Beskæring af træ
Fra : Lene Pedersen

Dato : 23-07-03 20:48

Hejsa NG.

Jeg købte for 3 år siden et Ambratræ. Det var dengang ca. 80 cm højt.
Ambratræet skulle have den fordel at det har et utroligt flot brunt løv hen
på sensommeren og efteråret, og er kendt for barkens farve og overflade.
I er sådan nogle dygtige havefolk herinde, så jeg kunne godt tænke mig at
vide hvordan jeg beskærer mit træ. Det er nu ca. 170 cm højt, og de første
sidegrene sidder ca. 20 cm fra jorden. Jeg synes osse at det har 2 toppe,
men jeg aner ikke om jeg kan skære den ene top af, uden at det bliver
misdannet at se på.

Hvad gør jeg ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-03 09:18

On Wed, 23 Jul 2003 21:47:50 +0200, "Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>sidegrene sidder ca. 20 cm fra jorden. Jeg synes osse at det har 2 toppe,
>men jeg aner ikke om jeg kan skære den ene top af, uden at det bliver

Det er lidt svært at svare på når man ikke kan se træet.....

Start f.eks med at stamme det lidt op, altså klippe de nederste grene
af.

Det med toppen klares nok bedst når det har smidt bladene. Så stiller du
dig 3-4 meter fra træet og prøver at forestille dig hvordan det vil se
ud hvis du fjerner den ene top. Ser det ud til at blive ved med at være
rimeligt i formen selv om den kommer væk, så finder du saksen frem og
klipper. Måske skal der samtidig fjernes et par grene på modsatte side
for at holde en pæn form.

Hver gang du har klippet et par grene af, så gå et stykke væk fra træet
og se om det stadig ser pænt ud og hvilke grene som måske skal klippes
næste gang.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lene Pedersen

Dato : 24-07-03 10:14

> Det er lidt svært at svare på når man ikke kan se træet.....
>
> Start f.eks med at stamme det lidt op, altså klippe de nederste grene
> af.

Jeg tror de nederste grene er på tykkelse med en god blyant - skal de
bare klippes af med en alm. grensaks så ?? og hvor tæt på stammen
skal det gøres ? Risikerer jeg at der kan gå svamp eller noget andet
utøj i "såret"?

> Det med toppen klares nok bedst når det har smidt bladene.
Er det generelt at man først klipper når løbet er faldet af ???

> [...]
>
> Hver gang du har klippet et par grene af, så gå et stykke væk fra træet
> og se om det stadig ser pænt ud og hvilke grene som måske skal klippes

Tak for rådene anyway

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-03 18:59

On Thu, 24 Jul 2003 11:13:31 +0200, "Lene Pedersen" <Lopa@tdcadsl.dk>
wrote:

>hen

<klip>

> [...]
>bare klippes af med en alm. grensaks så ?? og hvor tæt på stammen
>skal det gøres ? Risikerer jeg at der kan gå svamp eller noget andet

Ja, bare brug en alm. grensaks. Der hvor grenen sidder på stammen sidder
der - formentlig - en lille "krave" om grenen. Denne krave må ikke
beskadiges, men der skal klippes helt tæt på den. Der må ikke sidde en
stump gren tilbage, sådan en stump kan der lettere gå svamp i.
Hvis bare man får klippet helt tæt til kraven, så vil den i løbet af
kort tid lukke såret. (Kort tid i denne forbindelse er et par år

>Er det generelt at man først klipper når løbet er faldet af ???

Nja.. De fleste træer klarer beskæringen bedre hvis man klipper om
sommeren. Der har de mere overskud til at lukke sårene. Men der er
generelt ikke problemer i at beskære om vinteren. Til gengæld er det
langt nemmere at se hvilke grene der skal væk når træet samtidig skla
beholde en pæn facon. (I hvert fald for uøvede).

>Så stiller du

>Tak for rådene anyway

Det er bare at klø på. Der skal klippes meget forkert for at træet ikke
kommer til at se pænt ud igen - i løbet af nogle år

http://www.gartneriet.dk