Stokroser med svamp på bladene
Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 29-07-03 23:51

Hej.
Jeg holder meget af stokroser, men ofte bliver bladene fyldt med grå
pletter på bagsiden og visner. Findes der en kur? Jeg har hørt at det er
en svamp.
Venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 30-07-03 00:41

Bente Holm Nielsen skriver:

> Hej.
> Jeg holder meget af stokroser, men ofte bliver bladene fyldt med grå
> pletter på bagsiden og visner. Findes der en kur?

nej.

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 30-07-03 09:25

..3050906@vip.cybercity.dk...
> [...]
> Jeg holder meget af stokroser, men ofte bliver bladene fyldt med grå
> pletter på bagsiden og visner. Findes der en kur? Jeg har hørt at det er

Det er stokroserust hvor der detsværer ikke er en kur det eneste du kan
gører er at udskyde angreb og kun ta frø fra de mest sunde planter for at få
så sunde stokroser som muligt. du mindsker/udskyder angrebet ved at fjerne
de første blade om foråret der viser tegn på angreb (rustfarvede pletter på
bagsiden af bladene) planten står nemlig og smitter sig selv. når du ikke
gidder se på planten mere hen på efteråret fjerner du alt overjordisk blade
stængler mm og brænder. Men det kv´ræver selvfølgelig din nabo også gør hvis
de har stokroroser.

Mvh Tina

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 02-08-03 03:00

Følgende fundet på http://ljohans.com/planteleksikon/so13.htm

"PLANTE-DOKTOREN. Kun hvis stokroserne står for tørt eller for vådt kan
der optræde stokroserust, Puccinia malvacearum. Denne svampesygdom
forår-sager små brune hævninger på bladene, og løvet visner til sidst.
Angrebne blade fjernes om efteråret. I stedet for at sprøjte med kemiske
midler kan man prøve en beskyttelsesplantning af Dahlia, som er
modstandskraftig overfor denne svamp."

Jeg synes ikke det rigtig passer vedrørende min have, at svampen kun
kommer, hvis stokroserne står for tørt eller for vådt.

Er jeg den eneste her i gruppen, der har problemer med stokroserne?
Med venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 10:13

On Sat, 02 Aug 2003 04:00:24 +0200, Bente Holm Nielsen
<bentehn@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg synes ikke det rigtig passer vedrørende min have, at svampen kun
>kommer, hvis stokroserne står for tørt eller for vådt.

Nej, jeg har ikke set stokroser som ikke har rust i større eller mindre
grad. Selv stokroser som vi på arbejdet får hjem fra vores leverandører
kan have (meget) milde angreb af rust - og leverandøren/producenten har
med garanti ikke sine stokroser stående tørt eller vådt.

Men det er rigtigt at sygdommen ikke er så slem hvis roserne har vandes
og gødes godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 03-08-03 18:51

Hej Mads.
Tak for dit svar. Det trøster mig meget. Jeg har spekuleret på noget
helt andet, nemlig om man ved at skære stokroserne tilbage tidligt om
foråret (f.eks. ved systematisk at fjerne alle rustangrebne blade) kan
få en senere blomstring?
Venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-08-03 19:42

On Sun, 03 Aug 2003 19:51:13 +0200, Bente Holm Nielsen
> [...]

>helt andet, nemlig om man ved at skære stokroserne tilbage tidligt om
>foråret (f.eks. ved systematisk at fjerne alle rustangrebne blade) kan

Det ved jeg ikke, måske.
Men det er i hvert fald en god ide at fjerne de angrebne blade
alligevel, især de blade som er stærkt angrebne. Men man skal nok heller
ikke fjerne samtlige blade...

http://www.gartneriet.dk