gær i septitank
Fra : Bo Andersen

Dato : 24-07-03 13:48

jeg har hørt at hvis jeg putter gær i min septiktank, vil det "sparke" den
lidt igang igen. Jeg har nemlig lidt problemer med at den vil "tage fra".
Er det rigtigt eller er det en gammel and?
Hvis det er rigtigt hvor meget vil I så anbefale at jeg putter i?
vh
Bo

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-07-03 14:25

> [...]
> Er det rigtigt eller er det en gammel and?
> Hvis det er rigtigt hvor meget vil I så anbefale at jeg putter i?

En død fugl el.lign. er glimrende til at starte processen i en ny tank. Så
det virker måske også med en lidt "død" tank.

Hvis du putter for meget gær i, kommer hele indholdet op. Men om det hjælper
det ved jeg ikke.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 24-07-03 17:06

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En død fugl el.lign. er glimrende til at starte processen i en ny
> tank. Så det virker måske også med en lidt "død" tank.

Mon ikke det skal være en stor en?
Jeg har hørt "en død kat". Så hvis naboen kat kommer forbi, såhhh ...

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-07-03 20:40

> Mon ikke det skal være en stor en?
> Jeg har hørt "en død kat". Så hvis naboen kat kommer forbi, såhhh ...

Jeg tænkte på en solsort eller en due måske, dem er der ingen der vil
savne(duerne).

Jeg mener/tror ikke det er størelsen på dyret der er afgørende, men snarerer
hvilke bakterier og lign. der følger med det døde dyr.

Nu er jeg blevet nysgerrig så jeg spørger i dk.videnskab.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-03 19:02

On Thu, 24 Jul 2003 14:47:51 +0200, "Bo Andersen" <hojben@SOLSORTc.dk>
wrote:

> [...]
>Er det rigtigt eller er det en gammel and?
>Hvis det er rigtigt hvor meget vil I så anbefale at jeg putter i?

Jeg har hørt at det skulle være godt at smide tykmælk i.

Men man hører jo så meget...

http://www.gartneriet.dk

Fra : HHIST

Dato : 25-07-03 05:18

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Jeg har hørt at det skulle være godt at smide tykmælk i.
>
> Men man hører jo så meget...

> http://www.gartneriet.dk

Det i har hørt er gammel overtro.Det eneste som hjælper er tømning, og
opfyldning med rent vand.
Det er for øvrigt et lovkrav at det bliver gjort mindst en gang årligt.

MVH
Finn
Kloakmester

Fra : Keld Nygaard

Dato : 25-07-03 14:13

> [...]
> opfyldning med rent vand.
> Det er for øvrigt et lovkrav at det bliver gjort mindst en gang årligt.

Vrøvl...

Hvis processen i tanken er gået i stå vil det hjælpe at få nogle anarobe
bakterier der ned. Det kan f.eks. gøres ved at blande vand, sukker og gær
(F.eks. 10 liter / 2 kg / 100 g) og lade det stå i en spand med et løst låg
i en dags tid inden det hældes i toilettet.

Hvis tanken ikke vil tage fra, kan det også være fordi et af de "T"-formede
rør i tanken er stoppet. Når du piller låget af tanken, bør du kunne se 2
små rør. Pirk en pind igennem dem (De er vel ca. 50 cm lange) for at fjerne
en eventuel prop.

mvh
Nygaard

Fra : Hauge

Dato : 25-07-03 18:08

Hejsa

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> wrote in message
> Det er for øvrigt et lovkrav at det bliver gjort mindst en gang årligt.

Det må du fortælle Århus kommune, de tømmer kun min hvert andet år

Mvh Hauge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-07-03 19:29

> Det må du fortælle Århus kommune, de tømmer kun min hvert andet år
>
> Mvh Hauge

Uden at kende de specifikke regler. Så er det bestemt ikke sikkert, at fordi
kommunen, amt eller stat gør et eller andet, at det så følger love og
regler.

Men jeg kan da nævne at der i "SBI Anvisning 185 Afløbsinstallationer" står
der under vedligeholdelse af septictank:
"Størrelsen af det mekaniske renseanlæg(septictank) er fastlagt ud fra den
forudsætning, at de tømmes en gang om året ved helårshuse og sjældnere ved
fritidshuse."

Det forstår jeg sådan, at hvis anlægget er dimensioneret efter normal skik
og brug, så skal det tømmes en gang om året.

Fra : Peter Sørensen

Dato : 31-07-03 22:19

In article <bfrssr$53a$1@sunsite.dk>, Philip2022@hotmail.com says...

> [...]
>
> Det forstår jeg sådan, at hvis anlægget er dimensioneret efter normal skik
> og brug, så skal det tømmes en gang om året.

Ja, men det er ikke det samme som det er et lovkrav at det tømmes 1 gang
pr. år.
Forstiller man sig at der flytter en single ind i et familie hus
dimensioneret til 4-5 personer, er det nok ikke nødvendigt at tømme
tanken hvert år.

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-08-03 09:04

> Ja, men det er ikke det samme som det er et lovkrav at det tømmes 1 gang
> pr. år.

Det påstår jeg heller ikke. Jeg skriver om, hvad der anbefales i statens
egne puplikationer ved almindelig brug (bemærk ordet "Anvisning").

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-07-03 19:49

"Bo Andersen" <hojben@SOLSORTc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det rigtigt eller er det en gammel and?
> Hvis det er rigtigt hvor meget vil I så anbefale at jeg putter i?

Du har det samme spørgsmål i dk.videnskab.
Som du kan se er der flere, der har hørt
om en død fugl - gærceller dør i septictanken.
Årsagen til en død septictank er uden tvivl at
der anvendes skyllemiddel, der kan indeholde
bakteriedræbende stoffer, så uanset, hvad du
bruger vil den ikke komme til at fungere efter
hensigten, men skal suges op med jævne mellemrum.

Septictankens tid er forbi med de moderne kemikalier,
der anvendes i husholdningen.

Per A. Hansen