Bøger som lugter !!
Fra : Per Kyhn

Dato : 28-07-03 17:11

Vi har arvet nogle gode børnebøger som har stået mange år i et gammelt
tilrøget sommerhus.
Men de lugter desværre af røg og gammelt sommerhus .
Er der nogen som har en ide til hvordan man kan få lugten væk.
Med venlig hilsen
Per Kyhn

Fra : Felix

Dato : 28-07-03 18:22

On Mon, 28 Jul 2003 18:10:38 +0200, Per Kyhn wrote:

> [...]
>Men de lugter desværre af røg og gammelt sommerhus .
>Er der nogen som har en ide til hvordan man kan få lugten væk.

Der er flere muligheder.
Før nogen af disse bruges, skal bøgerne renses mekanisk så
omhyggeligt som overhovedet muligt.

D.v.s støvsuge - aftørre omslaget udvendigt med en meget mild
opløsning af grundrens. Ofte er bogens ryg mest udsat for
påvirkning af røg og andet.
Efter tørring bruges et groft viskelæder på de frie kanter af
bladene, idet bladene holdes tæt sammen.
Herved fjernes de fysiske kilder til lugtgenerne.

Tilbage står så at fjerne lugten fra de enkelte blade i bogen.
Generelt for alle metoder gælder, at bogen skal stå lodret og med
masser af luft mellem bladene, så de virksomme ting kan komme til
at påvirke lugten.

Rent praktisk stilles bøgerne i f.eks. en flyttekasse, så
behandlingen er koncentreret.

Mest effektivt er en ozon- (fra UV-lys) behandling. Den kan du
bl.a. købe hos ISS, og varer et døgn. Det er ikke ret dyrt.

Ozon findes også i den naturlige atmosfære, og så er det kun et
spørgsmål om lang tålmodighed.

Skal det gå lidt hurtigere og billigere, stilles en underkop med
en spsk. natron (eller bagepulver) ned i flyttekassen med
bøgerne. Tricket bruges meget i USA til lugtrenovering af
køleskabe. Det virker OK efter nogen tid.

Underkoppen kan i stedet fyldes med en spsk. eddike, og det kan
måske virke hæmmende på lugten, men jeg er ikke begejstret for
syre i bøger. Måske gør det mere skade end gavn.

Herudover findes der et bredt udvalg af lugtrenovationsvædsker
til at spraye genstandene med. Indholdet er ofte citrusolier.

m. v. h.

Fra : Per Kyhn

Dato : 28-07-03 18:29

Mange tak for svaret.
Jeg prøver mig frem blandt de mange forslag.
mvh
Per