Dræbersnegle
Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 28-07-03 07:40

I går aftes så vi til vores frygt to dræbersnegle på vej ud af en tyk
bøgehæl vi har på vores grund. I hast fik de en tur med spaden og røg på
bålet.
Desværre frygter jeg at der nu ligger æg i hobetal inde i hækken og at vi
snart kan forvente vores køkkenhave forvandlet til en ørken uden spor af
liv.

HJÆLP! Hvad kan vi nu gøre for at undgå katastrofen?
Vi bryder os ikke om at sprøjte og den der med at drysse salt på sneglene
syntes vi heller ikke om.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 28-07-03 07:59

>Vi bryder os ikke om at sprøjte og den der med at drysse salt på sneglene
>syntes vi heller ikke om.

Kogende vand.

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 28-07-03 09:32

Brian B. Christensen wrote:

> Kogende vand.
Jo, men så skal vi jo stadig være på stedet når sneglen, så at sige, snegler
sig forbi. Er der ikke en måde hvorpå vi kan forebygge fremfor at
"helbrede"?

Fra : Pia J

Dato : 28-07-03 10:22

> Jo, men så skal vi jo stadig være på stedet når sneglen, så at sige,
snegler
> sig forbi. Er der ikke en måde hvorpå vi kan forebygge fremfor at
> "helbrede"?

Om du dræber dem på den ene eller den anden måde, tror jeg ikke sneglen
mærker den store forskel på. Salt er ikke smart for planterne, men det siges
at et bælte af NPK gødning giver en barriere de ikke kan komme over.

Ellers er der kun gift. Snegle kan ikke læse skilte, og jeg tror den eneste
måde at gøre sin have uinteressant på for kryb er at asfaltere den....

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-07-03 10:20

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> I går aftes så vi til vores frygt to dræbersnegle på vej ud af en tyk
> bøgehæl vi har på vores grund. I hast fik de en tur med spaden og røg
> på bålet.

Rolig nu...
Een svale gør ingen sommerer, og to snegle ødelægger ikke haven

Du bør dog give problemet en del opmærksomhed, da et 'angreb' _kan_
blive voldsomt.

Start med at undersøge omfanget. Ud i haven med lommelygten når det er
blevet mørkt og kig efter snegle. De vil da være på vej fra deres
dagskjul til 'middagsbordet' og er lettere at få øje på. (Tag spaden
med).

Afhængig af 'optællingen' ville jeg vælge mellem to løsninger:

Op til 10 stk; fortsætte aftenturene med lygte og spade (jeg bruger en
graveske).

Væsentligt flere ville jeg nok udsætte sneglenematoder. (Det rammer også
sneglene i naboernes have )

> Desværre frygter jeg at der nu ligger æg i hobetal inde i hækken og
> at vi snart kan forvente vores køkkenhave forvandlet til en ørken
> uden spor af liv.

Æglægningen har været i gang i et stykke tid, så næste generation er nok
på vej. Den vil fortsætte et par måneder endnu så bekæmpelse vil
stadig reducere antallet til næste år.

> HJÆLP! Hvad kan vi nu gøre for at undgå katastrofen?

Tage det roligt og fastslå problemets omfang. De er jo ikke 'farlige'.
De er jo kun et problem når de optræder i stort antal. En almindelig
have kan sikkert brødføde temmelig mange, før de bliver et rigtigt
problem. Faren ligger i deres opformering, og i, at når man opdager 'det
store angreb', er det for sent at reagere.

> Vi bryder os ikke om at sprøjte og den der med at drysse salt på
> sneglene syntes vi heller ikke om.

I kan ikke sprøjte problemet væk, og den med saltet tangerer
dyreplageri. Kyndige personer har lært mig, at det mest humane er
'mekanisk aflivning (spade)', eller indsamling og overhældning med
kogende vand.
Jeg benytter den mekaniske metode, da jeg synes at 'sneglesuppen' er en
smule ulækker.

Se evt. mere her:
http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/redirect.php?command=http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/indhold/skadedyr/snegle.htm

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Dan Andersen

Dato : 28-07-03 10:54

At forebygge snegle kan kun gøres, hvis man er sammen med naboer om det.. En
snegl lægger ca. 400 æg. Hvis man blot overser 1 sngel så... Jeg har selv
bekæmpet dem med Nematoder, der virker efter 17 dg. (Se beskrivelsen i
linket. Indtil det virker, har jeg drysset FERRAMOL rundt omkring salat mv.
i køkken haven. Jeg vil på min hjemmeside beskrive hvorledes jeg har
bekæmpet dem med godt resultat. Klik ind på www.dbamott.dk under hus og
have. Her er en del links til din orientering: Snegle link til hjemmesiden
hvorfra man kan bestille bl.a. nematoder og Ferramol: www.nyttedyr.dk

Her er den amerikanske producents hjemmeside: http://www.nemasysinfo.com/

En anden amerikansk side:
http://www.poulengerusa.com/Neamatode_informaiton.htm

Frygtelig lang link, men relevant:
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/7b9be8b18876bf35c1256bda0033ac00%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENHAVEDOKTORSKADEDYR%26Region%3D%22%29%3B%20

Endvidere: www.okolariet.dk/files/Iberisk_Skovsnegl-Info-ark.pdf

En side fra Vejle, der udmærket beskriver dem:
http://www.vejlekom.dk/media/artikel_om_drabersnegle.pdf

--
Med venlig hilsen, Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.regnvand.dk -

"Morten Winkler Jørgensen" <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> skrev i en
meddelelse news:bg2g6l$4bg$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 28-07-03 12:46

Jamen tak for det allesammen.

De mange råd og indlæger taget til efterretning og da vi alligevel som regel
er ude i haven om aftenen fortsætter vi nok med lygte og spade indtil vi
har skrevet alverden i mandtal.

Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-03 20:25

On Mon, 28 Jul 2003 08:40:09 +0200, Morten Winkler Jørgensen
<mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> wrote:

> [...]
>
>HJÆLP! Hvad kan vi nu gøre for at undgå katastrofen?
>Vi bryder os ikke om at sprøjte og den der med at drysse salt på sneglene

Køb en pose Ferramol. Det er særdeles effektivt. Det er også lige blevet
godkendt til formålet, og det var vist endda blevet testet til at have
en virkning på 100% over 40 dage.

Men husk at ferramol også slår andre snegle ihjel, og at der skal
utrolig mange snegle til for at det udgør et virkeligt problem.

I min have er der tusindvis af snegle, både den ene og den anden slags,
men der er ikke noget som er totalt udryddet pga. dem. Der ligger masser
af døde plantedele over det hele (visne blade, ukrudt som er blevet
pillet op men endnu ikke smidt på kompostbunken, staldgødning udlagt
mellem planter osv.) Ting som de både kan æde og gemme sig i. Men det er
kun på ganske få planter man kan finde huller hvor sneglene har gnavet -
og kun hvis man kigger rigtig godt efter.

http://www.gartneriet.dk