Wlan med naboen???
Fra : Lomito

Dato : 06-08-03 21:33

Bor i et parcelhus, og har i den forbindelse snakket
med naboen om at dele en adsl via wireless, vil det
kunne lade sig gøre igennem 2 ydervægge plus diverse
indervægge? der vil være ca. 10 meter fra access point
til naboens hus, og hans maskine står i den anden ende
af det. Der skal "bare" være min 2mb inde ved naboen
så er det fint.
Kom med lidt gode råd.
Vil dette være nok eller? NetGear MA101GE og en NetGear MA101GE

Fra : Lars Grau

Dato : 06-08-03 22:07

Ja det kan måske godt lade sig gøre, men det er ikke helt lovligt, man må
ikke dele en internetforbindelse over "hækken", for hvis man gør det tager
man jo brødet fra en udbyder.

Mvh

Lars

Fra : Lomito

Dato : 06-08-03 22:20

Ved det godt

Fra : H_Luchter

Dato : 06-08-03 23:43

Nu er det jo ikke TDC eller andre udbydere, der skriver landets love...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-08-03 00:41

On Thu, 7 Aug 2003 00:43:04 +0200, "H_Luchter" <Lucrter@dk>
wrote:

> Nu er det jo ikke TDC eller andre udbydere, der skriver landets love...

Nej, men de sælger dig en ydelse, som de har ret til at opstille
nogle betingelser for.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-08-03 00:59

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej, men de sælger dig en ydelse, som de har ret til at opstille
> nogle betingelser for.
>
> -A
Det har du ret i. Men det er ikke lovbrud at bryde forpligtelserne i din
aftale med din udbyder - kun aftalebrud.

MVH
Mads

Fra : H_Luchter

Dato : 07-08-03 16:52

Ja da. Det er helt rigtigt.

> Nej, men de sælger dig en ydelse, som de har ret til at opstille
> nogle betingelser for.
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-08-03 00:31

Lars Grau wrote:
> Ja det kan måske godt lade sig gøre, men det er ikke helt lovligt, man må
> ikke dele en internetforbindelse over "hækken", for hvis man gør det tager
> man jo brødet fra en udbyder.

Det afhænger af din udbyders betingelser. Tiscali forbyder det ikke og
så vidt jeg ved er det også tilladt ved erhvervsprodukterne fra andre
udbydere.

MVH
Mads

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 08:33

Du siger at Tiscali ikke forbyder at man deler internetforbindelsen, med
andre.

Kan du dokumentere det?
Jeg har prøvet at kontakte Tiscali, men de er ikke til at komme igennem til
pr. telefon.
Desuden ved en support medarbejder sikkert ikke det fjerneste om den slags
juridiske spørgsmål.

vh

Jesper

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-08-03 14:07

Jesper wrote:
> [...]
> pr. telefon.
> Desuden ved en support medarbejder sikkert ikke det fjerneste om den slags

Jeg mener i hvert fald ikke at kunne finde nogen begrænsninger i:
http://www.tiscali.dk/help/adsl/terms/article.jsp?content=110903

Desuden kan jeg nævne at jeg er koblet op gennem en lokal ISP
(odense.kollegienet.dk) med 2500 brugere som benytter tiscali
adsl-linjer til de mindre prioriterede trafiktyper. Jeg ved de benytter
tiscalilinjer, og er ret sikker på at de gør det med tiscalis fulde accept.

MVH
Mads

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 07-08-03 01:22

Lomito skrev:

> [...]
> så er det fint.
> Kom med lidt gode råd.
> Vil dette være nok eller? NetGear MA101GE og en NetGear MA101GE

Du skal nok overveje at trække kabler til de 2 access points så de kan komme
tæt på hinanden, så burde det ikke vær et problem...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-08-03 00:37

Peter Sepstrup wrote:

> Du skal nok overveje at trække kabler til de 2 access points så de kan komme
> tæt på hinanden, så burde det ikke vær et problem...
Det er ikke access points - det er USB-netkort....

MVH
Mads

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-08-03 00:47

Lomito wrote:

> Vil dette være nok eller? NetGear MA101GE og en NetGear MA101GE

Hvis du ikke vil have flere end de 2 computere på jeres netværk og kan
leve med at den der stå i den ende hvor forbindelsen er skal stå tændt
er der tale om en løsning der nok vil virke og som er ret billig.
Hvis du vil undgå at den ene computer skal stå tændt, kan du skifte
dennes trådløse netkort ud med et access point eller en
accesspoint+router+switch-enhed.
Hvis du vil forberede dig på den eventualitet at du evt. ikke kan få
ordentlig forbindelse eller på et tidspunkt vil række lidt længere
(f.eks til naboens anden nabo) bør du kigge efter enheder med mulighed
for ekstern at skifte antennen ud. Dette ses dog ikke særligt ofte ved
netkort.
Hvis du vil have mere end en maskine koblet på i den ende hvor
internetforbindelsen der ikke evt. måtte stå et access point ville jeg
købe en "wireless ethernet client. Denne associerer så med access
pointet og deler forbindelsen med denne ud til alle enheder der
forbinder til den med normalt ethernet.

MVH
Mads

Fra : Jan Bachman

Dato : 07-08-03 12:32

>Kom med lidt gode råd.

Jeg vil foreslå et Access Point og en Bridge.
F.eks. Linksys WAP11 og WET11.

Det har fordele:
- forbindes til PC via alm. netstik/netkort.
- ingen drivere.
- kan placeres langt fra PC og dermed tættere ved hinanden (vindue til
vindue med nabo).

/Jan