Resultat af vand måling (lige lidt igen)
Fra : Stefan

Dato : 29-07-03 18:40

Hej

Vi har idag fået resultatet fra den i et tidligere indlæg vandboring. Her
ligger nitrat målingen på 56 dvs. 6 over det tilladte. Her efter har jeg har
læst en del om nitrat på nettet. Og det ser ud som om det ikke er farligt
bare man ikke giver det til spædbørn, men nu er mit dilemma om jeg skal
snakke med teknisk forvaltning om det, de kan jo umiddelbart lukke boringen
og påføre os en udgift på 40-50.000 for at få byvand, der er ca. 5 km til
nærmeste by. Er der nogle af jer andre der har det problem?

Stefan

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 29-07-03 22:03

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og påføre os en udgift på 40-50.000 for at få byvand, der er ca. 5 km til
> nærmeste by. Er der nogle af jer andre der har det problem?

Nitrat i denne størrelsesorden er ikke farlig.
Det med spædbørn passer, hvis vandet er
forurenet med colibakterier - og der gælder
faktisk kun til børner omkring 3 mdr.
Hvis man koger vandet til spædbørn er risikoen
for methæmoglobini meget lille.
Hvis man anvender modermælkserstatning kan man
også købe vand til det formål.

I Danmark har myndighederne sat grænsen ved
50 mg/l, hvilket er beregnet for lande med lav
hygiejnisk standard, men loven skal naturligvis
overholdes.
Når der er en del nitrat i boringen kan det skyldes
utætte kloakledninger nær ved boringen - eller
der er siver nitrat ned langs boringen, der virker som
et dræn.
Med så lille margen til grænseværdien vil jeg tro der
kan gives dispensation - eller måske en fornyet prøve
viser lavere indhold.

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-03 22:15

xperhansen@get2net.dk <per.hansen@get2net.dk> skrev > Med så lille margen
til grænseværdien vil jeg tro der
> kan gives dispensation - eller måske en fornyet prøve
> viser lavere indhold.
>
> Mvh
> Per A. Hansen

Det er ikke utænkeligt. Der er før målt nitrat i blindprøver, der bestod af
det reneste destillerede vand der kan skaffes.
Nu har man (og gør det måske stadig) tvunget en masse ofre til at tilslutte
sig den offentlige guldvandhane. Når det så senere viser sig, at det
offentlige heller ikke kan overholde grænseværdien(kan det forøvrigt det?),
bliver løsningen sikkert - gæt en gang - at den sættes op!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 30-07-03 10:46

> [...]
af
> det reneste destillerede vand der kan skaffes.

Mon ikke du tænker på den blindprøve, hvor man fandt AMPA
( Roundup) i en vandprøve i Hellerup ( eller var det Hvidovre?)
Det viste sig at stamme fra rensemidlet men brugte til glassene!
Der er nemlig mere AMPA-rester i servicet end der er i
de prøver, man taler en del om, man har fundet i grundvandet.
Men de er heldigvis ganske ugiftige.
Nitrat må indeholdes i en langt større mængde, men der er altid
en vis usikkerhed i målingerne, det er nonsens at opgive
indholdet med så stor sikkerhed som man normalt gør.

> [...]
det?),
> bliver løsningen sikkert - gæt en gang - at den sættes op!

Desværre er myndighederne ikke tilbøjelige til at give
dispensationer for små overskridelser, da de jo gerne
vil have så mange med som muligt.
Men det skulle vel ikke være helt umuligt?

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-03 14:32

xperhansen@get2net.dk <per.hansen@get2net.dk> skrev >
> Mon ikke du tænker på den blindprøve, hvor man fandt AMPA
> ( Roundup) i en vandprøve

Nej.

Men du har ret i at vi er nede i et måleområde hvor man kan stille store
spørgsmålstegn ved troværdigheden.

Hvis jeg var blevet dømt til at skulle betale til den offentlige
guldvandhane, og det senere viser sig at det offentlige ikke selv overholder
grænseværdien, ville jeg omgående rejse sag om tilbageføring til eget
vandværk og erstatning. Er dette overhovedet set herhjemme endnu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : zigge

Dato : 29-07-03 22:35

"Stefan" <stefware@email.dk> wrote in message
> [...]
> og påføre os en udgift på 40-50.000 for at få byvand, der er ca. 5 km til
> nærmeste by. Er der nogle af jer andre der har det problem?

Vi er på "byvand" og ved derfor faktisk ikke hvad værdien ligger på. Men har
du tænkt over hvor meget nitrat der er i madvare? Man bliver overrasket når
man finder ud af hvor meget vand man skal drikke om dagen før det svare til
det man får gennem fødevarene.

I DK har man besluttet at drikkevand er og skal være rent, derfor de
tåbelige værdier... Sandt nok at nitrat er skadeligt for spædbørn under 3
måneder, men har man det problem (altså med vandet så er det jo relativt
lidt vand det drejer sig om at købe.

Hvis det var min boring ville jeg ikke gøre noget ved det, hvis det endeligt
var ville jeg lade vandet løbe fra en hane i et par døgn og tage en ny prøve
for at kontrollere om der er utætheder ved boringen, det er nemelig en
hyppig årsag til nitrat og baktusser i vandet.

Mvh
//zigge

Fra : Stefan

Dato : 29-07-03 23:01

Tak for enigheden, det var også den konklusion vi kom til, og da vi regner
med at lave måling en gang om året kan vi jo holde øje med det er iorden.
Det er en lille svinegård der er ved at blive afviklet til nedlagt landbrug,
det høje nitrat indhold kunne jo også stamme fra produktionen og der er ikke
småfolk på vej, og den bette på 2 æder alligevel sand, jord, biller osv. og
det er der sgu nok mere "skidt" i.

Og som zigge skriver, så er bla. salat jo mere nitrat indholdig end man kan
forestille sig.

Btw. ang. offentlig indberetning er det kun når man forsyner mere end fem
det er lovpligtig.

Stef

Fra : xperhansen@get2net.d~

Dato : 30-07-03 10:51

> [...]
ikke
> småfolk på vej, og den bette på 2 æder alligevel sand, jord, biller osv.

En alsidig kost, med indbygget selvvaccinering - det styrker
immunforsvaret - du har sikkert et sundt barn!

> Og som zigge skriver, så er bla. salat jo mere nitrat indholdig end man
kan
> forestille sig.

Ja - 90 % af vores indtag stammer fra grøntsager.

> Btw. ang. offentlig indberetning er det kun når man forsyner mere end fem
> det er lovpligtig.

Så er der ingen problemer - nitraten stammer uden tvivl fra
"griseriet" - brug kun trygt vandet - forudsat der ikke er
bakterier i det.

mvh
Per A. Hansen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 04-08-03 09:02

Stefan skriver:

> Btw. ang. offentlig indberetning er det kun når man forsyner mere end fem
> det er lovpligtig.

Det er nu ikke helt rigtigt. Der er lovmæssigt åbnet mulighed for, at
kommunerne kan påbyde vandforsyninger i alle størrelser at få foretaget
analyser, selv boringer der kun forsyner 1 ejendom. Det gør man åbenbart
(endnu) ikke i din kommune. Kommunerne har faktisk pligt til at føre
holde øje med vandkvaliteten hos alle ejendomme, men ikke pligt til at
kræve analyser fra alle, forstå det hvem der kan.

Jeg mener faktisk, at du har pligt til at indberette overskridelser til
kommunen, men jeg kan ikke på stående fod huske den rette paragraf.
Laboratoriet har ligeledes pligt til at indberette overskridelser til
embedslægen. Jeg foreslår, at du taler med din kommune. De vil højst
sandsynligt bede dig få foretaget en omprøve, det ville jeg da gøre.
Hvis der stadig er overskridelser, vil kommunen enten give dispensation
eller bede dig få renoveret/tætnet boringen. Problemet skyldes
sandsynligvis, at der er en utæthed ved boringen, så I får overfladevand
op sammen med grundvand.

Vedr. den tone her i tråden, om at kommunerne kun er interesserede i at
få alle huse sluttet på offentlige vandværker, så er det ganske
simpelthen ikke rigtigt. Hvad interesse skulle kommunerne have i det?
Kun ca. halvdelen af landets vandværkerne er kommunalt ejede, resten er
private andelsselskaber ligesom den lokale brugs eller foderstofhandel.
Desuden kan en lille reparation af boringerne som regel stoppe
forureningen af vandet.

Jeps, jeg arbejder selv for kommunerne, bl.a. med tilsyn med drikkevand.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-03 23:06

Leif Chr. Andresen <Andresen@familie.tele.dk> skrev > Vedr. den tone her i
> [...]
> Kun ca. halvdelen af landets vandværkerne er kommunalt ejede, resten er
> private andelsselskaber ligesom den lokale brugs eller foderstofhandel.

De vil alle være interesserede i at blive større, til større og større
tilslutnings/forbrugs-afgift.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 06-08-03 20:49

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> De vil alle være interesserede i at blive større, til større og større
> tilslutnings/forbrugs-afgift.....

Ikke forstået. Kommunerne er da ligeglade om de private vandværker
bliver større.

Bortset altså fra, at de private vandværker ejes af deres egne
forbrugere, der også er borgere, skatteydere og vælgere i kommunerne,
men det er jo demokratiets vilkår. Og så har jeg aldrig oplevet en
folkebevægelse, der partout ville have alle små boringer nedlagt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-03 22:02

> Ikke forstået. Kommunerne er da ligeglade om de private vandværker
> bliver større.

De private OG kommunerne vil gerne have en hånd ned i forbrugernes lommer.
Det ser lidt sjovt ud at en sammenslutning bevirker en fordyrelse af vandet,
det skulle jo netop blive billigere!

> [...]
> men det er jo demokratiets vilkår. Og så har jeg aldrig oplevet en
> folkebevægelse, der partout ville have alle små boringer nedlagt.

Det vil i hvert fald kommunerne, der fremturer med vandprøver og loven i
baglommen. Men lad os nu se om de selv kan blive ved at overholde max.
nitratindhold....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen