Tanganika akvarie . . .
Fra : Jesper Buch

Dato : 09-08-03 17:55

Hej

Jeg går med planer om et tanganika avkarie. nærmere et 325 liters.

Har luret lidt på nettet og syns der er en del interessante Tropheus men
hvad kan man blande dem med og hvad er rimeligt i et 325 liters. Er
hverken interesseret i overflod eller bolche akvarie men 2 eller 3 arter
måske.

Regner med at lave en stenbaggrund og forskellige sten som kan give mulighed
for naturlige territorier men hvor stort er et typsik Tropheus eller f.eks.
et Neolamprologus multifaciatus territorie ?

Tropheus Moorii "Ilangi" eller Tropheus Sp. Red. "Moliro" eller Tropheus
Moorii Red Rainbow "Kantalambwa" sammen med den lille interessante
Neolamprologus multifaciatus .

Ville det kunne gå an og i hvilke antal ?

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 09-08-03 20:38

Hej Jesper

Jeg vil ikke foreslå dig at blande noget med tropheus... Det sku da lige
være et par maller... Jeg har selv Tropheus i et 325 liters, og pt. går der
2 flokke på ialt 20 fisk.. Alle unger... Det er Moliro og Ikola... Regner
med at ende op med en 15 stykker, da man altid skal regne med at måtte ofre
et antal hanner, således at der bliver 1 han pr 3-4 hunner....

Jeg blev opfordret til kun at have en art.. max 2, så jeg tog de 2 arter for
at skabe lidt farvespil....

Søg evt. efter mere info på www.cichlids.dk eller www.tanganikacichlider.dk
eller www.tropheus-siden.dk , som alle 3 er rigtig gode sider....

Har du spørgsmål til mig, så kan jeg kontaktes på icq: 21549053

mvh
Anders

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-08-03 21:12

> Jeg vil ikke foreslå dig at blande noget med tropheus... Det sku da lige
> være et par maller... Jeg har selv Tropheus i et 325 liters, og pt. går
der
> 2 flokke på ialt 20 fisk..

Jeg havde ikke tænkt mig mere end en lille flok Tropheus 1 han og 4 hunner
men, hvis man virkeligt ikke kan have andre arter bliver det jo lidt
sparsomt. Det er jo dyrt at købe 20 "og smide de 5 væk". Er det normal
praksis med Tropheus ? . . . kan man ikke bare købe 1 han og 4 hunner ?

Kender ikke rigtigt Tropheus men måske er deres natur interessant nok til at
bære hele akvariet alene.

Syns bare at Neolamprologus multifaciatus har en pudsig natur men de er
vidst ret hidsige.

Alle unger... Det er Moliro og Ikola... Regner
> med at ende op med en 15 stykker, da man altid skal regne med at måtte
ofre
> et antal hanner, således at der bliver 1 han pr 3-4 hunner....

Mener du finde den "bedste" han og sælge eller flytte de andre hanner ?

> Jeg blev opfordret til kun at have en art.. max 2, så jeg tog de 2 arter
for
> at skabe lidt farvespil....

Ja jeg havde også tænkt noget i den retning med den ene art som Tropheus og
så en anden Tanganika cichlide men alternativet er 2 Tropheus arter hvis man
virkeligt ikke kan have andre sammen med dem.

Coool

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 09-08-03 21:25

> [...]
> sparsomt. Det er jo dyrt at købe 20 "og smide de 5 væk". Er det normal
> praksis med Tropheus ? . . . kan man ikke bare købe 1 han og 4 hunner ?

5 er for lidt... det er en flokfisk, og de går i flokke af 10 og opefter i
deres naturlige omgivelser...

> Kender ikke rigtigt Tropheus men måske er deres natur interessant nok til
at
> bære hele akvariet alene.

Betsemt... Der findes ikke fisk med mere interessant adfær... Har man en
gang stiftet bekendskab med tropheus, så er man solgt....

> [...]
> ofre
>

> Mener du finde den "bedste" han og sælge eller flytte de andre hanner ?

Nemlig..... max 2-3 måske 4 hanner..

> [...]
man
> virkeligt ikke kan have andre sammen med dem.

Jow sikkert... Men tropheus kan være agressive, og så er det ikke smart at
have andre forstyrende elementer (bare min personlige mening)

Fra : Jesper Buch

Dato : 09-08-03 22:51

> Betsemt... Der findes ikke fisk med mere interessant adfær... Har man en
> gang stiftet bekendskab med tropheus, så er man solgt....

Ja det tror jeg også . . . . tror 10 fisk er passende og det behøver ikke
være de dyreste . . . der er jo mange flotte.

Men hvis jeg vælger 10 Tropheus skal det så være 10 af samme art eller kan
det f.eks være 5 af en og 5 af en anden ?

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 10-08-03 08:06

> [...]
>
> Men hvis jeg vælger 10 Tropheus skal det så være 10 af samme art eller kan
> det f.eks være 5 af en og 5 af en anden ?

Tjaa... Jeg ville ikkke gøre det, men det kan sikkert godt forsvares.. Det
kommer også helt an på hvilke 2 arter du gerne vil ha...

/Anders

Fra : Christian Hinløv

Dato : 10-08-03 21:33

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Moorii Red Rainbow "Kantalambwa" sammen med den lille interessante
> Neolamprologus multifaciatus .
>
> Ville det kunne gå an og i hvilke antal ?

Medmindre du har mange penge, så vil jeg ikke anbefale dig at starte med
ilangi, da den er temmelig pebret.

Jeg vil tro at det mest fornuftige du kan gøre er at købe en gruppe yngel på
30 stk(her vil nogle sikkert råbe at det er for meget og det kan man så
diskutere).
Når de så bliver større kan du rydde op i gruppen, så kun de flotteste
hanner+hunner for lov at blive.
Desværre er det også den mest kedelige løsning, da man godt kan blive træt
af at kigge på yngel.
Kig evt. også på www.maswa.dk
www.tropheusvest.dk
www.cichlidecentret.dk
efter priser på vildtfangne tropheus. Her ville en gruppe på 5.10 i mine
øjne passe fint til dit akvarie.
MEN jeg læste et sted på nettet at ens første gruppe tropheus skal man ikke
regne med overlever, så det er også dyrt. Og vildtfangne fisk er mere sarte
end opdrættede.

Sidst vil jeg også sige at til den størrelse akvarie skal du holde dig til
kun en art.
Måske kedeligt tænker du, men i mine øjne er der sq ikke noget flottere end
en hel tropheus gruppe af samme slags der svæver rundt i akvariet. Falder du
for tropheus, tror jeg også du vil påskønne det samme.

DO. er mine meninger.
Se gerne billeder af mine fisk på min hjemmeside. Har du spørgsmål så fang
mig på mail/messenger.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Jesper Buch

Dato : 10-08-03 21:50

> Medmindre du har mange penge, så vil jeg ikke anbefale dig at starte med
> ilangi, da den er temmelig pebret.

Ja det kan egentligt være hvilken somhelst Tropheus.

> Jeg vil tro at det mest fornuftige du kan gøre er at købe en gruppe yngel

> 30 stk(her vil nogle sikkert råbe at det er for meget og det kan man så
> diskutere).

30 er måske lige i overkanten, så er det jo igen dyrt.

> Når de så bliver større kan du rydde op i gruppen, så kun de flotteste
> hanner+hunner for lov at blive.
> Desværre er det også den mest kedelige løsning, da man godt kan blive træt
> af at kigge på yngel.

Jeg er ikke typen der bliver træt. Har f.eks. nogle scalarer der er 8 år og
en del andre ældre fisk, som jeg har haft i alle deres leve år. Har dog
aldrig haft Tanganika cichlider.

Yngel er fint med mig bare jeg ikke skal give 400 kr. stykket.

> Kig evt. også på www.maswa.dk
> www.tropheusvest.dk
> www.cichlidecentret.dk
> efter priser på vildtfangne tropheus. Her ville en gruppe på 5.10 i mine
> øjne passe fint til dit akvarie.

De skal ikek være vildt fanget.

> [...]
ikke
> regne med overlever, så det er også dyrt. Og vildtfangne fisk er mere

Ja.

> Sidst vil jeg også sige at til den størrelse akvarie skal du holde dig til
> kun en art.

Ja én art er fint . . .

Fra : Christian H

Dato : 11-08-03 09:33

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message news:<idyZa.49084$Kb2.2144701@news010.worldonline.dk>...

> Ja det kan egentligt være hvilken somhelst Tropheus.

Hvad mener du med dette?

> på
>
> 30 er måske lige i overkanten, så er det jo igen dyrt.

Hvis 1200 kr er dyrt for Tropheus, så skal du nok lade din kærlighed
falde på noget andet.

> Jeg er ikke typen der bliver træt. Har f.eks. nogle scalarer der er 8 år og
> en del andre ældre fisk, som jeg har haft i alle deres leve år. Har dog
> aldrig haft Tanganika cichlider.

Det er ikke det jeg mener. Måske jeg fik brugt et dårligt ordvalg.
Det er i mine øjne mere interessant at kigge på voksne tropheus end på
yngel.

> Yngel er fint med mig bare jeg ikke skal give 400 kr. stykket.

Hvor kommer den pris dog fra?

> De skal ikek være vildt fanget.

Fornuftigt.

> ikke
> sarte
>
> Ja.

> Ja én art er fint . . .

Goodie.

Christian

Fra : Jesper Buch

Dato : 11-08-03 10:29

> Hvis 1200 kr er dyrt for Tropheus, så skal du nok lade din kærlighed
> falde på noget andet.

Hvor har du fra at 1200 kr. skulle være dyrt ? det afhænger da helt af,
hvor mange fisk man får.

Fra : Christian H

Dato : 11-08-03 15:00

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message news:<fjJZa.49193$Kb2.2154804@news010.worldonline.dk>...

> Hvor har du fra at 1200 kr. skulle være dyrt ? det afhænger da helt af,
> hvor mange fisk man får.

Du læser som vinden blæser.
Det var 30 du snakkede om, og så selvfølgelig 30 jeg svarer på.

Jeg klipper:
"> 30 er måske lige i overkanten, så er det jo igen dyrt.

Hvis 1200 kr er dyrt for Tropheus, så skal du nok lade din kærlighed
falde på noget andet."

Og er 1200 dyrt for 30, så skal du nok ikke købe tropheus.

Men glem jeg prøvede at give dig en i mine øjne kvalificeret hjælp.
Det virker som du hellere vil diskutere med mig, end læse og forstå
hvad jeg skriver.

Christian

Fra : Jesper Buch

Dato : 11-08-03 15:42

> Jeg klipper:
> "> 30 er måske lige i overkanten, så er det jo igen dyrt.

glem "så er det jo igen dyrt."

Jeg mente at 30 stk var mange. om ikke 20 kunne gøre det ? Hvis man kan
finde unger til 40 kr. stykket som Anders skriver han har købt..

Jeg går jo ikke så meget op i om de er WF eller F1 eller hvad . . . eller om
de hedder "ilangi" eller noget andet.

> Det virker som du hellere vil diskutere med mig, end læse og forstå
> hvad jeg skriver.

Nej jeg hvade glemt det med de 1200 ;)