dykker druknet
Fra : underwater.dk

Dato : 07-08-03 20:01

Druknet under dykning

Holstebro, torsdag /ritzau/

En 44-årig mand mistede torsdag livet under dykning ved et vrag ca. 50 meter
fra kysten ved Thyborøn i Vestjylland, oplyser politiet.

Han var sejlet ud sammen med sin bror, der blev i båden, mens han dykkede
ned til vraget. Efter ca. 20 minutter kom han op igen, men besluttede sig
for endnu en dykning.

På et tidspunkt syntes broderen, at der var gået for lang tid uden livstegn
fra den 44-årige, og han slog alarm til redningsstationen i Thyborøn.

Falck sendte en dykker ud til stedet, og han fandt kort efter den 44-årige
livløs ved vraget.

/ritzau/ 072039 CET AUG 03

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 07-08-03 20:46

Åh nej. Er det dybden der er 50 meter og hvilket vrag drejede det sig om?

Fra : Morten Dall

Dato : 07-08-03 22:32

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Åh nej. Er det dybden der er 50 meter og hvilket vrag drejede det sig om?

prøv lige at læse en gang til, som jeg læser det er det "50 meter fra
kysten" så nej vraget likker sikkert ikke på 50m

mvh Morten Dall

Fra : TJOR

Dato : 08-08-03 03:02

tragisk ulykke. Men hvor var hans makker?

Tjor

Fra : Nic

Dato : 08-08-03 10:24

> tragisk ulykke. Men hvor var hans makker?

Også min tanke.

Fra : Klaus Christensen

Dato : 08-08-03 21:57

Se http://www.tvmidtvest.dk/sw23.asp for yderligere.
Det er meget tragisk!

KC

Fra : max

Dato : 08-08-03 23:53

"Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Se http://www.tvmidtvest.dk/sw23.asp for yderligere.
> Det er meget tragisk!

Forfærdelig tragisk..
-max-

Fra : Alan Olsen

Dato : 09-08-03 10:02

Hej alle sammen

Jeg har lige set indlæget fra TV midtvest, og der er ingen tvivl om at det
er tragisk at en sportsdykker mister livet.

Jeg kan forstå på tråden at dette sket 50m fra kysten. og må dermed formode
at der max har være 10 m. dybt. ( Kender ikke forholdene i området).
Der er flere der har efterlyst hans makker, og måske kunne han have hjulpet,
måske ikke.
Men det der overrasker mig i debatten er at det lyder som om ingen af jer
dykker alene. Langt hovedparten af mine dyk på dybder ned til 10 m. er
alene, det er jeg garanteret ikke alene om.

Lad nu være med at gøre dykning mere farligt end det er.
Obduktionen vil vise om ulykken skyldes et ildebefindende, hvis dette er
tilfældet havde manden været i ligeså store vanskligheder på en motorvej.

Skal det til at være tvunget at have en med køre, for at køre på motorvej ?
Skal bilerne til at være forsynet med ekstra pedaler og rat ? Nej vel.

Der vil ske uheld, vi kan gøre meget for at undgå dette, men lad nu være med
at forpeste vores dejlige sport med "påbud" ( det tales der om i indslaget)
som mange ikke vil overholder.
For er "påbudet" først skabt så vil forsikringsselskaber hænge sig i
overtrædelsen af påbudet, istedet for at udbetale en evt. erstatning.

Det var ordene, fra en mand som planlægger en solodykning i morgen, mens min
kone og børn slikker sol og bader.

Mvh Alan

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-08-03 11:36

> [...]
> tilfældet havde manden været i ligeså store vanskligheder på en motorvej.

Det er jo rart at konstatere at der er blevet overtrådt en regel eller to,
det bekræfter at man selv er udødelig bare man overholder reglerne.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Kim Meineche

Dato : 09-08-03 18:02

Hej Alan!

Jeg kan kun give dig helt ret. Jeg ved jo du fotografere en del som
jeg selv og det er de færreste der gider ligge på de samme 5m2 i en
time og se på en macrofotograf, så jeg har også rigtig mange solodyk
(På steder jeg kender og har været mange gange før.) og jeg nyder det
i fulde drag.
Når jeg så tænker på, at der for et par år siden omkom 2 dykkere på
ca. 2m vand, så fortæller det mig, at der heller ikke er nogen garanti
for at overleve selvom man har en makker med.
Der kan helt sikkert være en masse sikkerhed i at have en makker med
(Jeg foretrækker det klart selv ved dybere vragdykning og i det hele
taget ved dykning i havet), men det er desværre også bevist flere
gange, at istedet for eet dødsfald, bliver der 2, fordi makkeren
bliver revet med. Det her handler vel også om hvordan man konfigurerer
sit udstyr, om man har rutine nok til at bruge det og sidst men ikke
mindst, at indse og acceptere at der er en risiko ved det vi foretager
os. Fuldstændig som der er det når vi sætter os bag ratte i vores
biler osv......Vi tror vi lever så sikkert (Nok fordi der er så
sjældent der egentlig sker noget ved det?) og derfor slår det så hårdt
når det så endelig sker.
Det er uden tvivl en meget tragisk ulykke og jeg kan kun udtrykke min
dybeste medfølelse overfor familen og vennerne.
Jeg kan ikke lade være at tænke på de ord jeg har fortalt mine
nærmeste: Hvis jeg dør med mit dykkerudstyr på ryggen så tænk på, at
jeg levede mens jeg døde og mens jeg var ifærd med det jeg holder
allermest af! Det kan lyde som en slidt floskel, men det passer!
Hvor er det typisk at politikere og andet "Godtfolk" kæfter op om
regler, påbud og forbud så snart der sker en ulykke. Se bare hvor
meget der bliver fokuseret på lastbil-trafikken for tiden.

Venligste hilsner fra Kim Meineche / www.photosub.dk

PS. Vi ses vel til DM i UV-foto!

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 09-08-03 19:22

Hej Kim og Alan

Indledningsvist vil jeg give Jer ret i man sagtens kan gennemføre en sikker
solodykning på en lav dybde, men bortset fra det er det I skriver nok noget
nær det værste ævl jeg nogensinde har læst.

For det første skriver Kim at en makker ikke er en garanti for redning og
henviser til en ulykke med 2 døde dykkere på 2 meters dybde. Jeg formoder at
du henviser til ulykken på Samsø. Ved du hvorfor de omkom? Jeg ved det ikke.
Der blev fremsat et hav af teorier her på nyhedsgruppen bl.a. om bakterier i
gamle flasker som kan udvikle sig under tryk. Men så vidt jeg ved fandt man
aldrig en konklusion. Jeg mener at det er direkte underlødigt at bruge det
som eksempel. Man kan for helvede da ikke forestille sig at en makkerredning
kikser på 2 meter vand. Der er du bare for langt ude. Jeg tror ikke på at
den ene makkers død er sket som følge af den anden makkers ulykke, men som
følge af et eller andet der har ramt dem begge. Min logik siger mig at det
må have været noget med luften selv om det ikke kan spores.

Så nævner Kim at det er bevist flere gange at den ene dykker trækker den
anden med i en fatal ulykke. Det må jeg medgive, selv om jeg synes at bevist
er et stærkt ord. Det er også bevist at et stort antal personer er omkommet
i bilulykker som følge af, at de er blevet fikseret i bilen af deres
sikkerhedssele. Skal vi så heller ikke køre med sikkerhedssele? I forhold
til antallet af ulykker hører du ikke ret tit om ulykker hvor
sikkerhedsselen har reddet en impliceret. Men det sker. Du hører heller ikke
ret tit om at en makker har reddet en dykker. F.eks vil det at sidde fast i
noget garn opfattes som værende udramatisk fordi makkeren jo er der til at
hjælpe. Hvad nu hvis han ikke havde været der? Så kunne det have været en
dødsulykke.

Alan bringer eksemplet med ildebefindende og trafikken. Det er et skidegodt
eksempel bare med modsat fortegn. Hvordan fanden skulle en i en bil kunne
hjælpe ved et ildebefindende? Omvendt er der flere eksempler på at en makker
har reddet en dykker til overfladen netop ved et ildebefindende. Og værre
endnu der er et hav af dødsulykker i overfladen, hvor man har været
overbevist om at man er på sikker grund, og derfor er dykkeren alene.

Jeres argumentation er simpelthen ude i hampen. I bruger det til at
legitimere over for Jer selv og Jeres omgivelser at I påtager Jer en ekstra
risiko. Det er muligt - endda sandsynligt - at den ekstra risiko er minimal.
Men den er der. Og da dykning i forvejen er en farlig fritidsbeskæftigelse
kan selv en minimal risikoforøgelse være fatal.

I må for Jer selv og i overensstemmelse med Jeres nærmest træffe en
beslutning om at det i gør forøger Jeres livskvalitet så meget at I er
villige til at påtage Jer den risiko der er ved at dykke og den ekstra
risiko der er ved at dykke alene. Men i skal ikke lyve for Jer selv og Jeres
omgivelser ved at pakke det ind i disse tåbelige argumenter.

Jeg ved godt at mindst en af guruerne nu melder sig på banen for at forklare
mig at han er så god en dykker så han dykker stort set altid alene. En
makker ville bare forøge hans risiko for en ulykke. Det er muligt det er
rigtigt for ham, men det gælder for langt de færreste af os.

Mvh
Michael Jensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-08-03 19:45

"Michael Ove Jensen" <michael.ove@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> følge af et eller andet der har ramt dem begge. Min logik siger mig at det
> må have været noget med luften selv om det ikke kan spores.

For interesserede kan søfartsstyrelsens ulykkesrapport læses på:
http://soefart.inforce.dk/graphics/synkron-library/sofartsstyrelsen/publikat
ioner/oke/ulykker_2001/Fritidsdykkerulykke_hvor_to_fritidsdykkere_omkom_unde
r_dykning_ved_Maarup_Havn_19082001.pdf

eller som makeashorterlink.com
http://makeashorterlink.com/?Y20F34A85

Allan Hansen

Fra : Alan Olsen

Dato : 09-08-03 22:15

Hej igen

Jeg er absolut ikke fortaler for at alle skal dykke solo. Det er et valg man
foretager, ligesom man selv vælger hvor man vil dykke.

Det jeg siger er bare at der er sket en tragisk ulykke, og nu begynder
sladderpressen at lugte øget avisomsætning. Vi skal ikke lade os gribe af
denne stemning og selv ende med at blive kanonføde.

Jeg er ked af at du ikke kan lide mine eksempler Michael. Du har også ret i
at makker princippet er svær at overføre i praksis til bilen, men dermed har
vi også accepteret den risiko. Og det er det der er det vigtige i den debat.
Det er at kende den risiko man løber, og en dykning 50 m fra kysten, måske
5- 10 m vand det bør ikke give problemer. At det gjorde det i dette tilfælde
er bare ærgerligt, men det skulle da nødig have den konsekvens at vi
risikerer at blive anmeldt til politiet hvis vi laver lidt "avanceret
badning".

At dykker drukner i overfladen skyldes somregl panik og mange panik ulykker
kunne have været undgået hvis folk kendte deres egen begrænsninger og hold
deres dykkerrutine og udstyr ved lige.
Personlig tror jeg at det er meget få dykker der er istand til at hjælpe en
anden der er gået i panik, på det tidspunkt er skaden sket, uanset om man
dykker alene eller med en makker.

Mht den kedelige ulykke på Samsø, så tror jeg da egentlig, (på baggrund af
raporten) at havde de dykke hver for sig så var der kun omkommet en dykker.
( De skulle selvfølgelig slet ikke have dykket.)

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 10-08-03 13:44

Hej Alan

Vi er meget enige om at panik er en af de væsentligste årsager til
dykkerulykker i overfladen, men jeg mener modsat dig at det netop er et
skidegodt eksempel på at det er godt at have en makker.

Panik opstår vel fordi man føler sig i en presset situation, som man føler
man ikke han overskue eller løse samtidig med at man bliver bange for
konsekvenserne. Bare det at der er en makker til stede kan gøre at man føler
sig mere tryg - det i sig selv kan gøre at man ikke går i panik. Der næst
kan man tale makkeren til ro og forklare hvordan situationen skal løses.
F.eks kan man forklare en udmattet dykker: nu gør du sådan og sådan, så
trækker jeg dig lidt af vejen ind mod stranden, når du er frisk svømmer du
lidt selv igen.

Med hensyn til redning af en dykker i panik under vand lærer man nogle
teknikker på Rescue Diver, så jeg vil sige når det går galt med en
redningsaktion under vand skyldes det 2 ting: manglende uddannelse og/eller
man glemmer man kan ikke redde makkeren hvis man selv er i en fare, man ikke
selv kan komme ud af.

Jeg er for så vidt enig i at vi ikke skal have lovregler på området. Folk må
gøre op med sig selv, hvad de kan inden for de evner de har og hvilke risici
de vil påtage sig. Jeg blev bare stødt over de elendige argumenter der blev
brugt for at give et alibi for at dykning uden makker (i visse situationer)
er OK.

Det er en forøgelse af risikoen. End of story.

mvh
Michael Jensen

Fra : Poul B-H

Dato : 09-08-03 22:37

Det er jo i sig selv et paradoks, at nogle vil have lavet regler, fordi der
er død en der ikke overholdt reglen om altid at dykke med makker !!!!

Hvorfor skal storebror staten bestemme alt ? Dykkeren der døde traf et
valg, og tog ansvaret for sine handlinger, det kan staten ikke gøre
alligevel.

Hvordan skulle han egentlig straffes for at have overtrådt et evt. forbud ?

Det er ret enestående her i RegelDanmark at dykkesporten har fået lov til at
udvikle sig og trives på frivillig basis, uden tåbelige (og som regel dyre)
indgreb fra staten. Lad os fortsætte med dette og stoppe hylekoret om forbud
og deslige, hver gang der sker noget tragisk.
Hvis nogen ønsker det, kan de jo dykke 4 mand sammen, på max. 8 meters dybde
med reb til overfladen og lade andre dykke ( og leve deres liv) som DE vil.

Poul B-H

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 10-08-03 10:05

Rolig nu! Så vidt jeg ved er der ikke nogen der har stillet konkrete forslag
om nye regler for fritids-/sportsdykning endnu. Ideer om nye regler kommer
jo altid op til overfladen i forbindelse med ulykker, det er ikke isoleret
til dykning, men det er yderst sjældent at der kommer noget konkret på
bordet og sikkert endnu mere sjældent at der kommer egentlig lovgivning.

Så hvad med at vente med diskussionen til at der er nogen der har stillet et
forslag, og det kunne da godt være en på nyhedsgruppen der foreslår noget,
vi så kunne diskuttere rimeligheden i.

Og som der er flere der allerede har nævnt er der jo regler på området, de
er bare ikke nedfældet i dansk lov, men sat af de organisationer der
organiserer dykkere. At man så ikke kan dømmes efter dem er jo en anden
ting, det gør dem lidt nemmere at bryde

Personligt mener jeg at vi allerede har de regler der er nødvendige. Regler
om test og trykprøvning er rimelige, ikke mindst af hensyn til andre der
kunne komme til håndtere/bruge grejet. Da dykning i sig selv ikke udgør en
risiko for andre, bør der ikke være krav om uddannelse før man hopper i
vandet, men der må gerne være regler om ansvar og evt. kontrol for dem der
slår sig op kommercielt (måske også ikke kommercielt???) som instruktører
eller lign.

Nikolaj Bech
Rødovre Sportdykker Klub (http://www.dykkerklub.dk)

- - - - - - - - - - - - -

Fra : JSC

Dato : 12-08-03 14:31

"underwater.dk" <info@underwater.dk> skrev i en meddelelse
> Druknet under dykning

Nedenstående er sakset fra SOK hjemmeside og det indikere at dykke var
gennemført som et linedyk - Hvilket bl.a. anvendes i f.eks CMAS regi og vist
også i stor stil ved erhvervsdykning. Så dykkeren har tilsyneladende ikke
nødvendigvis "overtrådt alle regler" som man kan få indtryk af når man læser
debatten.

/JSC

RAPPORT NR:217-03 FRA SØREDNINGSTJENESTEN
IVÆRKSAT:Den 7 AUG 03 klokken 1738

ANMELDER:Privat person

ÅRSAG:Manglende kontakt til dykker

OMRÅDE:Nordsøen ud for Thyborøn

DELTAGERE:SOK, Kattegats Marinedistrikt, RCC Karup, Flyvevåbnets
redningshelikopter, Falck, Holstebro politi og Thyborøn redningsstation

VARIGHED:2t 17min

HÆNDELSESFORLØB:SOK fik meddelelse om at der ikke mere var kontakt gennem en
line til en dykker. Flyvevåbnets redningshelikopter, Thyborøn
redningsstation, Falck og politi blev alarmeret. Manden blev fundet tæt ved
et vrag drivende livløs i vandet af dykkere fra Falck. Forsøg på
genoplivning gav intet resultat.

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 13-08-03 17:30

Ok lad os lige prøve den her :

Du står i en MC butik og der kommer en 16årrig dreng ind han vil have en
Yamaha 1300ccm med Turbo og lattergas han siger at han bare vil køre på den
på en privat vej og må godt for sin far....

"Sælger man udstyret" ? ? ? ?

Man kan ikke tage ansvar for hvad folk går ud og laver efter de har købt
udstyr af den ene eller anden slags, hvis han mener at han kan dykke uden
catifikat så lad dog manden !

Jeg har selv en kamerat som ville til at dykke så han købte alt udstyr og
mente at han ikke havde en skid at bruge et catifikat til ,jeg sage til ham
at jeg ikke dykket med folk uden catifikat ! han bliv lidt sur og mente at
jeg jo bare kunne lære ham det, men NEJ ! så efter et par uger hvor hans nye
udstye var ved at blivet støvet tog han et catifikat og sage bagefter at nu
ville han heller ikke dykke med folk uden catifikat . nej det er jo ikke så
nemt som det ser ud på TV ! :))

Mvh
K.L.Rasmussen