Herregårdssten
Fra : Rusaas

Dato : 24-07-03 17:24

Jeg skal have lavet en terrasse på 45m^2 med skåret herregårdssten. Jeg har
ringet rundt til forskellige byggemarkeder og fået forskellige priser, fra
98kr til 145 kr per m^2 inklusiv moms og levering for brunmix. Jeg har en
mistanke om at prisforskellen skyldes forskellige producenter. IBF er vist
de dyreste, unicon lidt billigere og skagen beton billigst.

1) Er der nogen der har en holdning/mening om kvalitet, farveægthed for de
forskellige mærker.
2) Er der nogen der kan give nogen kommentarer til hvordan de forskellige
sten ser ud efter nogle år,
gråmix, brunmix og sort. En af dem jeg talte med fra rådede gråmix
fordi de efter kort tid kommer til at
se ud som alm. grå der er noget billigere, så det var smartere at købe
de grå.
3) Nogen der ved hvor herregårdssten i en ordentlig kvalitet er billigst at
købe, (transport kan jo være en
udgift der skal tages hensyn til, så helst det billigste sted i
nordjylland.

På forhånd tak og enhver kommentar er velkommen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-03 20:33

On Thu, 24 Jul 2003 18:24:15 +0200, in dk.fritid.hus-og-have you wrote:

> [...]
>de dyreste, unicon lidt billigere og skagen beton billigst.
>
>1) Er der nogen der har en holdning/mening om kvalitet, farveægthed for de

IBF er nok dem som holder bedst.
At dømme ud fra billeder og udstillinger i byggemarkeder, så syntes jeg
også at farverne i Unicon er lidt for .. skrappe. De passer i hvert fald
ikke lige til min smag. Der syntes jeg at IBF er lidt bedre afstemt
efter hinanden.

> [...]
>fordi de efter kort tid kommer til at
> se ud som alm. grå der er noget billigere, så det var smartere at købe

På mit arbejde er der en stor udstilling af IBF-sten (lavet dengang det
hed SF-sten, men SF-sten er blevet overtaget af IBF). De holder farven
rigtig godt, også overfladen ser stadig fin ud.
Og det gælder både gråmix, brunmix og sort. Men de sorte syntes jeg
bliver lidt lysere for hvert år, men det er ikke meget.

>3) Nogen der ved hvor herregårdssten i en ordentlig kvalitet er billigst at
>købe, (transport kan jo være en
> udgift der skal tages hensyn til, så helst det billigste sted i
>nordjylland.

Nordjylland, så er det nok Skagen beton. Min egen terasse
(http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/8/) er lavet af sten fra
Skagen Beton. Slåede, gråmix med skiferpræg. De mørkegrå er ikke ret
mørke i forhold til de lysegrå, men jeg er nu alligevel glad for det
blev gråmix i stedet for rent grå. Det giver altså lidt mere liv i det.
Nogle steder kunne det så have været pænt med kanter af sorte sten.

http://www.gartneriet.dk