Reinstallere uden at afinstallere?
Fra : Jette

Dato : 09-08-03 17:19

Hej NG

Jeg er freebsd newbie og famler mig derfor lidt frem i blinde :-/

Da jeg første gang installerede courier-imap fik jeg denne fejl:
"Error: shared library "mysqlclient.10" does not exist"
Derudover installerede den en ny mysql ved siden af den allerede
eksisterende mysql40 ... eller dvs. den nåede kun at installere
mysql-klienten. Jeg afinstallerede denne klient igen (da jeg jo allerede har
én).

Jeg rettede derfor dette i courier-imaps Makefile:
LIB_DEPENDS+= mysqlclient.10:${PORTSDIR}/databases/mysql323-client
.... til ...
LIB_DEPENDS+= mysqlclient.10:${PORTSDIR}/databases/mysql40-client

Men jeg får stadig samme fejl:
"Error: shared library "mysqlclient.12" does not exist"

Jeg har slet ikke det library den nævner og jeg har en grum fornemmelse af,
at det er blevet slettet, da jeg afinstallerede den ekstra mysql klient.

Jeg forsøgte derfor at afinstallere mysql helt (både klienten og serveren)
for jeg tænkte at de manglende filer måske derved ville blive gendannet. Men
jeg får af vide at jeg ikke kan afinstallere fordi PHP afhænger af den.

Mit spørgsmål er derfor, om man kan lave en reinstallering af mysql, uden at
afinstallere den først? Dvs. hvor den installerer oveni den gamle og
gendanner evt. manglende filer?

Mvh. Jette

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 09-08-03 16:50

Jette wrote:
> Mit spørgsmål er derfor, om man kan lave en reinstallering af mysql, uden at
> afinstallere den først? Dvs. hvor den installerer oveni den gamle og
> gendanner evt. manglende filer?
>
> Mvh. Jette

Du kunne gå ind i mysql ports dir også skrive "make
-DFORCE_PKG_REGISTER install" så vil den geninstallere mysql.
Man kan også tvinge den, til at afinstallere en pakke med
"pkg_delete -f <pakke>"

Fra : Jette

Dato : 09-08-03 18:24

"Troels Vognbjerg" skrev:
> Du kunne gå ind i mysql ports dir også skrive "make
> -DFORCE_PKG_REGISTER install" så vil den geninstallere mysql.
> Man kan også tvinge den, til at afinstallere en pakke med
> "pkg_delete -f <pakke>"

Nu har jeg været i /usr/ports/databases/mysql40-server og køre
"make -DFORCE_PKG_REGISTER install"
Min pkg_info ser nu således ud:

mysql-client-4.0.13 Multithreaded SQL database (client)
mysql-client-4.0.14 Multithreaded SQL database (client)
mysql-server-4.0.13_1 Multithreaded SQL database (server)
mysql-server-4.0.14 Multithreaded SQL database (server)

Som du kan se har jeg nu 2 servere og 2 klienter... er det ikke forkert? Bør
der ikke kun være én af hver?

Mvh. Jette

Fra : Jette

Dato : 09-08-03 18:41

Vil lige tilføje at mysql fungerer på trods af, at der tilsyneladende er 2
og jeg har nu installeret courier-imap uden problemer ... jeg takker for
hjælpen

Men er der to mysql'er eller er det bare registreringen i pkg_info der viser
det?

Mvh. Jette

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 10-08-03 10:43

On 09/08-03 19.40, Jette wrote:
> [...]
> hjælpen
>
> Men er der to mysql'er eller er det bare registreringen i pkg_info der viser

Hej Jette.

Jeg er selv freeBSD newbie, men jeg har fundet stor lykke med
portupgrade og ports systemet... installer og laes portupgrade(8) og
pkgtools.conf(1)

Du bliver lykkeligere af det... eller noget :)

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are forced
by circumstances to meet.

Fra : Jette

Dato : 11-08-03 22:00

"Daniel Nielsen" skrev:
> Jeg er selv freeBSD newbie, men jeg har fundet stor lykke med
> portupgrade og ports systemet... installer og laes portupgrade(8) og
> pkgtools.conf(1)
>
> Du bliver lykkeligere af det... eller noget :)

Tak for tippet.. det vil jeg kigge på

Mvh. Jette

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 11-08-03 10:13

On Sat, 9 Aug 2003 19:40:38 +0200, Jette <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:
> [...]
> hjælpen
>
> Men er der to mysql'er eller er det bare registreringen i pkg_info der viser

check det med pkg_info -L hvor ting installeres. Det er muligt at man
kan have begge versioner inde samtidigt.

--
Jesper