Hvad gør vi med vores tomater?
Fra : Heidi

Dato : 29-07-03 17:07

Vi har 5 planter stående på vores altan, som har givet
et udmærket udbytte indtil nu, men vi er ved at være trætte
af at de fylder, og nogle af planterne er også ved at være
gule - og ærlig talt, vi gider dem snart ikke mere....
Men der er stadig grønne tomater på dem, så hvad
kan vi gøre med dem, udover at sylte eller lave stegte
grønne?
Er der noget om det, at hvis man pakker dem i avispapir
og gemmer dem et mørkt, køligt sted, så har man røde
tomater til jul??

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : zigge

Dato : 29-07-03 22:39

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
> Men der er stadig grønne tomater på dem, så hvad
> kan vi gøre med dem, udover at sylte eller lave stegte

Klip toppen af over tomaterne og alle de sidegrene der ikke er klaser ved.
Opstamningen slanker planterne og sætter skub i modningen af de sidste
frugter.

> Er der noget om det, at hvis man pakker dem i avispapir
> og gemmer dem et mørkt, køligt sted, så har man røde
> tomater til jul??

???

Mvh
//zigge

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 30-07-03 18:51

Ja måske ikke helt til jul, men der hen ad. Men prøv det.
Gunnar

Fra : Heidi

Dato : 30-07-03 19:31

zigge wrote:
> [...]
>
> Klip toppen af over tomaterne og alle de sidegrene der ikke er klaser
> ved. Opstamningen slanker planterne og sætter skub i modningen af de

Hm, det prøver vi måske - men så skal det også gå stærkt med
modningen, for vi gider dem ikke mere
Tak for forslaget.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 30-07-03 19:03

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in news:bg6632$kvep9$1@ID-
64059.news.uni-berlin.de:

> Er der noget om det, at hvis man pakker dem i avispapir
> og gemmer dem et mørkt, køligt sted, så har man røde
> tomater til jul??

Det har vi ofte gjort, men det har været med de sidste grønne tomater, som
var tilbage på planterne i oktober måned, inden frosten ellers ville tage
dem. Jeg er bestemt ikke sikker på, at det ville falde heldigt ud at gemme
grønne tomater fra nu til jul.

Vi har ikke gemt grønne tomater de senere år, da smagen selv om det er egen
avl og alt det der, absolut ikke er noget at skrive hjem om.

--
Venligst Lars
Han ku ikke lige få det til at passe

Fra : Heidi

Dato : 30-07-03 19:30

Lars M. Pedersen wrote:
> [...]
> ellers ville tage dem. Jeg er bestemt ikke sikker på, at det ville
> falde heldigt ud at gemme grønne tomater fra nu til jul.

Nej okay, det med jul var også mere et udtryk. Men kan de holde sig
en måned eller to inden de modner, så er det også ok.

> Vi har ikke gemt grønne tomater de senere år, da smagen selv om det
> er egen avl og alt det der, absolut ikke er noget at skrive hjem om.

Jeg er faktisk generelt lidt skuffet over smagen på dem vi har, selvom
de har fået masser af sol. Vi købte to planter på planteskole (fik at
vide at de hed Jamaica), og tre i A-Z (det gør vi nok ikke igen),
som bare hed Gul, Blomme og Gemini.
Jeg ved ikke hvad jeg havde regnet med, men nok i hvert fald
at de smagte af noget mere end de kønsløse tomater man tit
kan købe i butikkerne - og det synes jeg ikke de gør....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-03 21:31

On Wed, 30 Jul 2003 20:30:08 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>at de smagte af noget mere end de kønsløse tomater man tit
>kan købe i butikkerne - og det synes jeg ikke de gør....

Hvis dine planter allerede er gule og triste, så lyder det i mine ører
som gødningsmangel. Og jeg kunne godt forestille mig at det også går ud
over smagen - men det er godt nok bare en fornemmelse.

Blommetomater syntes jeg egentlig smager udmærket, gemini er en ganske
almindelig tomat, jeg har ikke selv haft den i mange år, men den er vist
ikke noget specielt mht. smag. Gule tomater smager bare forkert syntes
jeg, en tomat skal altså være rød. Jamaica kender jeg ikke.

Hvis du vil have tomater som virkelig smager af noget, så få fat i
Gartenfreude. Det er en cherrytomat som giver ret mange små tomater i
hver klase.

Jeg kunne ikke finde den i foråret, så jeg har i år måttet "nøjes" med
Sweet 100, som ærlig talt er noget flad i smagen i forhold til hvad jeg
mener en cherrytomat skal være. Og så fik jeg en Sungold, som bliver
orange - det kan lige gå, og de smager faktisk ret godt. Men ingen af
disse to giver særlig mange tomater pr. klase - næste år vil jeg i hvert
fald gøre en stor indsats for at få frø af Gartenfreude...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nette

Dato : 03-08-03 17:08

Hej!

Jeg har også 5 tomater på min ( sydvendte ) altan - og de er af sorten
Gemini - og smager fantastisk!!!

Jeg tror aldrig før jeg har fået så søde tomater - heller ikke selv om
jeg altid køber stilktomater - og ikke disse rædsels-platsiktomater
man se alle vegne.

Mine planter er heller ikke gule. De er p.t. ca. 2 m høje og fyldt med
tomater - jeg må fryse ned, for det er umuligt at følge med.

Jeg har vandet med kompostvand de seneste 2 mdr. og det er åbenbart
effektivt. Det var egentlig bare et forsøg, men det har da godtnok
givet resultater - også med squash i krukker og diverse blomster.

Jeg har tidligere skrevet om min kompostbeholder på altanen - og under
den har jeg en " udtræks" - bakke. Det "vand" der løber ud dagligt (
ca. ½ dl.) putter jeg i vandet, jeg vander med - og det kan de
åbenbart li`!

M.v.h.
Nette