Hvad er det sorte for enden af grenene?
Fra : Robert Eriksen

Dato : 24-07-03 16:41

Hej gruppe.

Jeg opdagede lige noget mærkeligt på sådan en træ-agtig høj bladfyldt
ting [1] jeg har stående ude foran min hoveddør. Nogle af grenene er
fyldt med små sorte knopper for enden.

Jeg har ikke noget digital kamera så jeg har istedet klippet en gren af
og scannet den. Resultatet ligger i dk.binaer under samme subject.

Er det meget slemt? Er det ligegyldigt? Er det noget jeg bør gøre noget
ved, og i så fald, hvad?
Det skal lige siges der kravler en del myrer rundt i træet også, men så
vidt jeg ved spiser myrer ikke blade(?).

/Robert
[1]
Nej, jeg er absolut ikke gartner.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-07-03 16:55

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Er det meget slemt? Er det ligegyldigt? Er det noget jeg bør gøre noget
> ved, og i så fald, hvad?

Uden at have set det er jeg sikker på, det er bladlus.
Du kan skylle/spule dem af med vandslangen.
De yderste skudspidser kan blive svækket og bladene krøllede, men lusene er
ikke dødelige.

> Det skal lige siges der kravler en del myrer rundt i træet også, men så
> vidt jeg ved spiser myrer ikke blade(?).

Nej, men de "malker" bladlusene for en sødlig væske - holder dem nærmest som
husdyr.

Hilsen Inger

Fra : Mogens

Dato : 24-07-03 17:16

On Thu, 24 Jul 2003 17:40:39 +0200, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

> [...]
>Det skal lige siges der kravler en del myrer rundt i træet også, men så
>vidt jeg ved spiser myrer ikke blade(?).

Hej

Det er bladlus, som der er rigtigt mange af lige nu, pga. det
varme og tørre vejr. De suger saft fra de nyeste og blødeste
skud på busken. Det er derfor du finder dem yderst på
grenene.

Jeg tvivler på at de kan tage livet af busken, men kønt er
det jo ikke. Hvis du vil bekæmpe dem, så kan du købe
insektsæbe som sprayes på, eller du kan lave det selv
ved at blande en sjat brun sæbe, en sjat sprit og så
vand i en forstøverflaske. Det dræber lusene og så kan
du spule dem væk næste dag.

Du kan også nøjes med at spule busken, men de gange
jeg har forsøgt at nøjes med den metode har det ikke
hjulpet ret meget. De hænger godt ved, de lus.

mvh Mogens

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 24-07-03 21:23

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse
> On Thu, 24 Jul 2003 17:40:39 +0200, Robert Eriksen
> <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:
> Jeg tvivler på at de kan tage livet af busken, men kønt er
> det jo ikke.

Busken er - så vidt jeg kan se - en såkaldt uægte jasmin (Philadelphus). De
har det med sorte bladlus. Disse kan muligvis deformere kvistene, hvilket
ofte ses ved solbær og ribs. Men det anfægter ikke busken.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 24-07-03 21:52

Poul Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> har det med sorte bladlus. Disse kan muligvis deformere kvistene, hvilket
> ofte ses ved solbær og ribs. Men det anfægter ikke busken.

Det kan godt være det er sådan en jasmin. Hvis en jasmin altså kan blive
omkring 2-3 meter høj.

Men den skal alligevel snart klippes til, så der tager jeg og får
klippet det værste fra i samme omgang og så må jeg få fat i noget af det
der insektsæbe.

Tak for svarene

/Robert

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 25-07-03 20:47

> Det kan godt være det er sådan en jasmin. Hvis en jasmin altså kan
> blive omkring 2-3 meter høj.

Ork ja.

> Men den skal alligevel snart klippes til, så der tager jeg og får
> klippet det værste fra i samme omgang og så må jeg få fat i noget af
> det der insektsæbe.

Ærlig talt. Det med sæben er spild af penge. Lusene forsvinder af sig selv.

PEJ