Gem JPEG som fil ved klik...
Fra : Mads Pedersen

Dato : 04-04-01 17:21

Hvordan kan jeg lave et link som DOWNLOADER et billede til brugerens
harddisk (altså en 'gem som' dialogbox) istedet for at åbne det i
browseren???

vh,

// Mads
--------------------------------------
Site news 16-03-2001: New photos online in the Freestyle People, Freestyle
Places and Digital Dreams exhibitions. Mmmmmm...
Go check it out @ If thine eye offend thee... http://imv.au.dk/~mads/

Fra : Mads Pedersen

Dato : 04-04-01 17:28

in article B6F11676.1CAA7%mads@imv.au.dk, Mads Pedersen at mads@imv.au.dk
wrote on 04/04/01 18:20:

> Hvordan kan jeg lave et link som DOWNLOADER et billede til brugerens
> harddisk (altså en 'gem som' dialogbox) istedet for at åbne det i
> browseren???
.... og altså med VENSTRE museknap og ikks pakket som f.eks. zip!

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-04-01 19:52

Wed, 04 Apr 2001 18:27:58 +0200, skrev Mads Pedersen
<mads@imv.au.dk>:

>... og altså med VENSTRE museknap og ikks pakket som f.eks. zip!

Kan ikke lade sig gøre, kun hvis du kunne ændre i brugerens
Windowsopsætning.

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Christian Doeleman

Dato : 04-04-01 20:29

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Kan ikke lade sig gøre, kun hvis du kunne ændre i brugerens
> Windowsopsætning.

Er du nu sikker Knud?
Prøv følgende adresse: http://www.doeleman.dk/test/image.jpg (testet med
IE5.5)

Det kan godt lade sig gøre, hvis du har adgang til PHP.
Se http://www.faqts.com/knowledge_base/view.phtml/aid/141/fid/59

Med venlig hilsen
Christian Doeleman

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-04-01 11:32

"Christian Doeleman" <usenet@nospam.doeleman.dk> writes:

> Er du nu sikker Knud?
> Prøv følgende adresse: http://www.doeleman.dk/test/image.jpg (testet med
> IE5.5)

I Opera giver det en skærm med tilfældige tegn. Og
application/force-download er såvidt jeg kan se ikke en registreret
mime-type.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-04-01 12:52

"Christian Doeleman" <usenet@nospam.doeleman.dk> writes:

> Prøv følgende adresse: http://www.doeleman.dk/test/image.jpg (testet med
> IE5.5)

Det giver en skærm med tilfældige tegn i Opera 5.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-04-01 20:48

On Wed, 04 Apr 2001 20:52:17 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Kan ikke lade sig gøre, kun hvis du kunne ændre i brugerens
>Windowsopsætning.

Det er nu Content-type: der jf. HTTP-standarden fortæller, hvad man
får tilbage. MSIE vælger i nogle tilfælde at gætte ud fra indholdet,
men man kan være lidt heldig at sætte en content-type, der force'r en
download igang (omend det kun vil virke i nogle tilfælde med nogle
filtyper).

Det kræver så typisk at man har adgang til selv at sende HTTP-headers
afsted.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-04-01 21:46

Wed, 04 Apr 2001 21:48:11 +0200, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>Det kræver så typisk at man har adgang til selv at sende HTTP-headers
>afsted.

Og jeg går ud fra i mit svar, at det er alm. mennesker som mig, som
ikke har adgang til sådan noget eller bruger noget serverside.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 04-04-01 21:57

On Wed, 04 Apr 2001 22:45:59 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Og jeg går ud fra i mit svar, at det er alm. mennesker som mig, som
>ikke har adgang til sådan noget eller bruger noget serverside.

Almindelige mennesker er så vidt jeg ved velkomne til at bruge
eksempelvis http://www.whitehat.dk.

Angående koden er der sikkert nogle venlige mennesker der vil hjælpe
de "almindelige mennesker" godt på vej.

mvh Andreas

Fra : Christian Doeleman

Dato : 04-04-01 22:16

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:
> Og jeg går ud fra i mit svar, at det er alm. mennesker som mig, som
> ikke har adgang til sådan noget eller bruger noget serverside.

Hov, hov, vi er også almindelige mennesker

Derudover er der vel usædvanligt i at have adgang til serverside-scripting.
Desuden, ligger Mads' domæne, http://www.doubleloop.dk, sandsynligvis på et
Apache server med mulighed for PHP.

Koden til tricket kan ses på http://php.net/header

Med venlig hilsen
Christian Doeleman

Fra : Anders Nielsen

Dato : 04-04-01 23:20

Kan man ikke gøre det bare med HTML eller ASP eller.. anything else than PHP
? :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-04-01 07:11

On Thu, 5 Apr 2001 00:20:06 +0200, "Anders Nielsen"
<mail@andersnielsen.dk> wrote:

>Kan man ikke gøre det bare med HTML eller ASP eller.. anything else than PHP
>? :)

ASP er serverside, så her har du en mulighed. Kig fx på:
http://www.activeserverpages.dk/iishelp/iis/htm/asp/intr67ol.htm

Så en løsning i stil med:
<% Response.ContentType = "application/force-download" %>
.... og bagefter noget ASP-snask til at include .jpg-filen.

Af hensyn til det filnavn, browseren vælger til download, bør man lave
sit link til .asp-filen i stil med:

http://www.domæne.dk/smidbilledetilbage.asp?falskfilnavn=badeland.jpg

(fut: dk.edb.internet.webdesign.serverside)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-04-01 00:14

Wed, 4 Apr 2001 23:15:36 +0200, skrev "Christian Doeleman"
<usenet@nospam.doeleman.dk>:

>Hov, hov, vi er også almindelige mennesker

Sjovt bare, der ikke er kommet frem med muliheden før, for det har
været et jævnligt stillet spørgsmål, det samme må jo gøre sig gældende
for *.pdf, *.doc og *.xls, hvor det ofte ønskes, at det skal
downloades og ikke åbnes.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-04-01 07:34

in article 9ag33l$8g5$1@sunsite.dk, Christian Doeleman at
usenet@nospam.doeleman.dk wrote on 04/04/01 23:15:

> Derudover er der vel usædvanligt i at have adgang til serverside-scripting.
> Desuden, ligger Mads' domæne, http://www.doubleloop.dk, sandsynligvis på et
> Apache server med mulighed for PHP.

Tak for de mange svar. Mit domæne ligger ganske rigtigt på en Apache server
hvor jeg i hvert fald kan få php ved at betale for det. I det her tilfælde
er jeg imidlertid ude efter en løsning som fungerer i ren html/javascrpt.
Men det lyder ikke som om det kan lade sig gøre. ;-(

Men jeg gemmer link'ene til php løsingen - det kan nemlig sagtens være at
jeg får brug for den senere.

vh,

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
--------------------------------------

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-04-01 19:26

Mads Pedersen <mads@imv.au.dk> wrote in <B6F1DE82.1CB04%mads@imv.au.dk>:

> [...]
>tilfælde er jeg imidlertid ude efter en løsning som fungerer i ren
>html/javascrpt. Men det lyder ikke som om det kan lade sig gøre. ;-(

det må da kunne lade sig gøre med javascript ... kan man ikke sende Content-
type headers med det ?

--
Se med når beboerne drikker mere Tequila - lige om lidt. (BigBrother)

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk