Folkekirken, Kongehuset og den manglende v~
Fra : Jens Birgersen Taarn~

Dato : 07-08-03 16:01

Det bliver spændende om et par år at se
en prædiken i folkekirken ledet af Biskop Keld Holm
(fortaler for etnisk og religiøs ligestilling,
i.e. nedlæggelse af det kristne værdisæt til
fordel for det miltikulturelle, "humanistiske"
værdisæt, i.e. f.eks. det muslimske værdisæt).

Måske skal Grosbøll også deltage, for at man sikrer
sig en ateismens stemme i Folkekirken. Ekstra sjovt
bliver det så når muslimen Qureshi (SF)
og Klaus Bondam (R) får sikret at transseksuelle
(se dagens Berlingske) får lov til at markere deres seksualitet,
som en naturlig ting i selve den kristne gudstjeneste.

Kongehuset er jo selvfølgelig kirkens øverste
repræsentant. Og her ved vi jo at prins Fredes primære
interesser er fissejagt, hurtige biler og ferierejser.
Et sådan åndeligt indspark må være lige hvad den
kristne kirke så har brug for - som modspil mod
vor materialistiske tid?
Prinsesse Mary kan jo få lov til at bestige prædikestolen
for at fortælle om sine seneste shopping fester
på skatteydernes regning. Eller skatteyderbetalte ferierejser til eksotiske
lande, hvor fattige kan varte hende op.

Eller måske skulle man bare lukke hele skidtet.
Folkekirke og Kongehus! Og så prøve at genopfriske hvad
samfund og kirke egentlig gik ud på.

JB.

Fra : Niels Peter

Dato : 07-08-03 16:19

Jens Birgersen Taarnby wrote:

> Og så prøve at genopfriske hvad
> samfund og kirke egentlig gik ud på.

Og hvad var det så lige, det var - undertrykkelse af alt, hvad der ikke
falder inden for den hellige, almindelige kernefamilie? En størrelse,
der i øvrigt endnu ikke var opfundet på Jesu tid ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 07-08-03 20:59

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Og hvad var det så lige, det var - undertrykkelse af alt, hvad der ikke
> falder inden for den hellige, almindelige kernefamilie? En størrelse,
> der i øvrigt endnu ikke var opfundet på Jesu tid ...

Handler juleevangeliet ikke om en kernefamilie på vej til folketælling?

Jeg kom meget i bedsteforældres hjem og mormor overnattede ofte hos os - så
var vi en storfamilie, ?

Kernefamilien el ikke noget der eksisterede i kun 1-2 generationer inden
skilsmisse-eksplosionen satte ind og eneforælderfamilier blev norm?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-08-03 01:42

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad var det så lige, det var - undertrykkelse af alt, hvad der ikke
> falder inden for den hellige, almindelige kernefamilie? En størrelse,
> der i øvrigt endnu ikke var opfundet på Jesu tid ...

Jesus dyrkede i hvert fald ikke dette princip...

Jeg skreg af grin da jeg på DR2 så "Goodness Gracious me" (aka. "Curry
Nam-nam"), hvor den frigjorte indiske søn erklærer sig kristen og den
stokkonservative indiske fader argumenterer "hardcore" for at Jesus -
ligesom ALT andet, han overhovedet har hørt om - er "indisk!"
Argumentationen lød:
"Grown man living with his mother? Don't know his father? No work? No wife
and children? Holy type? Hanging around with friends, getting drunk? He's
clearly Indian too!"

Jesus BURDE jo strengt taget være blevet gift i en ret ung alder og have
haft et par børn før Han fyldte 30...Jeg kan stadig ikke forstå at Han ikke
havde børn og familie. Det burde Han strengt taget have haft, Sin kultur
taget i betragtning...Medmindre han da "blev fritaget" som Naziræer, og som
"den førstefødte som skænkedes Herren?" Havde Han det privilegium, at Han
kunne studere Torah i stedet for at arbejde? Var Han en farisæerstuderende
som fik Sin personlige Åbenbaring ved at opsøge Johannes Døberen?

Mange af Hans udtalelser tyder netop på en prioritering af noget andet end
"kernefamilien".

Anders Peter Johnsen

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-08-03 01:47

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kunne studere Torah i stedet for at arbejde? Var Han en farisæerstuderende
> som fik Sin personlige Åbenbaring ved at opsøge Johannes Døberen?

Måske Jesus var Bøsse ?

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-08-03 11:01

"Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> Måske Jesus var Bøsse ?

Det var jo det Thorsen var ved at lave en film om, - med stærke
pornografiske indslag.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-08-03 12:41

> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> Det var jo det Thorsen var ved at lave en film om, - med stærke
> pornografiske indslag.

Ja, ideen har vist været fremført før, men Han var nu nok bare aseksuel. Der
findes nu engang mennesker som ikke har brug for et sexliv og som derfor
hverken er det ene eller andet.
På den anden side har der da været fremfør nogle ganske spændende teorier om
at Han i virkeligheden var gift med Maria Magdalene, hvilket også kunne
forklare hendes fremtrædende position blandt tilhængerne, men man kan heller
ikke eftervise denne myte. Ved siden af at være en del af sydfranske
Gralslegender bliver den endda også fortalt i filmen "Last Temptation of
Christ" med Willem Dafoe i hovedrollen. Den må jeg se een eller anden dag...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 12-08-03 17:57

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> "Thorkild Poulsen" <thor@softpartners.dk> wrote in message

> Det var jo det Thorsen var ved at lave en film om,

Nej. Jens Jørgen Thorsens fantasi rakte kun til heteroseksuelle orgier.

> - med stærke pornografiske indslag.

Det er til gengæld korrekt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-08-03 16:42

"Jens Birgersen Taarnby" <orange@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i.e. nedlæggelse af det kristne værdisæt til
> fordel for det miltikulturelle, "humanistiske"
> værdisæt, i.e. f.eks. det muslimske værdisæt).

Egentlig er der ikke noget besynderligt ved som dansk kristen at tro på
fælleshumanistiske principper, når Grundtvig havde doktrinen "Menneske
først, så kristen!" som skyldtes at han beskæftigede sig med et
Skabelsedomineret syn på mennesket: Det var trods alt skabt af Gud før
Syndefaldet, "et eksperiment i støv og ånd"...

> Måske skal Grosbøll også deltage, for at man sikrer
> sig en ateismens stemme i Folkekirken.

Det er problematisk hvis Kirken oprindeligt er betegnelsen for et samfund af
troende, når ikke troende, eller helt andeledes troende skal blande sig i
kirkedebatten. Det må da netop være overladt til de troende at definere
deres tro?

> [...]
> (se dagens Berlingske) får lov til at markere deres seksualitet,
> som en naturlig ting i selve den kristne gudstjeneste.

Det gælder også de to nævnte herrer.

> [...]
> for at fortælle om sine seneste shopping fester
> på skatteydernes regning. Eller skatteyderbetalte ferierejser til

Jeg fatter ikke, hvad du er så vred på hende over: Hun er veluddannet og
haft et rigtigt godt arbejde i reklamebranchen. Hun har altså tjent sine
egne penge hidtil og bevist at hun kan. Hun er NETOP ikke en "forkælet
overklassegimpe" (faren er universitetsprofessor, hvilket man ikke
nødvendigvis bliver stinkende rig af, moren var sekretær), men har selv
taget sig uddannelser og jobs. Hun ved helt sikkert hvad det vil sige at
tjene til føden - også selv om det har været på et reklamebureau. Hun har
bevist at hun kan være selvforsørgende.

Din smålighed forekommer stupid.

> Eller måske skulle man bare lukke hele skidtet.
> Folkekirke og Kongehus! Og så prøve at genopfriske hvad
> samfund og kirke egentlig gik ud på.

Jeg kan bare ikke se hvad vi skulle vinde på at indføre en republik. Det KAN
jeg bare ikke. Derimod ville jeg nok tro at vi ville tabe en masse. Alt fra
cool cash til kulturhistorie.

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-03 19:22

Jens Birgersen Taarnby <orange@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
> deres seksualitet, som en naturlig ting i selve den kristne gudstjeneste.

Jeg tror ikke engang at du ved hvad transseksualitet er for noget ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-08-03 09:30

orange@jubiimail.dk (Jens Birgersen Taarnby) mælte sligt:

> [...]
>i.e. nedlæggelse af det kristne værdisæt til
>fordel for det miltikulturelle, "humanistiske"
>værdisæt, i.e. f.eks. det muslimske værdisæt).

Du har tydeligvis hverken forstået hvad "i.e." eller "det miltikulturelle,
humanistiske værdisæt" (sic!) betyder.

(masser af surt opkast slettet)

> Eller måske skulle man bare lukke hele skidtet.
>Folkekirke og Kongehus! Og så prøve at genopfriske hvad
>samfund og kirke egentlig gik ud på.

Ja, tugt. Streng tugt. Og bod. Så kan folk lære det.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *