Hvilke rum må "røre" ved hinanden ?
Fra : Søren Trelborg

Dato : 29-07-03 09:17

Vi overvejer en indvendig ombygning, og vil i den forbindelse inddrage en
del af fordelergangen og droppe en baggang.

Må der være direkte adgang fra toilet til køkken/alrum ?
Må der være direkte adgang udefra til køkken/alrum ?

Hvor findes dette beskrevet ?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-07-03 09:58

> Må der være direkte adgang fra toilet til køkken/alrum ?

Ja - men afair er der krav til dørens "tæthed"

> Må der være direkte adgang udefra til køkken/alrum ?

Ja

Begge dele er meget normalt i nyt/nyere byggeri og nogle venner har et
lille hus hvor begge dele er tilfældet.

/A

Fra : postbakken

Dato : 29-07-03 11:09

> Må der være direkte adgang fra toilet til køkken/alrum ?
vi har lige tegnet byggetegning om, for vi fik nej!

> Må der være direkte adgang udefra til køkken/alrum ?
ja det har vi fået lov til

> Hvor findes dette beskrevet ?
vi henvente os på kommunen der hvor man også søger byggetilladelse, og jeg
tror det er det eneste at gøre for jeg har på fornemmelsen at reglerne er
mere strikse i nogle kommuner end andre!

Venligst
Maiken

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-07-03 14:29

> [...]
> og jeg tror det er det eneste at gøre for jeg har på fornemmelsen at
> reglerne er mere strikse i nogle kommuner end andre!

Det er de samme regler de skal administrere... I Aalborg har jeg boet på
bla. pontoppidanstræde i en 1 værelseslejlighed hvor der var adgang til
badeværelset fra køkkenet - Det var vist fra 80'erne. En 2V'er på
nordjysk kollegium hvor det samme var tilfældet bygger omkring 90. Og
nogle venner har købt et nyopført hus for godt et år siden hvor
badeværelset går ud til et køkken/alrum. Så ovenstående smøre er bare
for at vise at det ikke er noget krav - men der er afair krav til dørens
"tæthed"

Hvad var begrundelsen for afslaget ?

/A

Fra : postbakken

Dato : 30-07-03 09:46

"

> Hvad var begrundelsen for afslaget ?
>
> /A

vi fik bare afvide (På kommunen der hvor man søger byggetilladelse) at det
kunne vi ligeså godt tegne om for der SKAL være to døre mellem toilet og
køkken! men faktisk blev hus tegningen meget bedere af at vi skulle til at
tænke os lidt om.
venligst Maiken

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-07-03 13:28

> vi fik bare afvide (På kommunen der hvor man søger byggetilladelse)
> at det kunne vi ligeså godt tegne om for der SKAL være to døre mellem
> toilet og køkken!

Når din kommune ikker gider fortælle på hvilket baggrund de giver afslag
er det ikke meget værd. Så nu har jeg været i gang med at læse i
Bygningsreglementerne ....

Mine svar var baseret på at i bor i et hus og derfor skal opfylde
bygningsreglementet for småhuse fra 1998. Deri er der ikke nogen krav
der kan begrunde et afslag. Så fortsatte jeg med det generelle
bygningsreglement fra 1995.

Der i står for Andre bygninger end beboelsesbygninger at

4.4.4 WC-rum
Stk. 1. Adgang fra arbejdsrum til wc-rum skal ske gennem et forrum.

Stk. 2. Spiserum må ikke have direkte adgang til wc-rum eller forrum til
wc-rum.

Det må være det som det kommunen blander sammen .... ellers vil jeg
gerne se en henvisning. Bed dem gerne om dok. for deres påstand.

/A

Fra : postbakken

Dato : 30-07-03 16:51

undskyld mange gange men jeg tror måske at jeg nu forstår vores afslag for
vi har på tegningerne køkken stue og spise stue i et stort rum!!
jeg havde virkeligt forstået det sådan at problemet var mellem køkken-toilet
og ikke spiserum-toilet.
Venligst
Maiken
p.s det var faktisk dejligt at få det opklaret.. mange tak for det! jeg
undskylder hvis jeg har skabt forviring.....

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-07-03 09:05

> [...]
> p.s det var faktisk dejligt at få det opklaret.. mange tak for det!
> jeg undskylder hvis jeg har skabt forviring.....

Det er stadig ikke opklaret for de krav jeg listede gælder ikke for
småhusreglementet ....

De venner der har det nybyggede hus er køkken og stue også ud i et med
direkte adgang midt mellem spise og køkkensektion til badeværelset.

/A

Fra : postbakken

Dato : 01-08-03 08:44

Det er godt nok lidt forvirende det her! jeg håber i finder ud af det.
jeg bor i pandrup kommune, og jeg tror det var på teknins forvaltning jeg
fik det svar!!
jeg har nu også fået min Far til at spørge på Sæby kommune og han har fået
samme svar som mig.
der må ikke være direkte adgang mellem køkken og toilet.
men en udpensling sort på hvidt har vi ikke fået bare en hurtig besked over
telefon!
Venligst
Maiken

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-08-03 09:21

> Det er godt nok lidt forvirende det her!

Vi er ihverfald 2 der er enige. Kravet i alm huse faldt væk med
småhusreglementet fra 1998. Jeg synes du skulle ringe til kommunen og
fortælle dem det - med mindre du har undgået problemet og endnu ikke
fået det godkendt (for ikke at risikere at træde en over tæerne der skal
godkende din ansøgning ...)

/A

Fra : Henrik Schytte

Dato : 29-07-03 15:05

"Søren Trelborg" <soren.trelborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi overvejer en indvendig ombygning, og vil i den forbindelse inddrage en
> del af fordelergangen og droppe en baggang.
>
> Må der være direkte adgang fra toilet til køkken/alrum ?

Har set eksempler på ældre lejligheder hvor der er 2 døre i den "samme"
dørkarm, som altså bare åbner hver sin vej. - Kun for at opfylde loven -
som vist nok hedder der skal være 2 døre imellem toilet og køkken.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 30-07-03 06:56

Hej

Først skal det trygget træ stå uden behandling så salte olign. kan fordampe
ca. 1 år.
Sollys og vejret vil så fjerne en del af den grønne farve.
Når du så skal have bearbejdet dit træ ville jeg runde en lindoliestation og
få noget grundingsolie og færdigmaling med den ønsket farvepikment så vil du
stadig kunne se årene i træet. Det er Leth.

MVH Erling

Fra : Calle.

Dato : 30-07-03 15:32

Søren Trelborg wrote:
> Vi overvejer en indvendig ombygning, og vil i den forbindelse
> inddrage en del af fordelergangen og droppe en baggang.
>
> Må der være direkte adgang fra toilet til køkken/alrum ?
Nej, der skal min. være 2 døre imellem. Har lige spurgt en bekendt
muremester
> Må der være direkte adgang udefra til køkken/alrum ?
Ja

> Hvor findes dette beskrevet ?
??
--
Calle

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-07-03 15:45

Se mit indlæg fra 14:27 i denne tråd og spørg gerne muremesteren hvor
han sin information fra

/A

Fra : Calle.

Dato : 30-07-03 21:38

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Se mit indlæg fra 14:27 i denne tråd og spørg gerne muremesteren hvor
> han sin information fra

Jeg mener at køkkenet regnes for spiserum, da maden som regel
tilberedes/spises der.

--
Calle

Fra : Martin Christiansen

Dato : 30-07-03 22:45

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Se mit indlæg fra 14:27 i denne tråd og spørg gerne muremesteren hvor
> han sin information fra

Som du selv skriver så findes reglen ikke længere.. Den udgik med det nye
regelment for småhuse i 1998 (BRS-98).

Dog findes den i det "store" bygningsregelment (BR-95), men her er det kun
for andre bygninger end beboelsesbygninger at det er gældende. Altså må det
ikke forefindes i erhvervsbygninger. Grunden til at det stadig gælder for
erhverv kan f.eks. være at man på sit arbejde jo ikke selv kan bestemme
indretningen, og hermed kan være tvunget til at sidde og spise i et rum hvor
der er direkte adgang til et toilet som måske 50 personer anvender gennem
dagen... Og det er bestemt ikke lækkert...

Jeg kan derfor heller ikke på nogen måde anbefale at lave direkte adgang fra
et toilet til et køkken, en stue eller lign. da det ikke er særligt
behageligt rent lydmæssigt samt evt. lugtgener herfra. Og for evt. gæster
vil det heller ikke være ret sjovt at skulle gå direkte på toilettet fra et
rum hvor andre personer opholder sig.

Men i henhold til bygningsregelmentet er det er lovligt at udføre.

--

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-07-03 09:07

> Som du selv skriver så findes reglen ikke længere.. Den udgik med det
> nye regelment for småhuse i 1998 (BRS-98).

Takker for opbakningen, når nu flere påstod jeg havde uret

/A

Fra : Henrik H

Dato : 01-08-03 12:38

Har selv lavet en vesterbro lejlighed sidste år, og der lavede jeg det
nummer med direkte adgang fra toilet til køkken, da reglen med de 2 døre er
bortfaldet, og jeg fik det hele godkendt med bygnings sagkyndig fra kommunen
på stedet, da jeg lagde gulvvarme var de oppe på dupperne, så glem den regl,
den er 100% død og borte, og var da også kun en regl fordi træk og slip ikke
var normalt, ps. den sagkyndige forlangte dog ventilation : )

mvh

Henrik