentin regnes vist for

Der findes vegetabilsk terpentin der er godkendt til overflader som skal
bruges til "madvarer" (køkkenborde, skærebrædder osv)
Jeg kan bare ikke huske hvilket "mærke" der er godkendt..

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 31-07-03 19:15

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes vegetabilsk terpentin der er godkendt til overflader som skal
> bruges til "madvarer" (køkkenborde, skærebrædder osv)
> Jeg kan bare ikke huske hvilket "mærke" der er godkendt..

Hvorfor hælde noget på som fordamper igen? Linolie eller valnøddeolie i
tynde lag er fint. Problemet er at det tager lidt tid før det hærder.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 01-08-03 11:40

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor hælde noget på som fordamper igen? Linolie eller valnøddeolie i
> tynde lag er fint. Problemet er at det tager lidt tid før det hærder.
>
> mvh
>
> Stig Bang-Mortensen

Som jeg også skrev i mit tidligere indlæg mener jeg personligt at det er
overflødigt at benytte terpentin til at fortynde linolie med. Det har ingen
gavnlig effekt...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-08-03 13:49

> [...]
> Som jeg også skrev i mit tidligere indlæg mener jeg personligt at det er
> overflødigt at benytte terpentin til at fortynde linolie med. Det har

Som hjemmeblandet teaktræsolie (2/3 terp.) har det den effekt at det er
nemmere at fordele og docere linolien, så man ikke får det til at fedte. Jeg
går de hurtigst tørrende steder efter, men senere er dette ikke nødvendigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 01-08-03 14:08

Thomas Nørgaard wrote:
> [...]
>>

> Som jeg også skrev i mit tidligere indlæg mener jeg personligt at det
> er overflødigt at benytte terpentin til at fortynde linolie med. Det

jo, det får linolien til at trænge dybere ind i træet, istedet for kun
at fedte overfladen.
Min nabo er en pensioneret tømrer, der nu laver figurer. Han siger at
hvis ikke der kommer terpentin i olien vil træet flække indefra med
årene
--
Calle

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 01-08-03 16:46

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse
>.
> Min nabo er en pensioneret tømrer, der nu laver figurer. Han siger at
> hvis ikke der kommer terpentin i olien vil træet flække indefra med
> årene

Det er muligt at det sker ved modelsnedkeri. Det er en kendt sag at linolie
udvider sig. Alle de vinduer, døre, trapper og ting og sager jeg har givet
linolie har aldrig taget skade. Hvis jeg skal være helt ærlig så lyder det i
mine ører som en skrøne eller et udtryk for overforsigtighed.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Calle.

Dato : 01-08-03 17:20

Tappe & Bang-Mortensen wrote:
> [...]
> jeg har givet linolie har aldrig taget skade. Hvis jeg skal være helt
> ærlig så lyder det i mine ører som en skrøne eller et udtryk for

Nej det er fordi at linolien er for tyk og fedtet i sig selv, til at den
kan trænge ordentligt ind i træet, det er jo ikke kun overfladen der kan
tørre ud.
--
Calle

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 01-08-03 17:48

> Nej det er fordi at linolien er for tyk og fedtet i sig selv, til at den
> kan trænge ordentligt ind i træet, det er jo ikke kun overfladen der kan
> tørre ud.
> --
Det er den skrøne der får mennesker til at købe træbeskyttelse med
terpentin. Hvis linolien ikke kan trænge ind er det fordi træet er tæt i
forvejen. Mine vinduer, lavet af forskellige sorteringer, fyrretræ suger
lystigt. Min nye havedør af Sibirsk Lærk var færdig med at suge efter tredje
gang linoliemaling. Se linket

http://www.kp-linolie.dk/linolie.shtml

mvh

Stig Bang-Mortensen