Hjemme netværk
Fra : kim014

Dato : 10-08-03 12:23

Vi har 2 PCer som vi har forbundet i switch, og som kan gå på internettet
samtidigt, men jeg vil gerne lave så man kan sende fil fra den ene til den
anden.
Jeg har samme arbejdsgruppenavn på computerne og IP adresse er sat til
automatisk , men jeg ved godt at der er noget jeg mangler ved bare ikke
hvad, nogen som har et letforstålig bud ?? Mvh. Kim

Fra : SH

Dato : 10-08-03 12:29

Mange gange gør det det hele lidt nemmere at installere IPX/SPX protokollen
også.. Og så selvfølgelig aktiver "fil og udskriftsdeling"...

SH

Fra : kim014

Dato : 10-08-03 12:38

"SH" <mr_bubbi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mange gange gør det det hele lidt nemmere at installere IPX/SPX
protokollen
> også.. Og så selvfølgelig aktiver "fil og udskriftsdeling"...

Hvor finder jeg IPX/SPX protokollen??
Hvor aktiverer jeg "fil og udskriftsdeling"... Jeg er lidt newbee på
området
Vil det så virke er der andet der skal gøres hvis jeg skal se den anden
komputers harddisk og overføre filer???
Mvh. Kim

Fra : SH

Dato : 10-08-03 12:55

> [...]
> området
> Vil det så virke er der andet der skal gøres hvis jeg skal se den anden

Du går ind i kontrolpanel, netværksindstillinger, vælger egenskaber for
LAN-forbindelse , trykker på installer, vælger protokol og så skulle der
gerne stå en med IPX..

Fil og udskriftsdeling vælger du samme sted bare under Tjeneste i stedet for
Protokol...

Det sidste du så skal gøre er at højre-klikke på det drev eller den mappe du
vil dele og så vælge "deling"..

Det er lidt svært at forklare men håber du kan bruge det til noget.. Ellers
er du velkommen til at spørge igen...

SH

Fra : Sigbjørn Brun

Dato : 10-08-03 19:50

IPX er fullstendig unødvendig.
Fil og udskrifsdeling er tilstrekkelig. Dessuten kan det være OK å dele ut
(share) harddisker

Fra : jens

Dato : 10-08-03 22:22

> [...]

> automatisk , men jeg ved godt at der er noget jeg mangler ved bare ikke
> hvad, nogen som har et letforstålig bud ??

Der er flere mulighedder........
En er ipx, som foreslået, men det giver nogle problemer med sikkerheden da
du deler filer på tilgængelige protokoller, og dermed Inettet med den
metode. med mindre du har energi til at holde xp maskiner fra at dele via
ip.
(Det kan du ikke da Defailt shares er delt via ip)

Denn eneste rigtige måde er en router istedet for den switch.........

Eller... del netforbindelsen gennem den ene maskine, så opnår du samme
effekt.

Mvh jens

Fra : kim014

Dato : 10-08-03 23:27

> Denn eneste rigtige måde er en router istedet for den switch.........
Jeg har en Speadstream 2601 Router før switch , kan den bruges? Jeg købte
først en 5 ports Router og efter snak med suporten, sagde han jeg skulle
bruge en switch istedet, fordi jeg havde TDC netexpress med speadstream 2601
til at dele forbindelsen med , og det kører også fint, men jeg synes det
kunne være sjovt om man kunne få forbindelse til den anden PC, og se hd.,

> Eller... del netforbindelsen gennem den ene maskine, så opnår du samme
> effekt.
>
> Mvh jens

Det vi skulle bruge det til var bare at kunne sende filer til hinanden en
gang imellem, kan man ikke bare afbryde forbindelsen når man har brugt den??

Fra : jens

Dato : 11-08-03 06:43

> [...]
> kunne være sjovt om man kunne få forbindelse til den anden PC, og se hd.,

Hvad er ipèrne på maskinerne. ?
(Start-kør / "cmd.exe", "ipconfig /all" )

Tdc er kendt for at dele public ipèr ud i forskellige net, hvorved et
hjemmenet spoleres.

> Det vi skulle bruge det til var bare at kunne sende filer til hinanden en
> gang imellem, kan man ikke bare afbryde forbindelsen når man har brugt
den??

Det får du ikke gjort mere end en gang, for at undgå at dele filer til
Inettet skal alle delinger lukkes, og flere andre ting ændres i
opsætningen.........

Kom med ipèrne på maskinerne, de afgør om denn 2601 kan bruges, men jeg
tvivler lidt når supporten siger der skal en switch til.
Tdc er også kendt for at give folk en router de ikke selv kan ændre i, men
den kan skiftes ud til en man kan ændre i........
Det er nu nok ikke nødvendigt i dit tilfælde, medmindre du vil køre noget
ftp eller webserver på egen maskine.
(billigste router idag, med 4 porte koster omkring 370kr.......)

Mvh Jens

Fra : Nicolaj Eie

Dato : 11-08-03 18:39

>Den eneste rigtige måde er en router istedet for den >switch.........

Du kan købe en UNEX switch hos TDC ADSL for omkring 800,00 kroner
(faktura) - der er plads til 4 computere ! !

Med venlig hilsen / yours sincerely

# Nicolaj Eie #

---

Fra : jens

Dato : 11-08-03 19:10

"Nicolaj Eie" <eie@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe en UNEX switch hos TDC ADSL for omkring 800,00 kroner
> (faktura) - der er plads til 4 computere ! !

Enten er det en meget dyr switch, eller også har du skrevet det du ikke
medte...
4 ports switche fås nemt til 170 - 300 kr, routere fra 370 og opad, men ikke
hos tdc...

Mvh Jens

Fra : kim014

Dato : 12-08-03 19:23

Jeg har en 5 ports Surecom switch , og den virker udmærket til at dele Adsl
forbindelsen til 2 computere.
Det andet med hjemme netværk tror jeg , at jeg dropper , er godt tilfreds
med at jeg kun kan dele internettet .
Tak for svarene Mvh. Kim

Fra : jens

Dato : 13-08-03 00:06

> [...]

> forbindelsen til 2 computere.
> Det andet med hjemme netværk tror jeg , at jeg dropper , er godt tilfreds

Sørg for en fornuftig sikkerhed på begge maskiner, de er begge direkte på
nettet jo.

Mvh Jens