Måling af egen vandboring?
Fra : Stefan

Dato : 27-07-03 00:29

Hej

Vi overvejer at købe et hus på landet Huset har egen vandboring og jeg
ville høre om der er nogle der har et bud på hvad en test af vandet koster
at få lavet.

Mvh

Stefan R. Jacobsen

Fra : zigge

Dato : 27-07-03 06:18

"Stefan" <stefware@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi overvejer at købe et hus på landet Huset har egen vandboring og jeg
> ville høre om der er nogle der har et bud på hvad en test af vandet koster

ca. 400,- for den lille prøve og 2000,- for den store.

//zigge

Fra : Stefan

Dato : 27-07-03 10:32

Tak for hjælpen.

/Stef

Fra : zigge

Dato : 27-07-03 18:27

> Tak for hjælpen.

Ingen årsag.

Det burde være muligt at kræve at der forelå en vandprøve når man skal
overtage et hus, men det er svjv. ikke tilfældet. Men hvis i kommer så langt
at i vil til at købe, så kan i jo tage forbehold for vandkvaliteten i
slutseddelen og forlange en prøve. Det er ikke mere end rimeligt, da en ny
boring eller tilslutning til offentligt vandværk kan være meget
bekosteligt...

Mvh
//zigge

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 27-07-03 19:26

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> Det burde være muligt at kræve at der forelå en vandprøve når man skal
> overtage et hus, men det er svjv. ikke tilfældet.

Du mener at det burde være et lovkrav - eller?

For ellers kan man jo kræve hvad man vil. Da vi købte vores ejendom, blev
købsaftalen betinget af, at ejendommens boring overholdte kravende til
drikkevandskvalitet. Sælger foranstaltede derfor straks en uvildig analyse.

En vandkvalitetsanalyse bør ikke være noget lovkrav ved ejendomshandler. Vi
har mere end rigelig lovgivning her i Danmark. Det vi trænger til, er noget
rutine i at klare forskellige ting selv.

/ Erik Rudbeck

Fra : zigge

Dato : 27-07-03 20:19

"Erik Rudbeck" <sorry@no.mails> wrote in message

> "zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> Du mener at det burde være et lovkrav - eller?

Jow - det var egentligt tanken. Men du har ret, der er ligeligt lovtyrani i
forvejen.

> [...]
> købsaftalen betinget af, at ejendommens boring overholdte kravende til
> drikkevandskvalitet. Sælger foranstaltede derfor straks en uvildig

Så ovenstående er en bedre løsning, frivilligt og hvad jeg foreslog i det
tidligere indlæg, da der ikke er lovkrav (endnu :-/ )

Mvh
//zigge

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 27-07-03 21:55

zigge skriver:

> Det burde være muligt at kræve at der forelå en vandprøve når man skal
> overtage et hus, men det er svjv. ikke tilfældet.

Flere og flere kommuner kræver en vandanalyse med jævne mellemrum,
typisk hvert 5. år. Derfor vil man fremover kunne komme ud for, at der
er en analyse, der måske kun er et par år gammel. Da det er godt nok for
kommunen, er det vel også godt nok for en evt. ny ejer. Dog, jo nyere
analysen er, jo længere tid er der, til man selv skal betale den næste.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 27-07-03 20:56

> ca. 400,- for den lille prøve og 2000,- for den store.
>
> //zigge

Venligst hvor? - Vi vil gerne have testet vandet fra vores brønd i Sverige.

VH Birgitte

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 27-07-03 21:51

"Birgitte Abkjær" skriver:

> Venligst hvor? - Vi vil gerne have testet vandet fra vores brønd i Sverige.

Så vil jeg nok foreslå, at du bruger et svensk laboratorie. De fleste
danske laboratorier opererer med en pris for vandanalysen og en pris
oveni for prøveudtagningen. De vil nok stejle, hvis de skal køre over
Øresundbroen for at udtage prøven. Analysen har ingen værdi, hvis man
selv udtager den, for man kan jo komme til at forurene med alt muligt,
hvis man ikke ved, hvordan det skal gøres.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 28-07-03 06:17

> [...]
> selv udtager den, for man kan jo komme til at forurene med alt muligt,
> hvis man ikke ved, hvordan det skal gøres.

Det er pærelet, og åbenbart bare en måde at tjene nogle ekstra penge på.

Lad vandet rende i 10 minutter(mere eller mindre, afhængig af anlæggets
størelse).
Skru proppen af bægret.
Hold bægret ind under vandet og lad det rende over.
Skru proppen på.
Og lad være med at røre ved noget indvendigt i bægret.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 04-08-03 07:59

"Philip Oest Møller" skriver:

> [...]
> Hold bægret ind under vandet og lad det rende over.
> Skru proppen på.
> Og lad være med at røre ved noget indvendigt i bægret.

Nogenlunde sådan, men flaskens åbning og vandhanen bør også lige svides
af med et spritblus eller lignende. Desuden er der også spørgsmålet om
man kan holde vandet køligt indtil det når frem til laboratoriet. Men
jeg fik vidst ikke gjort hovedpointen tydelig nok: hvis kommunen beder
en om at få lavet en analyse, vil de aldrig acceptere en prøve, som
ejeren selv har udtaget og sendt til laboratoriet med posten.
Laboratoriet står jo bl.a. inde for, at prøven er taget det rigtige
sted.

Og undskyld svaret kommer så sent, men ferien...

Fra : zigge

Dato : 27-07-03 22:16

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message

> Venligst hvor? - Vi vil gerne have testet vandet fra vores brønd i
Sverige.

Steins Laboratorie laver dem.
Men den skal tages rigtigt, specielt hvis du vil have testet for pesticider
mm. Det er dog ret enkelt og gøres ved at tage vand fra en hane på selve
vandværket efter det har løbet i et stykke tid. For at undgå at der kommer
mikrober i vandet er det vigtigt at man først åbner den lille dunk lige før
vandet tappes og at man ikke berøre proppen indvendigt. Dunken fyldes til
vandet flyder over og proppen skrues fast på igen.
Jeg vil tro at du kan få tilsendt en dunk fra Steins til formålet, og så
selv udtage prøven. Det er som sagt enkelt nok at gøre selv.

Mvh
//zigge

Fra : Stefan

Dato : 28-07-03 20:45

Der foreligger også måling, jeg tænkte mere på i fremtiden.

/Stef

Fra : Hodja fra Pjort

Dato : 31-07-03 13:33

>ca. 400,- for den lille prøve og
>2000,- for den store.
>
>//zigge

Hej

Hvad måles i den lille og den store?

MVH Jon

Fra : zigge

Dato : 31-07-03 15:10

"Hodja fra Pjort" <hodja@pjort.dk> wrote in message

> Hej
>
> Hvad måles i den lille og den store?

De grundlæggende ting, såsom nitrat og colibakterier måles i "den lille".
Ved "den store" testes også for udvalgte pesticider.

Mvh
//zigge