Thuja hæk
Fra : Carsten

Dato : 24-07-03 21:54

Hej i Forum.
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der vil være
behjælpelig med at svare på. Vi har sidste år købt et lille nedlagt
landbrug, hvor haven mildest talt var en mindre urskov. Vi har nu fået det
hele op, og vil gerne plante hæk. Vi bor rimeligt åbent på vestkysten, så
hækken skal være en robust een af slagsen, og skal kunne tåle det salt der
kommer fra vesterhavet (8 km til havet). Vi har spekuleret på en thuja, og
mit ene spørgsmål går på, om en thuja hæk, kan klare det vind og vejr der er
på vestkysten. Vi vil gerne gøre det rimeligt billigt med hækken da der er
mange meter der skal beplantes. Kan vi lykkes med selv at plante frøene
(evt. forplante dem i drivhus), eller er det bedst at købe små planter hos
en planteskole - vejrliget taget i betragtning. Er der ellers nogen, der har
andre forslag til, hvilken hæk vi kan benytte?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-07-03 08:09

Carsten wrote:

> [...]
> en planteskole - vejrliget taget i betragtning. Er der ellers nogen, der har
> andre forslag til, hvilken hæk vi kan benytte?

Jeg ville fore slå bjergfyr. Dem kan i nok selv samle frø af og så på stedet.
Idet hele taget skal I plante det samme naboen og ikke
som nogen overkloge siger på internettet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-03 17:40

On Thu, 24 Jul 2003 22:53:59 +0200, "Carsten" <try.to@guess.who> wrote:

> [...]
>på vestkysten. Vi vil gerne gøre det rimeligt billigt med hækken da der er

Thuja er nok ikke det rigtige valg. De bliver nemt brune og kedelige når
de står et sted med meget vind.

En ligusterhæk var nok bedre, den kan i hvert fald klare en del vind, og
den er jo også delvis stedsegrøn.

Ellers kan naur og hvidtjørn også bruges. Sikkert også bøg.

> [...]
>en planteskole - vejrliget taget i betragtning. Er der ellers nogen, der har
>andre forslag til, hvilken hæk vi kan benytte?

Man kan godt selv lave hækthuja, men så vidt jeg husker er de planter
man køber 3 år gamle. Dvs. hvis i selv sår dem går der mindst 3 år inden
i har noget som bare minder om en hæk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten

Dato : 25-07-03 19:42