Opbevaring af roser...?
Fra : Kristina Høeg

Dato : 24-07-03 22:03

Jeg har lige fået to roser (David Austin) i fødselsdagsgave. Så vidt jeg ved
bør disse først plantes til efteråret, men hvordan opbevarer jeg dem indtil
da? De står begge i store plasticpotter med jord og gødning. Den ene er i
fuld gang med at blomstre (rigtig flot og duftende!!!!). Skal de stå ude
eller inde. I skygge eller sol. Koldt eller varmt??? De skal efter planen
plantes på sydsiden af huset op mod husmuren. Er det for kraftig sol for
roser...?
Som I nok kan læse er jeg ret ny haveejer, så alle tips tages imod med
kyshånd....!
På forhånd tak
Kristina

P.S. Jeg har i forvejen en David Austin rose på sydsiden af huset, men dens
blade er fuldstændig gennemhullet! Hvem gør det, og skal der sprøjtes (ved
godt det er et fy-ord) eller andet...?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-03 17:45

On Thu, 24 Jul 2003 23:02:51 +0200, "Kristina Høeg"
<andrea@NOTnypost.dk> wrote:

> [...]
>eller inde. I skygge eller sol. Koldt eller varmt??? De skal efter planen

Hvis du har fået dem hjem, så få dem plantet med det samme.
Normalt planter man mest om foråret og efteråret. Men i en potte skal
rosen have vand så godt som hver dag. Hvis du planter den ud på
blivestedet, så skal du, som vejret er lige for tiden, slet ikke vande.
Og dine roser vil blive betydeligt pænere af at komme ud i jorden i
forhold til at stå i de potter.

>plantes på sydsiden af huset op mod husmuren. Er det for kraftig sol for
>roser...?

Det skal nok gå. Måske skal der vandes lidt ekstra hvis det er et sted
der bliver meget tørt (og det gør der jo nok...). Roser bliver pænest
hvis de ikek mangler vand og gødning.

>P.S. Jeg har i forvejen en David Austin rose på sydsiden af huset, men dens
>blade er fuldstændig gennemhullet! Hvem gør det, og skal der sprøjtes (ved
>godt det er et fy-ord) eller andet...?

Det kan være cikader, det kan også være noget svampesygdom, det er lidt
svært at sige uden at se planten. Begge dele kan man sprøjte imod, men
det gør jo ikke bladene hele. Vejret på det sidste har været lidt hårdt
mod roser syntes jeg. Mine er i hvert fald heller ikke så pæne som de
plejer.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mari

Dato : 27-07-03 01:37

"Kristina Høeg" <andrea@NOTnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg ved
> bør disse først plantes til efteråret, men hvordan opbevarer jeg dem

Når du har den nu - så skal du plante den NU

Grav et plantehul, der er 60 x 60 cm. for at løsne jorden i dens
vokseareal. Placer rosen, så podestedet er allermindst 10 cm.
under jordoverfladen, når du har fyldt jord omkring den.
Rosen kan nærmest ikke plantes for dybt, af hensyn til
frost og udtørring.

Efterlad en lille fordybning omkring planten, så vande-vand
ikke løber væk - og vand den med mellemrum indtil den har
etableret sig. Læg evt. også noget pyntebark omkring den, som
holder på fugtigheden.

Jeg har roser på min sydside - og min erfaring er, at de
gerne vil have en overbrusning en gang imellem - om aftenen. Det
holder mine rosers løv pænt og grønt.

/Mari