MS Windows
briani 27239
Hvad er NTFS?
Fra : bb

Dato : 06-08-03 01:47

Jeg har hørt at det er et FAT system ligesom FAT16/FAT32. Men hvordan for
man det til at køre under Windows 98se. Jeg har 20 GB HDD så jeg går udfra
at jeg kunne få gavn af det hvis det kunne lade sig gøre.

Johs

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-03 01:59

"bb" <muingaza@yahoo.com> skrev :

>Jeg har hørt at det er et FAT system ligesom FAT16/FAT32. Men hvordan for
>man det til at køre under Windows 98se. Jeg har 20 GB HDD så jeg går udfra
>at jeg kunne få gavn af det hvis det kunne lade sig gøre.

Win 98 kan ikke bruges med ntfs.

Den største fordel er at man på NT-systemer kan få større
sikkerhed ved begrænsning i brugeres rettigheder ved
installationer, adgang til filer og mapper.
--
Knud

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 06-08-03 15:45

"bb" <muingaza@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at det er et FAT system ligesom FAT16/FAT32. Men hvordan for

Nej, det er et filsystem ligesom FAT16/FAT32 osv.

> man det til at køre under Windows 98se. Jeg har 20 GB HDD så jeg går udfra
> at jeg kunne få gavn af det hvis det kunne lade sig gøre.

Det får du ikke til at køre, Win9x kan ikke køre NTFS.

Hvad er det du ønsker at opnå? Win98se kan da godt køre med 20 GB HD.

/Brian

Fra : bb

Dato : 06-08-03 18:18

Brian R. Jensen <brjensen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det får du ikke til at køre, Win9x kan ikke køre NTFS.
>
> Hvad er det du ønsker at opnå? Win98se kan da godt køre med 20 GB HD.

Gælder det også hvis jeg opgradere til 40 GB?

Johs

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-08-03 18:21

bb wrote:
> Gælder det også hvis jeg opgradere til 40 GB?

Ja...

--
Martin K

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-08-03 20:36

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja...

Jeg har kørt med en 80GB disk i Win98SE uden problemer.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-03 23:35

"bb" <muingaza@yahoo.com> skrev :

>Gælder det også hvis jeg opgradere til 40 GB?

Fat 32 kan håndtere op til en Terabyte, så vidt jeg husker, det
er 1024 GB.
--
Knud

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 07-08-03 07:59

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Fat 32 kan håndtere op til en Terabyte, så vidt jeg husker, det
> er 1024 GB.

Jep - men Microsoft har indbygget en forhindring i Win2k og WinXP således at
man ikke kan formatere drev over 32 GB i FAT32, og man må skifte til deres
andet format NTFS. Men den nye Windows Longhorn der burde komme i slutningen
af 2004 eller starten af 2005, bliver et nyt filsystem introduceret:
WinFS...

--
Martin K

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-08-03 08:12

-klip-
> [...]
at
> man ikke kan formatere drev over 32 GB i FAT32, og man må skifte til deres
-klip-

Det har jeg nu ikke oplevet at man ikke kunne, jeg har da formatteret en del
diske på over 32 Gb i FAT32 uden problemer. Måske kan XP Home ikke, har ikke
arbejdet med den, men XP Pro kan i hvert fald.

---- Laziter ----
Everyone loves victory.
laziter@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Fra : Edmund

Dato : 07-08-03 15:30

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> en del diske på over 32 Gb i FAT32 uden problemer. Måske kan XP Home
> ikke, har ikke arbejdet med den, men XP Pro kan i hvert fald.

Og du har ikke delt diskene op i partitioner af 32GB

Under selve installationen af XP home og XP pro og Win2000 kan det ikke
lade sig gøre skriver Microsoft.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B314463

Min XP home kan heller ikke, efter en installation

--
Mvh Edmund

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 07-08-03 15:52

Edmund wrote:

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B314463
>
> Min XP home kan heller ikke, efter en installation

Brug en installations diskette fra Win ME

Mikkel

Fra : arc@na

Dato : 07-08-03 22:38

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgamebox.net> wrote in

> Det har jeg nu ikke oplevet at man ikke kunne, jeg har da formatteret
> en del diske på over 32 Gb i FAT32 uden problemer. Måske kan XP Home
> ikke, har ikke arbejdet med den, men XP Pro kan i hvert fald.

Når jeg "spiller install" på nye maskiner med store diske (>40 GB), booter
jeg som regel op fra en Win98-bootdisk og FDISK'er og formatterer derfra
INDEN jeg installerer 2000/XP. Derefter starter jeg en DOS-prompt (Kør->
Cmd) og kører convert.exe. Når man så rebooter, bliver de drev, man har
specificeret, konverteret til NTFS. Keine Behändichkeit, nur Hexerei.

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-08-03 19:09

In dk.edb.system.ms-windows, arc@na <this.is@n.invalid.email.org>
says...
> [...]
> Cmd) og kører convert.exe. Når man så rebooter, bliver de drev, man har
> specificeret, konverteret til NTFS. Keine Behändichkeit, nur Hexerei.

Øhhh, hvorfor dog den omvej for at få NTFS?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : xxx@nowwhere.com

Dato : 07-08-03 13:16

On Thu, 7 Aug 2003 08:59:09 +0200, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote:

> [...]
>andet format NTFS. Men den nye Windows Longhorn der burde komme i slutningen
>af 2004 eller starten af 2005, bliver et nyt filsystem introduceret:

....og det passer så heller ikke - win2000 kan sagtens formatere mere
end 32 GB i FAT32 - f.eks. har jeg et drev på 63 GB.

mvh
Flemming

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-08-03 16:05

xxx@nowwhere.com wrote:
> ...og det passer så heller ikke - win2000 kan sagtens formatere mere
> end 32 GB i FAT32 - f.eks. har jeg et drev på 63 GB.

OK - formateret i Windows? Og hvilken anden påstand mener du så også er
forkert siden du skriver 'heller ikke'?

--
Martin K