Rønnebær.
Fra : Hanne

Dato : 25-07-03 08:19

Hej dk.fritid.hus-og-have
Måske ikke den rette gruppe,men jeg prøver.

Når jeg gerne vil prøve at lave rønnebærgele` og skal have indsamlet
bær(ikke dyrket, men vildt voksende træer), bliver jeg meget i tvivl,
hvilken bær det skal være, jeg har set meget røde bær og flest orange bær,
er der nogen af dem der er giftig?

Håber nogen kan hjælpe.
Venlig hilsen
Hanne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-07-03 08:41

"Hanne" <fritid-hund@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> hvilken bær det skal være, jeg har set meget røde bær og flest orange
bær,

Rønnebær kan være forskellige fra træ til træ; jeg har to i haven med hver
sin bærfarve.
Generelt bliver de rødere, jo mere modne.

> er der nogen af dem der er giftig?

Ikke hvis det ER rønnebær.

Et tip: Jeg plejer at koge rønnebærrene i æblejuice; det er nemmere end at
skulle samle æbler.

Hilsen Inger

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-07-03 19:45

> [...]
> bær(ikke dyrket, men vildt voksende træer), bliver jeg meget i tvivl,
> hvilken bær det skal være, jeg har set meget røde bær og flest orange

Bær fra Seljerøn er orange og ligner rønnebær
en del. Ingen er dem er giftige.
Men det er nok røn med forskellig modningsgrad
du har set.
Ca. 10% rønnebær i gele giver en meget fin smag -
er der for meget bliver det let for bittert. Det kan
anbefales af prøve med rønnebær.

Per A. Hansen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-07-03 20:46

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ca. 10% rønnebær i gele giver en meget fin smag -
> er der for meget bliver det let for bittert. Det kan
> anbefales af prøve med rønnebær.

Vil det sige, at ren rønnebærgele bliver for bitter? De sku' jo være ret
sure, siger ræven.
Er det noget med, at de helst skal have haft frost, før man bruger dem?

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-07-03 07:51

"Poul Erik Jørgensen" <poul.erik@NNNweb.de> skrev i en meddelelse

> Vil det sige, at ren rønnebærgele bliver for bitter? De sku' jo være ret
> sure, siger ræven.

Ja, de skal blandes med æbler.
Tørsleffs grønne syltebog siger halvt af hver + 4 dl vand pr. kg. frugt -
jeg koger rønnebærrene i æblejuice (både nemmere og billigere end æbler), så
meget juice, at de er dækket; det passer fint. Det gør til gengæld, at der
skal bruges geleringspulver, da juicen ikke kan stivne af sig selv.

Min rønnebærgele:
- en spand godt modne rønnebær, befriet for blade og grove stilke
- så meget æblejuice, at det dækker (når rønnebærrene er kommet i kog og kan
trykkes ned i juicen)
Koges, til de safter godt - vel en 20 - 30 min.

Mens rønnebærrene koger, vasker du glassene af og stiller dem i ovnen ved
100 grader - så er de helt rene, og de springer ikke, når du hælder den
varme gele i dem.
Antal glas: Den færdige gelemængde svarer nogenlunde til den mængde
æblejuice, du har brugt - måske lidt mere.
Hæld kun et par dl gele i hvert glas, så stivner det bedre.
Hvis du har låg til glassene, koges de i vand, når de skal bruges.

Rønnebærrene hældes op i et klæde (f.eks. et gammelt pudebetræk eller tyndt
viskestykke eller en stofble - det bliver aldrig pænt igen), og står til AL
saften er ude, det varer nogle timer, evt. til næste dag.
Kog saften med 1 kg. sukker pr liter saft. Brug gelepulver efter anvisningen
på posen.
Lad det ikke bulderkoge, men simre. Tag gryden af pladen 3 gange og fjern
den skum, der dannes på overfladen - det er "urenheder", der gør gleen
uklar.
Lav en geleprøve: hæld nogle dråber på en tallerken, det skal blive stift,
når det er koldt. Hvis det ikke stivner, skal det koge lidt længere eller
tilsættes mere syltepulver.
Dæk med et rent viskestykke og lad det køle af.
Når geleen er kølet helt af, bindes glassene til med syltepapir, eller
skruelågene skrues fast på.

> Er det noget med, at de helst skal have haft frost, før man bruger dem?

Iflg. Tørsleff kan frosten fjerne en del af bitterstoffet, men det aftager i
takt med, at bærrene bliver mere modne, og bitterheden mildnes jo også med
brug af æbler/æblejuice.
Jeg har aldrig lagt rønnebær i fryseren før brug - og skal man vente på
natrulig frost, er der vist ingen rønnebær tilbage på træerne.

God fornøjelse
Hilsen Inger

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-07-03 16:48

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

.... en om jeg så må sige grydeklar opskrift.
Tak for indlægget!

Poul Erik

Fra : Hanne

Dato : 26-07-03 19:54

Og jeg vil sige mange tak for hurtig svar, og tak for de
gode oplysninger. samt opskriften, så lykkes det nok, for mig i år.
Jeg får nok ikke vrøvl med ræven, for han mener jo de er sure

Med venlig hilsen
Hanne.