Staudebed skal flyttes. Kan man det???
Fra : Ann Lau

Dato : 27-07-03 21:58

Jeg har et flot staudebed, men det er total plaget af hovedsagligt senegræs
og har også en del skvalderkål (hvor jeg dog går og nipser de nye blade af
hele tiden, så det har reduceret dem en hel del). Så tænkte jeg om beddet
kunne flyttes på denne måde:
Lave et nyt bed i græsplænen, spule alle stauder rene for de uønskede rødder
og flytte dem i det ny bed i græsplænen, flytte græstørvene over i det
nuværende plagede bed (for jeg har fået at vide, at man bare skal slå græs
der et par år,så kommer skvalderkål og senegræs ikke mere hvis man laver bed
igen),
Kan man gør det sådan med succes??
Eller er der en smartere måde at få det tætbeplantede staudebed fri for
senegræs, da det er ret umuligt at luge.

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-03 22:46

On Sun, 27 Jul 2003 22:58:08 +0200, "Ann Lau" <an67@ofir.dk> wrote:

> [...]
>der et par år,så kommer skvalderkål og senegræs ikke mere hvis man laver bed

Det kan du godt. Det er faktisk måden at gøre det på.
Når du flytter dine stauder, så del dem samtidigt. Smid de ældste af
planterne væk og plant kun de yngre nye skud fra dem. Så er det også
nemmere at få ukrudtet helt fjernet.

>Eller er der en smartere måde at få det tætbeplantede staudebed fri for
>senegræs, da det er ret umuligt at luge.

Nej, det er stort set umuligt at luge senegræs og skvalderkål væk fra et
staudebed - og det er lige så umuligt at sprøjte sig fra det. Måden er
at flytte bedet til et nyt sted uden dette ukrudt, og gøre sig stor
umage for at få ukrudtet ud af stauderne inden de plantes igen. Evt.
lade dem stå et midlertidigt sted, f.eks køkkenhaven, i et års tid inden
de igen plantes - bare for at være helt sikker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-07-03 23:02

Ann Lau <an67@ofir.dk> skrev i en news:E0XUa.157$yA3.148@news.get2net.dk...
> [...]
> Eller er der en smartere måde at få det tætbeplantede staudebed fri for
> senegræs, da det er ret umuligt at luge.

Jeg ville skrue hjul under, så kan du stille det hvor det passer dig....

Spøg til side. Det er kun den hårde måde: total håndlugning i 7 år. Hjulpet
af trics som: lægge sort plast mellem stauderne, eller permanent: flade
sten. Støb evt. nogen cementplader og mal dem sorte, evt. bruge fliser.
Pensling med Roundup, det går også ned og dræber udløberne. Ulempe: ved brug
af for stærk blanding/for meget skader man måske stauderne. Men du er selv
inde på det med at flytte. Det behøver du ikke, du kan blot grave nogen
meter (eller hvad du kan overkomme) op. Finkæmme jorden for udløbere, løg og
andet, og så genplante (rensede/reducerede) stauder. Derefter er der dømt
håndlugning, men i en mere overkommelig form. God arbejdslyst.

Jeg har selv en lille kamp kørende. Den løses ved flittig om- og
nyplantning, hvor man så 'får bund i det'. Og er jorden god og løs, er det
nemmere at få ukrudt op med rod. Desuden kan man gå lidt efter stauder, der
selv kvæler ukrudt, samt lade være med at have stauder, der i sig selv er en
plage ved frøspredning eller udløbere.

Jeg har også haft held med at smide en stor murerbalje ind i en dynge
stauder jeg ønsker reduceret, fylde den med afgravet havegang(et fladt lag
med græs og det hele, så er den også pæn længe). Og plante det der ellers
ville mangle lys mellem de højere planter. Baljen ses efterhånden ikke, og
man har fået en spændende virkning og fornyelse i bedet. (kan også bruges
selvom man ikke har ukrudts/staude-problemer, og har man ikke en balje kan
man lave en trådcylinder foret med sort plast).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ann Lau

Dato : 30-07-03 19:38

Jeg tror jeg vil prøve at flytte bedet.
Hvilken årstid er det så bedst at gøre det?

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-03 21:23

On Wed, 30 Jul 2003 20:37:34 +0200, "Ann Lau" <an67@ofir.dk> wrote:

>Jeg tror jeg vil prøve at flytte bedet.

God ide.

>Hvilken årstid er det så bedst at gøre det?

Lige nu vil det være godt.... der er lunt så planterne hurtigt gror, men
samtidig regner det så tilpas meget at du ikke skal vande hele tiden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Lau

Dato : 30-07-03 23:25

> Lige nu vil det være godt.... der er lunt så planterne hurtigt gror, men
> samtidig regner det så tilpas meget at du ikke skal vande hele tiden.

> http://www.gartneriet.dk

Mange tak for hjælpen

Ann

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 08:02

> Lige nu vil det være godt.... der er lunt så planterne hurtigt gror, men
> samtidig regner det så tilpas meget at du ikke skal vande hele tiden.

Mads, jeg har altså ikke set en dråbe regn meget, meget længe.... Jeg skal
vande med sprinkleren en time for at kunne få en spade ordentligt i jorden!

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-03 15:57

On Fri, 1 Aug 2003 09:02:17 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Mads, jeg har altså ikke set en dråbe regn meget, meget længe.... Jeg skal
>vande med sprinkleren en time for at kunne få en spade ordentligt i jorden!

Alle dråberne er nok faldet her så
Vi fik omkring 50 mm sidste weekend.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Lau

Dato : 01-08-03 22:02

> Lige nu vil det være godt.... der er lunt så planterne hurtigt gror, men
> samtidig regner det så tilpas meget at du ikke skal vande hele tiden.

> http://www.gartneriet.dk

Hej Mads.
Ja, der var jeg vist lidt hurtig og spørge om det samme 2 gange, sorry.
Som Pia siger, så har jeg heller ikke set regn i flere uger, og grader der
ligger på 25-27, og folk har nu fortalt mig, at det vil være bedst at flytte
bedet i efteråret.....er det det....(når nu jorden er så tør)?
Eller skal jeg få det gjort her i august, selv om der bliver lovet højsommer
i næste uge igen.

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-03 10:10

On Fri, 1 Aug 2003 23:02:14 +0200, "Ann Lau" <an67@ofir.dk> wrote:

>Som Pia siger, så har jeg heller ikke set regn i flere uger, og grader der
>ligger på 25-27, og folk har nu fortalt mig, at det vil være bedst at flytte
>bedet i efteråret.....er det det....(når nu jorden er så tør)?

Jeg gik jo ud fra at det var hele landet som havde fået regn - sådan går
det jo når man holder sig hjemme hele sommeren

Hvis ikke i har fået regn, så vent til det igen kommer. Det kan godt
lade sig gøre alligevel, men så skal du selv sørge for vandet, og det er
altså både nemmere og bedre med det som kommer ovenfra.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Lau

Dato : 02-08-03 21:50

> [...]
> lade sig gøre alligevel, men så skal du selv sørge for vandet, og det er
> altså både nemmere og bedre med det som kommer ovenfra.

Mange tak for hjælpen.

Ann