skråsøm
Fra : kristian

Dato : 30-07-03 07:35

Jeg skal skråsømme/skrue terrassebrædder 27x140 i lærketræ.
Hvad er bedst at bruge rustfri skruer, galv. søm eller ? Og hvilken
dimension.
Galv. søm er jeg bange for arbejder sig ud når det er udendørs og
brædderne arbejder og skruer er jeg bange for flækker brædderne.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-07-03 08:32

"kristian" <kkj@carlbro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Galv. søm er jeg bange for arbejder sig ud når det er udendørs og
> brædderne arbejder og skruer er jeg bange for flækker brædderne.

Brug skruer. Men husk at bore for, det giver det pæneste resultat. Det tager
længere tid, men gør det *meget* nemmere at tage et brædt af igen hvis det
skulle blive nødvendigt. Derudover er det nemt at skrue skruen i hvis den
skulle give sig lidt...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Martin Buhelt

Dato : 30-07-03 08:54

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle blive nødvendigt. Derudover er det nemt at skrue skruen i hvis den

Brug Montaflex skruer - de er vejrbestandige, og har et relativt tyndt og
spidst hoved, som ikke behøver forboring for forsænkning.

Montaflex er NKT udgaven - i silvan hedder de vist nok Montageskuer!

Iøvrigt en genial skrue, som ikke behøver rawplugs ved montering i murværk
m.v.

/Martin

Fra : Tømreren

Dato : 30-07-03 09:05

> Brug Montaflex skruer - de er vejrbestandige, og har et relativt tyndt og
> spidst hoved, som ikke behøver forboring for forsænkning.

De ruster desværre bare..
Køb et bor med oprømmer og brug Climate-skruer,de ruster ikke (5x60 mm.)
Eller A2 rustfrie hvis det skal være rigtigt godt (de koster ca. 1,50,- stk)

Mvh
Tømreren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 30-07-03 10:11

> De ruster desværre bare..
> Køb et bor med oprømmer og brug Climate-skruer,de ruster ikke (5x60 mm.)
> Eller A2 rustfrie hvis det skal være rigtigt godt (de koster ca. 1,50,-
stk)

Ikke, hvis man køber Montaflex Climate...

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : kristian

Dato : 31-07-03 07:40

Efter hvad jeg har hørt skal man ikke bruge Climate i lærketræ, da de
ruster.
Jeg vil nok prøve de rustfri, men er 5 mm ikke for store. Jeg ville
tro træet revner. Jeg var ned i KTH og kigge og kan se at jeg kan få
4x60, men de er med gevind i hele længden og der skal vel helst ikke
være gevind i brættet. Jeg har en masse 5x60 rustfri liggende, så de
ville passe mig fint at bruge. Hvor stor hul skal man så forbore ?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 31-07-03 09:14

> [...]
> være gevind i brættet. Jeg har en masse 5x60 rustfri liggende, så de
> ville passe mig fint at bruge. Hvor stor hul skal man så forbore ?

Jeg forborer som regel ½ mm mindre end skruen, når der er tale om små
skruer. Men om der er "regler" for det ved jeg ikke...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-03 09:29

"kristian" <kkj@carlbro.dk> wrote in message
> [...]
> være gevind i brættet. Jeg har en masse 5x60 rustfri liggende, så de
> ville passe mig fint at bruge. Hvor stor hul skal man så forbore ?

Måske dette kan være til hjælp?
http://www.triptrap.dk/dk/floorings/tech_info/pdf/405.PDF

vh
Søren H. N.