Manual til Concorde XAL?
Fra : Dan

Dato : 07-08-03 19:20

Hejsa,

Jeg er på udkig efter en manual til Concorde XAL.
Er der nogen, der ved, hvor man evt. kan downloade den i PDF-format eller
lignende?

mvh.,
Dan

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 12-08-03 21:02

> Jeg er på udkig efter en manual til Concorde XAL.
En manual til en standard XAL i bogform koster kr. 750 + moms hos en
Concorde (nu Navision) dealer.
Standard manualen er i 2 bind og tilsammen ca. 8 cm tyk.

En programmeringsmanual (Teknisk Reference & Programmering) til XAL koster
kr. 650 + moms. Også i bogform, i 2 bind og tilsammen ca. 5 cm. tyk.

>Er der nogen, der ved, hvor man evt. kan downloade den i PDF-format eller
lignende?

Med de priser tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre. Måske kan manualerne
købes som PDF fil.

Er der noget specielt, du skal have hjælp til?

mvh
Jørgen Rømming

Fra : Dan

Dato : 13-08-03 05:44

> Er der noget specielt, du skal have hjælp til?

Ja, jeg vil gerne finde ud af, hvordan man æmdre kolonnerne i
kassekladden?

I min XAL er der følgende kolonner i følgende rækkefølge:

Dato, bilag, type, konto, tekst, debet, kredit, momskode, modtype,
modkonto.

Jeg har set en meget bedre opstilling hos en kollega.
Hans opstilling var som følger:

Dato, bilag, tekst, konto, modkonto, debet, kredit, momskode, momsbeløb.

Jeg vil gerne have lavet min kassekladde om, så den ser lige sådan ud -
det virker mere logisk.

Kan du hjælpe?

mvh.,
Dan

Fra : Jørgen Rømming

Dato : 13-08-03 21:46

> Ja, jeg vil gerne finde ud af, hvordan man æmdre kolonnerne i
> kassekladden?

Gå ind i kassekladden

Tryk CTRL+ALT+F6 (i Windows udgaven). Nu hvert felt få små sorte firkanter
og numre.

Du kan ny flytte rundt på felterne med musen. Du klikker på et felt, du vil
have flyttet og trækker det rundt med musen. Du kan også udvide/mindske et
felt ved at trække i de sorte firkanter.

Du kan også ændret billedets størrelse ved at trække i kanten med musen.

Tryk F3 når du er færdig og forlad kassekladden med F3.

Svar JA ved spørgsmål om at gemme brugerrettelser til dette skærmbillede.

Hvis du fortryder (eller laver fejl), så gå ind i kassekladden igen og tryk
CTRL+F9. Svar JA til at slette brugerrettelser, og du vil nu have standard
billedet igen.

Denne procedure kan du også bruge på andre billeder.

mvh
Jørgen

P.S. Den opsætning, som du vil ændre til, gør at du vil få problemer med at
bruge debitor/kreditormodulerne. Du angiver nemlig modulet i feltet type,
dog er blank = finans.

Fra : Dan

Dato : 14-08-03 00:16

Mange tak for hjælpen