Beklædning af underjordisk sokkel ved kæld~
Fra : Carsten Kring

Dato : 23-07-03 22:18

Hej!

Når der rigtig kommer vand fra oven, og mine tagrender ikke er renset
ordentligt trænger der vand ind i min kælder gennem jorden og soklen.
Kælderen er godt nok kun garage og værksted, men fugt er jo noget skidt...

I forbindelse med at jeg skal til at lave en ny fortrappe fra garageplan og
op til fordøren, vil jeg grave soklen fri og gøre den "vandtæt". Jeg skal
alligevel have en mand med en rendegraver i sving. I samme omgang lægger vi
også et drænrør ned for at være helt sikker.

Se billede her til illustration:
http://kring.jqdata.dk/webalbum/Aaret%20i%20billeder/2003/Uge%2018/slides/03
0504_175027_1.JPG

Jeg har dog nogle spørgsmål:

- Hvad hedder det materiale den skal beklædes med, og hvad koster det ca.
pr. m2?
- Evt. link til leverandørs webside, så jeg kan "se det for mig".
- Hvordan gøres materialet fast og med hvor mange "søm" pr. m2? Jeg går
udfra, at jorden kommer til at holde godt på materialet
- Er det i orden at lægge lerjord op mod materialet, eller skal det være
sand?
- Hvordan afsluttes det oppe ved "jordkanten", jeg går udfra at der skal
inddækkes?
- Skal selve sokkelvæggen prepareres inden påsætning af materialet? Pudses?
- Andre gode hints?

På forhånd tak...

mvh/Carsten

Fra : Carsten Kring

Dato : 23-07-03 23:47

Kortere link til billedet:
http://makeashorterlink.com/?S47C21E55

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-07-03 09:26

> [...]
vi
> også et drænrør ned for at være helt sikker.

Der er intet i vejen for at lægge et overflade dræn. Men et dræn nederst ved
fundamentet kan være risikabelt, da du risikere at ændre ved funderings
forholdene. Kontakt en sagkyndig inden du lægger dræn i bunden. Du skrev
ikke hvor du ville placere drænet, så nu er det nævnt.

Der findes et produkt der hedder Platon, som kan bruges både på taget under
tørv, og ned langs fundamnentet. Det fastgøres kun over jorden (eller et par
cm under, kønt er det jo ikke!!) med nogle søm og klodser der passer i
hullerne og så en vandnæse hele vejen på toppen så der ikke render vand ind
bag pladen

Se mere her:

http://www.ef1386.dk/projekter/ERFA/Platon_montering.pdf
http://www.bd.dk/pdf/entrepre/8_01.pdf

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : HHIST

Dato : 25-07-03 05:36

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Med træ hilsen
> Philip Oest Møller
>

>Skal drænet være noget værd skal det lægges ca 30 cm under kældergulvet.
Funderingsmessigt er det ikke noget problem da sokklen er minimum 40 cm
under, med mindre huset er så gammelt at det ikke er funderet.
Og her er vi tilbage omkring 1920. Eller tidligere. Det største problem Kan
være at finde en afløbsmulighed.
Du kan risikere at det er nødvendigt med en pumpebrønd.

Det skal lige nævnes, at såfremt drænet skal være lovligt, skal det før
etablering godkendes af teknisk forvaltning. Og udføres af en AUT
Kloakmester.

MVH
Kloakmester Finn

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-07-03 07:34

> [...]
>
> Det skal lige nævnes, at såfremt drænet skal være lovligt, skal det før
> etablering godkendes af teknisk forvaltning. Og udføres af en AUT

Det er ikke andet end nogle uger siden jeg blev belært, at huse der er
funderet i meget lerholdig jord, kan få sætnings skader ved drænering i
bunden af fundamentet og dermed udtørring af lerjorden. Men det er da kun
fint, hvis det ikke er tilfældet. Og som nævnt tidliger, så få en sagkyndig
ud og vurder det aktuelle problem.

Fra : HHIST

Dato : 25-07-03 12:49

> [...]
> bunden af fundamentet og dermed udtørring af lerjorden. Men det er da kun
> fint, hvis det ikke er tilfældet. Og som nævnt tidliger, så få en

Problemet omkring lerjord kan opstå hvis man dræner uder underkant sokkel,
men kun hvis en del af bygningen står på postglacialt fedtsprækket ler, og
en anden del af bygningen ikke gør.
Man har problemet i Fredericias Nordøst kvarter hvor en del boligblokke står
således.

Med kloakmester hilsen
Finn

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-07-03 19:17

> [...]
> en anden del af bygningen ikke gør.
> Man har problemet i Fredericias Nordøst kvarter hvor en del boligblokke

Så er jeg med.